Märkligt elfel, motorn stannar ej vid avslagen tändning!

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
dankar
Nybörjare
Namn: Daniel Karlsson
Kör: Mercedes 500 SEL -85
Kontakt:

Märkligt elfel, motorn stannar ej vid avslagen tändning!

Inlägg av dankar »

Hej! Jag har byggt om min Sierra 2.0 Ohc -86 från orginal brytarlös tändning
till gammal hederlig brytarfördelare från -73, detta för att jag tröttnade på
motorns dåliga gång samt ovilja att starta vid minsta antydan till fuktig väderlek.
Bilen går nu som en klocka, bra drag i motorn och startar direkt.
Nu till själva problemet: efter operationen med tändningen så stannar inte motorn då jag slår av tändningen, den fortsätter att gå.
Men om jag i detta läget trampar ned bromspedalen så stannar motorn???
Kabeln till tändspolen har ingen spänning vid avslagen tändning och avstängd motor, vid påslagen tändning har den +12v.
Tar tacksamt emot förslag på vad som kan vara fel, måste besiktiga bilen nästa vecka.

Mvh Daniel.

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

dankar skrev:Hej! Jag har byggt om min Sierra 2.0 Ohc -86 från orginal brytarlös tändning
till gammal hederlig brytarfördelare från -73, detta för att jag tröttnade på
motorns dåliga gång samt ovilja att starta vid minsta antydan till fuktig väderlek.
Bilen går nu som en klocka, bra drag och startar direkt.
Nu till själva problemet: efter operationen med tändningen så stannar inte motorn då jag slår av tändningen, den fortsätter att gå.
Men om jag i detta läget trampar ned bromspedalen så stannar motorn???
Kabeln till tändspolen har ingen spänning vid avslagen tändning och avstängd motor, vid på påslagen tändning har den +12v.
Tar tacksamt emot förslag på vad som kan vara fel, måste besiktiga bilen nästa vecka.

Mvh Daniel.
Har den ingen spänning när motorn fortsätter att gå heller? Tänkte innan du trampat på bromsen?

Kan ju vara nått knepigt elfel så det går bakström genom bromsljuskontakten eller nått...

Har du strömen till tändsoplen direkt på tändningslåset eller har du ett relä imellan? Har du inget relä så testa sätta dit ett, och kolla jord punkter! Alla jord punkter!

Lite OT men jag hadde en gammla saab som tändningen var på så länge man hade foten på bromsen oavsett vars nyckeln stog... det hade ärjat på bromsljuskontakten bara :Odd:

dankar
Nybörjare
Namn: Daniel Karlsson
Kör: Mercedes 500 SEL -85
Kontakt:

Inlägg av dankar »

Tack för snabbt svar!
Har faktiskt inte koll på spänningen då motorn forsätter att gå med avslagen tändning.
Mina funderingar har också gått mot bakström via bromsljuset.
Skall ge mig ut i morgon eftermiddag och mäta lite till, kanske är läge att dra en ny kabel från tändningslåset.

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

dankar skrev:Tack för snabbt svar!
Har faktiskt inte koll på spänningen då motorn forsätter att gå med avslagen tändning.
Mina funderingar har också gått mot bakström via bromsljuset.
Skall ge mig ut i morgon eftermiddag och mäta lite till, kanske är läge att dra en ny kabel från tändningslåset.
Dra en ny kabel med ett nytt relä, dra också en ny jord till tändsoplen.

Fortsätter felet efter detta så har du nog något konstigt skumt jord fel som du nog får slita några grå hår innan du hittar :) Men jag tror att lite nya frächa kablar och relän kommer göra susen.

cossie_storm

Inlägg av cossie_storm »

sjekk dynamo/starter kobling.
hadde samme på min. en kontakt til dynamo som fikk strøm når motren var slått av

Skriv svar