hur utföra inkörning av ny motor med nytt block? tipps/trix?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

hur utföra inkörning av ny motor med nytt block? tipps/trix?

Inlägg av C »

jag tänkte detta:

jag planerar på att köra in min nya motor i först 50 mil med <25% belastning. (med org mappning)

oljebyte.

sedan ytterligare 50 mil till <25% belastning.

oljebyte.

sedan ytterligare 100 mil med <50% belastning innan ett mappat 300 chipp åker i med tillbehör...

hur låter det?

vad ska man köra för inkörningsolja? den man ska använda? (mobile helsyntet 5-50), tjockare eller tunnare, mineral eller helsyntet. (den sista frågan känner jag är självklar men frågar endå)

motivera gärna ditt svar!

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Nu kommer jag säkert att bli dumförklarad, men vad jag har hört (observera; hört) så ska en motor köras in på spill-olja.

Fråga mig dock inte varför det skulle vara bra.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5735
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

mer än 100 mil är absolut inte nödvändigt, jag kör in bilen på mineral olja dels pga priset och även att den är tjockare så lagren och annat får en mjukstart.

Man bör variera belastningen på motorn under inkörning dock inte tokgasa,
med andra ord ge bilen lite hårdare gas då och då, man bör väl kanske vänta tills senare delen av inkörningen med detta då har man förhoppningsvis hunnit höra och märka hur motorn funkar=allt är som det ska,

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

[quote="Skinkis"]Nu kommer jag säkert att bli dumförklarad, men vad jag har hört (observera]

jag kan inte förstå varför, den innehåller en massa skit och spån man inte vill ha på nya lager?

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
svanen
Legend
Inlägg: 1283
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:11 am
Namn: Nichlas.S
Kör: Cosworth rwd
Ort: Stockholm

Inlägg av svanen »

Spill oljan är bara att glömma, men snacka med tomas eller trendab tex dom vet exact hur du ska gå tillväga!
Sen får du 2olika synpunkter också säkerligen så kan du lägga dig emellan de 2;)
/nicke
Cossien såld..

RWD COSWORTH

Nicke 0762271340

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Jag körde först vanlig olja typ 10-40/60 på tomgång en 30 min... sedan i med "running in oil" i 70 mil, sedan 10-40/60 olja igen och 40 mil upp till martin o mappade.

Oljan är Millers Oil Motorsport som jag köper här.
http://www.norberg-motorsport.com/

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

vad är lustgas? skrev:jag kan inte förstå varför, den innehåller en massa skit och spån man inte vill ha på nya lager?

mvh C
Pratade nyss med min bror som kör en Audi S2 med 650hk.
Jonus från Norge har byggt bilen och han körde in den på spillolja och 0.6bars laddtryck.

Hans motivering till användandet av spilloljan var att lager och dylikt slits in snabbare så man inte behöver att köra in den i 500mil istället.

Numera går den givetvis på bra olja och ett laddtryck på maximalt 2.7bar.

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

[quote="svanen"]Spill oljan är bara att glömma, men snacka med tomas eller trendab tex dom vet exact hur du ska gå tillväga!
Sen får du 2olika synpunkter också säkerligen så kan du lägga dig emellan de 2]

jag kommer att diskutera detta med TG då det är han som bygger motorn åt mig :), men det är alltid bra att höra anda synpunkter oxå. min första nya motor, någon kanske vet mer djupt vetenskapligt hur/varför man ska gå tillväga.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Edip
Veteran
Inlägg: 625
Blev medlem: sön okt 05, 2003 11:22 pm
Namn: Gustav Svensson
Kör: inget för tillfället.
Ort: Göteborg

Inlägg av Edip »

Jag körde in min bil på biltema olja.
Vanlig mineral kostade runt 200:- för 15 lite lr nått sånt.

Bytte först efter varmkörning sedan 10mil, 50 och 100mil.
Filter byttes även vid oljebyte.

Kanske onödigt noga men ett byta gick ju bara på runt 100lappen.


Nu kör jag självklart på helsyntet.
// Gustav
tel 0704-978092


Såld Sierra Cossie 4*4 -90 Garaget.org

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

med oljebyte anser jag att det är självklart att byta filter. är så lite pengar så det är inte värt att låta bli.

kommer nog inte att köra på mineral iallafall. vill ha samma i motorn som jag ska ha vid normal körning iallafall... funderar på en högre viskositet? eller låta en bli varm utan belastning med 5/50?

mvh C

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

vad är lustgas? skrev:jag kommer att diskutera detta med TG då det är han som bygger motorn åt mig :), men det är alltid bra att höra anda synpunkter oxå. min första nya motor, någon kanske vet mer djupt vetenskapligt hur/varför man ska gå tillväga.

Observera att det inte var min åsikt att man BÖR köra på spillolja, bara ngt jag hade hört av Jonus.

Men om man kollar på en del av de andra inläggen så har en del kört in sina bilar med skit-olja rent ut sagt vilket kan liknas med spillolja.

Personligen så vet jag faktiskt inte om jag hade vågat att hälla i gammal olja, eller biltema mineralolja eller ngt annat piss, men det verkar ju onekligen fungera.

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

eftersom näst intill alla oljor är SAE märkta idag så kan man inte gämföra spillolja med billig olja var gälelr kvalitet. dens stora skinnanden förutom att en ny olja iochmed SAE märkningen håller den viskositet som står på flaskan (vilket man inte vet om använda olja) är att ny olja inte innehåller en massa slaggprodukter från förbränningen och slitage.

dessa två anledningar vilar jag mig på då jag väljer att itne köra med gammal olja.

för mig spelar det inte roll om vems åsikt det är, kul att höra att folk gör olika. alla har sina funderingar och teorier.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Mr Niceguy
Legend
Inlägg: 2158
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik W
Kör: fiesta st
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Niceguy »

När jag skulle köra in min motor så sökte jag runt endel.
Efter diskutioner med endel folk så kom jag fram till detta:
Köra motorn varm på tomgång ett tag -> byt olja + filter.
Kör motorn med liten belastning 20 mil -> byt olja + filter. (ej segdra motorn)
Kör 80 mil och öka belastningen succesivt -> byt olja +filter. (ej segdra motorn)

Finns säkert hur många olika sätt som helst att göra på, detta är iallafall de jag tror på.
Mvh Fredde

Sponsored by DOBERMANN!
http://www.garaget.org/?car=55028

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5735
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Skinkis skrev:Pratade nyss med min bror som kör en Audi S2 med 650hk.
Jonus från Norge har byggt bilen och han körde in den på spillolja och 0.6bars laddtryck.

Hans motivering till användandet av spilloljan var att lager och dylikt slits in snabbare så man inte behöver att köra in den i 500mil istället.

Numera går den givetvis på bra olja och ett laddtryck på maximalt 2.7bar.
HMMM undrar hur oljepumpen mår??? :rolleyes:

Användarvisningsbild
cossiehenke
Legend
Inlägg: 4251
Blev medlem: mån jul 28, 2003 10:00 am
Namn: Henrik Wikström
Kör: Japansk Premiumbil !
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av cossiehenke »

Enligt min motorrenoverare så körde han en speciell honingsmetod det sista han gjorde och det skulle tydligen ta bort alla "toppar" som blir i loppen, alltså han kapade bort det som skall slitas bort egentligen vid en inkörning.

denna metoden var visst väldigt poppis på rally/racing bilar som inte har tid med en massa inkörning.

Iofs så körde jag min på tomgång till den blev varm sen bytte jag olja.
Körde därefter ca 50 mil sen byte igen, nu efter ca 200 mil har jag bytt 1 gång till..

/ Henke
"Esox Lucius"

Skriv svar