hur utföra inkörning av ny motor med nytt block? tipps/trix?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
sierramannen
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 08, 2003 1:44 am
Namn: joakim carlson
Kör: Scorpio Cosworth
Ort: Borås

Inlägg av sierramannen »

Enligt Vege (motorrenoveringsfirma) skall man använda mineralolja första 100 milen. Detta för att syntetoljan smörjer för bra ,så att lager och annat slits inte in ordentligt.

Mr.R
Legend
Inlägg: 1065
Blev medlem: sön aug 10, 2003 10:00 am
Namn: IM
Kör: ford
Ort: Malmö

Inlägg av Mr.R »

Hej! Varför överdriva? In med ny olja ingen gammal skit eller sånt ! Köra fint o lungt 100mil så räcker det! Då kan du byta olja o filter!

Användarvisningsbild
R.Ahlgren
Veteran
Inlägg: 333
Blev medlem: mån sep 22, 2003 10:00 am
Namn: Robin Ahlgren
Kör: snart med licens
Ort: Hjo

Inlägg av R.Ahlgren »

Gör som Fredin starta skite kör till anderstorp gasa fult hela dagen åsen kör hem!
m3 e30 "bastard"
sierra cosworth Rwd

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2124
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Word!!
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

vad är lustgas? skrev: jag planerar på att köra in min nya motor i först 50 mil med <25% belastning. (med org mappning)
oljebyte.
sedan ytterligare 50 mil till <25% belastning.
oljebyte.
sedan ytterligare 100 mil med <50% belastning
låter som om mitt alternativ ligger någonstanns mitt emellan allas här... (fredins borträknat ;))

jag ser så här angående minreal olja. hällre att lagrena sliter in sig i 200 snälla mil än att ev? påskynda inslitningen med sämmre olja...

jag har inga problem att köra 200 mil lugnt (motorn lugnt belastad, inte däcken i kurvor ;)) bilen kommer endå inte vara uppseendeväckande vid en kort anblick endå nästa år så jag slipper förhoppningsvis rödljushetts.. :D

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2124
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Hur tror ni dagens motorer i nya bilar körs in?? Jag vet inte säkert men jag har hört att provkörnings tiden i fabrik är ca 20 min. Då även full effektsrepor. Sen ut till kund. Och ut som demobilar. Och dom körs inte lungt precis. Samt att nya bilar har oftast 3000 mils service intervall numera. Så gör som jag, Kör lungt en stund halvtimme-timme, byt olja, kör några tiotal mil then go for it.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

jag tar hällre det säkra före det osäkra.

vad gäller nya bilar vet jag hur det brukar gå med långa serviceintrevall och lågviskoolja så som mobile 1 0-40. kolla bara på saab 95 med sin 5:e generation av vevhusvventilation och det fortfarande inte bra. och vad händer? jo pga de långa service intrevallerna så blir det koks som sätter igen oljekanaler och andra problem.

vad gäller demobilar är det bara att fråga närmsta meck hur mycket de får byta på demobilar, de ska vara i toppckick och det är mycket de får byta. men jag köper det där med inkörning (hård inkörning) på fabrik. såg på discovery hur lambo utför det på galardo motorerna. 20 min 1500rpm. sedan full belastning många ggr för att tweeka in och se att allt funkar som det ska och velvereras som det ska. men min motor är en konstruktion från tidigt 80 tal, så jag tar det lugnt pga det.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford
Ort: Lidköping

Inlägg av Cossy_Calle »

Med tanke på att fredins motor fungerade oförskämt bra så är det nog inte helt galet att göra som han gjorde.
Kan ju iofs ha med att göra med vem som skruvar ihop grejorna.

//Calle
________________________

chip
Veteran
Inlägg: 437
Blev medlem: tis okt 07, 2003 10:00 am
Namn: Jocke J
Kör: WRC Escort/Sierra Cos
Ort: Sölbäck

Inlägg av chip »

Håller med Fredin när det gäller inkörning, men när du startar motorn för första gången så låt den absolut inte gå på tomgång! utan håll den på
ca 2000-2500 varv i ca 15min.
Anledningen är att oljetrycket är så pass lågt på tomgång och när allt är
nytt så behövs det ordentligt med olja, speciellt lagerlägena på avgas kammen...

Användarvisningsbild
Mindhead
Veteran
Inlägg: 363
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:40 am
Namn: Tommy Friberg
Kör: Escort Cosworth
Ort: Halmstad

Inlägg av Mindhead »

En tanke är ju man sliter ju knappast in ram och vev lager tar dom i vevaxlen så håller inte motorn länge.Det viktigaste enligt mig är att köra in kolvringar och dom behöver belastning för det och då vill man ju göra det när honingen i loppen är kvar.
Jag körde in min ganska hårt och det funkar än iaf.
________________________________
http://www.garaget.org/?car=134908

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

chip skrev:Håller med Fredin när det gäller inkörning, men när du startar motorn för första gången så låt den absolut inte gå på tomgång! utan håll den på
ca 2000-2500 varv i ca 15min.
Anledningen är att oljetrycket är så pass lågt på tomgång och när allt är
nytt så behövs det ordentligt med olja, speciellt lagerlägena på avgas kammen...
jo det vet jag, men det går även att vara ännu säkrare på denna sak om man fettar in alla lagerbanor med en röd gegga som bla TG använder sig av. kommer tyvärr inte ihåg vad den heter då det är tidig morgon nu (för mig som har semester;)) men har sett edn hos många motorrenoverare. fick höra en skröna? om en nyrenoverad båtmotor som gick på detta utan olja av misstag och höll några timmar.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Fast Ford
Veteran
Inlägg: 805
Blev medlem: lör apr 10, 2004 10:00 am
Namn: Petter Wejsfelt
Kör: Allt svart, resten vitt!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Fast Ford »

Varför upp mot 200 mil, och otaliga oljebyten??? Vår motorbearbetare(jag och Fredin bla anlitar samma) är det inget mer än lite ytlager på ringar, lopp och lager som ska skavas in. Annars är det något som blivit fel när ni skruvat ihop er skit. Det är ju inte meningen att det ska gå trögt med nya grejor, som att man skulle fått kolvringarna fel, men det klarar väl inte ens en blind av och då hjälper det inte med inkörning! Aldrig varmköra på tomgång, precis som Chip sa, men en rejäl stillastående varmkörning och ett oljebyte efter det sen är det bare att åk, enligt våran mentor. Om man sedan tänker på hur många varv ett lager snurrar, eller en kolv far upp och ner i loppet på 2500rpm i 15 min så lär det nog räcka för dom flesta. Lagom med ett oljebyte efter varmkörning samtidigt som man efterdrar ARPna om man är av den skolan, sen är det benet som gäller...

Krysset vonHelv
Veteran
Inlägg: 416
Blev medlem: ons maj 26, 2004 7:25 pm
Namn: Sir M Nyberg
Kör: Flügel
Ort: Trollhättan

Inlägg av Krysset vonHelv »

Fast Ford skrev:Varför upp mot 200 mil, och otaliga oljebyten??? Vår motorbearbetare(jag och Fredin bla anlitar samma) är det inget mer än lite ytlager på ringar, lopp och lager som ska skavas in. Annars är det något som blivit fel när ni skruvat ihop er skit. Det är ju inte meningen att det ska gå trögt med nya grejor, som att man skulle fått kolvringarna fel, men det klarar väl inte ens en blind av och då hjälper det inte med inkörning! Aldrig varmköra på tomgång, precis som Chip sa, men en rejäl stillastående varmkörning och ett oljebyte efter det sen är det bare att åk, enligt våran mentor. Om man sedan tänker på hur många varv ett lager snurrar, eller en kolv far upp och ner i loppet på 2500rpm i 15 min så lär det nog räcka för dom flesta. Lagom med ett oljebyte efter varmkörning samtidigt som man efterdrar ARPna om man är av den skolan, sen är det benet som gäller...
Precis så är det! Hur många tror att en div1 rallycrossmotor tex. körs in i 200mil? Och den belastningen dom utsätts för kommer aldrig en gatbil i närheten av.

Användarvisningsbild
Mr Niceguy
Legend
Inlägg: 2158
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik W
Kör: fiesta st
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Niceguy »

Och dom motorerna ska ju hålla i 10000 mil oxå?


Edit: förövrigt vet jag precis hur lastbilsmotor osv körs in......
MEN vad gör de för nått om man kör in den lite lugnare? GÅR de sönder då eller? :confused:
Mvh Fredde

Sponsored by DOBERMANN!
http://www.garaget.org/?car=55028

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2124
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

vad är lustgas? skrev:jag tar hällre det säkra före det osäkra.

vad gäller nya bilar vet jag hur det brukar gå med långa serviceintrevall och lågviskoolja så som mobile 1 0-40. kolla bara på saab 95 med sin 5:e generation av vevhusvventilation och det fortfarande inte bra. och vad händer? jo pga de långa service intrevallerna så blir det koks som sätter igen oljekanaler och andra problem.

Jo helt riktigt. 3000 mils intervall är skit. Men 2000 mil har funkat väldigt bra på volvo motorer. Men som YB åkare får man allt byta lite oftare.

vad gäller demobilar är det bara att fråga närmsta meck hur mycket de får byta på demobilar, de ska vara i toppckick och det är mycket de får byta.

Vi kan fråga mig... Byter mestadels inredningsdetaljer samt skyddslister som provkörningskunderna brutit av eller kört imot. Motor service som vilken bil som helst.

men jag köper det där med inkörning (hård inkörning) på fabrik. såg på discovery hur lambo utför det på galardo motorerna. 20 min 1500rpm. sedan full belastning många ggr för att tweeka in och se att allt funkar som det ska och velvereras som det ska. men min motor är en konstruktion från tidigt 80 tal, så jag tar det lugnt pga det.

mvh C[/QUOTE]

Volvo lastbil motorer i FH12:an vet jag kördes 25 min i provbänk, och den tiden ville dom sänka. Detta var 5 år sen då jag jobbade där. kanske nere i 15 min nu.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Skriv svar