Varv räknar problem xr4i

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Ener

Varv räknar problem xr4i

Inlägg av Ener »

varvräknaren funkar inte på bilen, jag tänker köpa den och bilen är i super bra skick. min vän är kompis med killen som säljer den och var med när dom renoverade den. alla drivknutar och framvagnen är bytt, super fräsch lack ingen rost. aldrig sett en sån fräsch xr4i.

den tickar ytterst lite och jag vet att en tryckventil puffar lite och tappar tryck när den är kall. ska byta den nu. är detta nått man bör se upp med? är det nåt dolt fel?

varvräknaren: är det svårt att fixa igång räknaren? dyrt? hur gör man?

nån som vet?

simma lungt fordbröder

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10115
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Varvräknaren felar oftast pga en dålig lödning eller kondensator. Inga svåra saker.

"Tryckventil", kan du beskriva bättre vad du menar?

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Moffegrev
Veteran
Inlägg: 517
Blev medlem: fre mar 25, 2005 9:30 pm
Namn: Mattias Linerzen
Kör: Octavia RS ++
Ort: Norrköping

Inlägg av Moffegrev »

lånar tråden lite angånende varvräknare antar att det är samma på en vanlig sierra...

vad är det för fel om den typ svajar o visar fel när man tex kör i gupp o i kurvor då stiger den...extremt störande.,..
:nxsmile:

Ener

Inlägg av Ener »

tryckare i toppen styr ventilen, hydraliska lyftare

Ener

Inlägg av Ener »

jo, varvräknaren vart sitter kondensatorn? hur fixar man det?

capri
Veteran
Inlägg: 393
Blev medlem: sön dec 21, 2003 7:11 am
Namn: Mattias F
Kör: Capri 2,9i Turbo, Focus Diesel , Transit 2,9i ,Cheva Impala turbo m.fl.
Ort: Tierp

Inlägg av capri »

Du kan få köpa en varvräknare av mej,PM:a vid intresse.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10115
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vad är det för bil du kikar på? Årsmodell?

Den enda XR4i med hydrauliska lyftare är den sena 2.9 (1989-92 ungefär), en extremt ovanlig bil.

Om man lossar instrumentpaketet så kan man ta ut varvräknaren, lödningarna ser man då men är man inte lite händig på elektronik är det bättre att köpa en fungerande varvräknare.

Svajande nål hänger delvis ihop med samma fel med det är också "inbyggt" i Ford ;-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Moffegrev
Veteran
Inlägg: 517
Blev medlem: fre mar 25, 2005 9:30 pm
Namn: Mattias Linerzen
Kör: Octavia RS ++
Ort: Norrköping

Inlägg av Moffegrev »

så du menar att lödningen på baksidan av instrument panelen är kass..?? eller va det kondensatorn...? vart sitter den pajasen då? kan säga att jag inte varit med om det tidigare så.
:nxsmile:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10115
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

På min XR4x4 så var ett helt gäng lödningar på kretskortet till varvräknaren dåliga, ett par hade släppt helt, andra var kallödningar som inte syntes. Om de är friska så kan det vara en kondensator som lagt av, det händer också.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Ener

Inlägg av Ener »

bilen jag tänker köpa är just en xr4i 89. den är super fräsch ska fixa några bilder så ni får se. hur fixar man den hydraliska lyftaren för jag antar att det bara är en som är kass. är det nått specielt som jag bör tänka på när det gäller just den bilen? du säger att den är ovanlig vad är de som är anorlunda på den jämfört med dom andra.

hmm så jag bör köpa en ny varvräknare?

hehe min plan är att försöka få tag på ett kompresor kit till den bilen från usa. antar att det är lättast att hitta ett sådant där.

Ener

Inlägg av Ener »

nu vid närmare granskning så se jag att det är en xr4x4 är det någon skillnad?
Bilagor
red pic 3.JPG
red pic 2.JPG
red pic 1.JPG

Booster

Inlägg av Booster »

Skillnaden är att XR4x4 är fyrhjulsdriven.

Användarvisningsbild
GT-Mange
Veteran
Inlägg: 475
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Magnus E:sson-Wasa
Kör: Saab 9000 CS 1995
Ort: Bollnäs

Inlägg av GT-Mange »

Jäkeln, vad fin den ser ut!

sierramannen
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 08, 2003 1:44 am
Namn: joakim carlson
Kör: Scorpio Cosworth
Ort: Borås

Inlägg av sierramannen »

Jesus jävlar ,den var fin .Lycka till med köpet !

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10115
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Den såg fin ut, men fälgarna kan du inte ha, du får skicka dem till mig ;-)

När det gäller lyftarna (som är hydrauliska på den där) så kan man prova med Wynns "lyftarfix", det finns en liten flaska på Mekonomen etc. som ibland hjälper. Att byta alla lyftare (och helst kammen samtigt) är bra men det är ju lite jobb.

Varvräknare kan du köpa från skroten om du vill, brukar inte vara dyra.

Kompressorkit...det finns såvitt jag vet inga färdiga. Tänk också på att det är lite jobb med insprutningen om det ska bli bra - om du söker på 2.9 och turbo i forumet så hittar du en del tankar om hur det funkar att överladda 2.9.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar