Sida 1 av 2

Varv räknar problem xr4i

Postat: fre sep 16, 2005 7:04 pm
av Ener
varvräknaren funkar inte på bilen, jag tänker köpa den och bilen är i super bra skick. min vän är kompis med killen som säljer den och var med när dom renoverade den. alla drivknutar och framvagnen är bytt, super fräsch lack ingen rost. aldrig sett en sån fräsch xr4i.

den tickar ytterst lite och jag vet att en tryckventil puffar lite och tappar tryck när den är kall. ska byta den nu. är detta nått man bör se upp med? är det nåt dolt fel?

varvräknaren: är det svårt att fixa igång räknaren? dyrt? hur gör man?

nån som vet?

simma lungt fordbröder

Postat: fre sep 16, 2005 7:19 pm
av therealpinto
Varvräknaren felar oftast pga en dålig lödning eller kondensator. Inga svåra saker.

"Tryckventil", kan du beskriva bättre vad du menar?

/Gustaf

Postat: fre sep 16, 2005 7:45 pm
av Moffegrev
lånar tråden lite angånende varvräknare antar att det är samma på en vanlig sierra...

vad är det för fel om den typ svajar o visar fel när man tex kör i gupp o i kurvor då stiger den...extremt störande.,..

Postat: fre sep 16, 2005 8:45 pm
av Ener
tryckare i toppen styr ventilen, hydraliska lyftare

Postat: fre sep 16, 2005 8:46 pm
av Ener
jo, varvräknaren vart sitter kondensatorn? hur fixar man det?

Postat: lör sep 17, 2005 7:00 am
av capri
Du kan få köpa en varvräknare av mej,PM:a vid intresse.

Postat: lör sep 17, 2005 8:01 am
av therealpinto
Vad är det för bil du kikar på? Årsmodell?

Den enda XR4i med hydrauliska lyftare är den sena 2.9 (1989-92 ungefär), en extremt ovanlig bil.

Om man lossar instrumentpaketet så kan man ta ut varvräknaren, lödningarna ser man då men är man inte lite händig på elektronik är det bättre att köpa en fungerande varvräknare.

Svajande nål hänger delvis ihop med samma fel med det är också "inbyggt" i Ford ;-)

/Gustaf

Postat: lör sep 17, 2005 10:39 am
av Moffegrev
så du menar att lödningen på baksidan av instrument panelen är kass..?? eller va det kondensatorn...? vart sitter den pajasen då? kan säga att jag inte varit med om det tidigare så.

Postat: lör sep 17, 2005 10:42 am
av therealpinto
På min XR4x4 så var ett helt gäng lödningar på kretskortet till varvräknaren dåliga, ett par hade släppt helt, andra var kallödningar som inte syntes. Om de är friska så kan det vara en kondensator som lagt av, det händer också.

/Gustaf

Postat: lör sep 17, 2005 3:57 pm
av Ener
bilen jag tänker köpa är just en xr4i 89. den är super fräsch ska fixa några bilder så ni får se. hur fixar man den hydraliska lyftaren för jag antar att det bara är en som är kass. är det nått specielt som jag bör tänka på när det gäller just den bilen? du säger att den är ovanlig vad är de som är anorlunda på den jämfört med dom andra.

hmm så jag bör köpa en ny varvräknare?

hehe min plan är att försöka få tag på ett kompresor kit till den bilen från usa. antar att det är lättast att hitta ett sådant där.

Postat: lör sep 17, 2005 5:44 pm
av Ener
nu vid närmare granskning så se jag att det är en xr4x4 är det någon skillnad?

Postat: lör sep 17, 2005 6:59 pm
av Booster
Skillnaden är att XR4x4 är fyrhjulsdriven.

Postat: lör sep 17, 2005 8:27 pm
av GT-Mange
Jäkeln, vad fin den ser ut!

Postat: lör sep 17, 2005 11:11 pm
av sierramannen
Jesus jävlar ,den var fin .Lycka till med köpet !

Postat: sön sep 18, 2005 1:27 pm
av therealpinto
Den såg fin ut, men fälgarna kan du inte ha, du får skicka dem till mig ;-)

När det gäller lyftarna (som är hydrauliska på den där) så kan man prova med Wynns "lyftarfix", det finns en liten flaska på Mekonomen etc. som ibland hjälper. Att byta alla lyftare (och helst kammen samtigt) är bra men det är ju lite jobb.

Varvräknare kan du köpa från skroten om du vill, brukar inte vara dyra.

Kompressorkit...det finns såvitt jag vet inga färdiga. Tänk också på att det är lite jobb med insprutningen om det ska bli bra - om du söker på 2.9 och turbo i forumet så hittar du en del tankar om hur det funkar att överladda 2.9.

/Gustaf