EFI pinto skillnad mellan system?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Micke L

EFI pinto skillnad mellan system?

Inläggav Micke L » tor apr 06, 2006 6:16 am

vad är det för skillnad mellan sierra EFI systemen som är för med resp. utan katalysator?

har det utan kat hastighets givare?
kan man använda samma kabelstam vid byte av ecu mellan systemen?
om inte vad skiljer?
vilka är för resp nackdelar med de olika systemen?
är det någon skillnad alls?


/Micke L

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor apr 06, 2006 6:52 am

Det är rätt stora skillnader.

Systemet med kat har:
* MAP-sensor
* Hastighetsgivare
* Lambdasond
* Styrning av kolkanister

...vilket systemet utan kat inte har. Dessutom kan det "kattade" systemet spotta ur sig betydligt fler felkoder (ett 40-tal kanske, jämfört med cirka 10 koder för systemet utan kat).

Kabelhärvorna skiljer sig åt, främst genom att härvan för kattad bil har kablar för alla extra funktioner. Jag minns inte rakt av om man ändrat på något mer än just de extra kablarna, måste kolla på det. Men rekommendationen är att använda rätt härva till rätt styrbox. Jag har halvhjärtat provat att göra en adapter för att använda okattad box på kattad härva och det gick inte bra.

Fördelar med systemet med kat är förstås att det har fler givare och åtminstone i teorin är bättre på att kontrollera motorn. Samtidigt är det svårare att lura systemet att ge mer soppa om man ska trimma. Det har ju också en mappning anpassad för en motor med lägre kompression och därmed lägre effekt.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Ort: Göteborg
Kör: Sierra 2.0i S -88

Inläggav MrEsso » sön dec 27, 2009 5:22 pm

therealpinto skrev:Det är rätt stora skillnader.

Systemet med kat har:
* MAP-sensor
* Hastighetsgivare
* Lambdasond
* Styrning av kolkanister

...vilket systemet utan kat inte har. Dessutom kan det "kattade" systemet spotta ur sig betydligt fler felkoder (ett 40-tal kanske, jämfört med cirka 10 koder för systemet utan kat).

Kabelhärvorna skiljer sig åt, främst genom att härvan för kattad bil har kablar för alla extra funktioner. Jag minns inte rakt av om man ändrat på något mer än just de extra kablarna, måste kolla på det. Men rekommendationen är att använda rätt härva till rätt styrbox. Jag har halvhjärtat provat att göra en adapter för att använda okattad box på kattad härva och det gick inte bra.

Fördelar med systemet med kat är förstås att det har fler givare och åtminstone i teorin är bättre på att kontrollera motorn. Samtidigt är det svårare att lura systemet att ge mer soppa om man ska trimma. Det har ju också en mappning anpassad för en motor med lägre kompression och därmed lägre effekt.

/Gustaf


Jag har idag provat att sätta i en box från en Sierra -88 utan kat, i en bil från samma år med kat. Boxen passar rakt i kontakten men bilen gick som skit.
Tomgången var dålig och den ryckte och hade sig vid låglast.
Planen är att byta motor till en gammal förgasarpinto som jag sätter insprutning på, insprutningen är från en sierra utan kat.

Kommer det fungera att helt enkelt koppla bort de givare som inte används?
Går motorn dåligt för att den gamla boxen inte förstår signalerna från mapsensor etc?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » sön dec 27, 2009 9:22 pm

Jag minns inte exakt vad som skiljer men visst kan man plocka om kabelhärvan till en kattad bil för att funka med en box utan kat. Men jag rekommenderar att man ser till att det bara är de givare, spänningsmatningar etc. som okattade boxen vill ha som är anslutna i kontaktstycket till boxen.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Orwar
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: tis apr 13, 2004 5:28 pm
Namn: John Granberg
Ort: Göteborg
Kör: Sierra Laser

Inläggav Orwar » mån dec 28, 2009 9:38 am

Vet du om stiftplaceringar och dylikt är omkastade mellan boxarna, eller sitter de funktionerna som är gemensamma för bägge boxar på samma stift i bägge fall? Hittade ett kopplingsschema för den kattade boxen som du hade postat i någon gammal tråd, du råkar inte sitta på ett liknande för den okattade? I så fall hade man ju bara kunnat klämma ihop en adapter där man rationaliserar bort lite stift.
-Midvinternattens köld är hård, men jag åker varmt och skönt i min Ford.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån dec 28, 2009 11:04 am

Det skiljer på några stift om jag inte minns fel. Men framförallt har kat-boxen saker inkopplade där den utan kat inte ska ha nåt.

Schema för EFI utan kat finns ju i Haynes etc. och de går att hitta på nätet.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Orwar
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: tis apr 13, 2004 5:28 pm
Namn: John Granberg
Ort: Göteborg
Kör: Sierra Laser

Inläggav Orwar » mån dec 28, 2009 11:16 am

Tackar ödmjukast!
-Midvinternattens köld är hård, men jag åker varmt och skönt i min Ford.

Pär68
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 21, 2018 2:44 pm
Namn: Pär Håkansson
Ort: Skegrie
Kör: Capri 2,0S -81 & Consul GT 3000 Coupé -75

Montera syresensor / lambdasond på Sierra 2,0i Pinto, icke cat

Inläggav Pär68 » tor feb 06, 2020 6:16 pm

EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A
Någon som vet ifall ovan nämnda ECU till en EFI Pinto från Sierra 1987 2,0i automat, innehåller möjlighet att ansluta en lambdasond och om den kan nyttja den inkommande signalen för att reglera utgående signaler?

Gäller då en "vanlig smalbands sond", så som om det varit en cat motor.
Isf vilka PIN nr ska användas?

Bifogat finns en förteckning på de stift som används idag på EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A

Känner inte riktigt för att byta till ECU från en "nyare" cat bil, då det kanske även inkluderar skillnader i mjukvaran som reducerar effekten!!
Bilagor
Inkoppling motorstyrdon Ford Sierra Pinto 20 EFI utan cat.pdf
(436.26 KiB) Nerladdad 10 gånger

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » fre feb 07, 2020 6:46 am

Jag kan inte tänka mig att det finns hårdvara eller mjukvara i boxen för lambdareglering.

Vill du kolla, så är det stift 29 och 49 som går till lambdasonden på Pinto med kat. Man kan ju börja med att se om stiften är kopplade till något inne i ECU.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 544
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » fre feb 07, 2020 9:47 am

MrEsso skrev:Jag har idag provat att sätta i en box från en Sierra -88 utan kat, i en bil från samma år med kat. Boxen passar rakt i kontakten men bilen gick som skit.
Tomgången var dålig och den ryckte och hade sig vid låglast.
Planen är att byta motor till en gammal förgasarpinto som jag sätter insprutning på, insprutningen är från en sierra utan kat.

Kommer det fungera att helt enkelt koppla bort de givare som inte används?
Går motorn dåligt för att den gamla boxen inte förstår signalerna från mapsensor etc?


Tänk bara på att en förgasarpinto inte har samma utformning på insugsportarna i toppen. Dom är runda om jag minns rätt, insprutartopparna är droppformade för spridarnas skull.


// Jimmy

Pär68
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 21, 2018 2:44 pm
Namn: Pär Håkansson
Ort: Skegrie
Kör: Capri 2,0S -81 & Consul GT 3000 Coupé -75

Inläggav Pär68 » mån feb 17, 2020 9:35 am

Har gjort en "light" obduktion på min EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A ECU.
Stift 29 är nästintill omöjligt att se vart det går. Men 49 går iaf inte till något på kretskortet.
För att jämföra och stilla nyfikenheten lite, var på skroten och skaffade mig en ECU från en Sierra 2,0i -89 (EEC-IV modul. EFI-VM115. p/n 88GB-12A650-C2A *8GCA*). Denna ECU har två kretskort i sig och att stift 49 synligt är anslutet till komponenter på kretskortet.
År det någon som har ett kopplingsschema för EFI till en Pinto 2,0i med kat.?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån feb 17, 2020 11:27 am

Jag har Fords eget schema till Pinto med katalysator.

Skicka mig din e-postadress (pm eller till ulander@sfro.com) så delar jag med mig.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost