EFI pinto skillnad mellan system?
EFI pinto skillnad mellan system?
vad är det för skillnad mellan sierra EFI systemen som är för med resp. utan katalysator?
har det utan kat hastighets givare?
kan man använda samma kabelstam vid byte av ecu mellan systemen?
om inte vad skiljer?
vilka är för resp nackdelar med de olika systemen?
är det någon skillnad alls?
/Micke L
har det utan kat hastighets givare?
kan man använda samma kabelstam vid byte av ecu mellan systemen?
om inte vad skiljer?
vilka är för resp nackdelar med de olika systemen?
är det någon skillnad alls?
/Micke L
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Det är rätt stora skillnader.
Systemet med kat har:
* MAP-sensor
* Hastighetsgivare
* Lambdasond
* Styrning av kolkanister
...vilket systemet utan kat inte har. Dessutom kan det "kattade" systemet spotta ur sig betydligt fler felkoder (ett 40-tal kanske, jämfört med cirka 10 koder för systemet utan kat).
Kabelhärvorna skiljer sig åt, främst genom att härvan för kattad bil har kablar för alla extra funktioner. Jag minns inte rakt av om man ändrat på något mer än just de extra kablarna, måste kolla på det. Men rekommendationen är att använda rätt härva till rätt styrbox. Jag har halvhjärtat provat att göra en adapter för att använda okattad box på kattad härva och det gick inte bra.
Fördelar med systemet med kat är förstås att det har fler givare och åtminstone i teorin är bättre på att kontrollera motorn. Samtidigt är det svårare att lura systemet att ge mer soppa om man ska trimma. Det har ju också en mappning anpassad för en motor med lägre kompression och därmed lägre effekt.
/Gustaf
Systemet med kat har:
* MAP-sensor
* Hastighetsgivare
* Lambdasond
* Styrning av kolkanister
...vilket systemet utan kat inte har. Dessutom kan det "kattade" systemet spotta ur sig betydligt fler felkoder (ett 40-tal kanske, jämfört med cirka 10 koder för systemet utan kat).
Kabelhärvorna skiljer sig åt, främst genom att härvan för kattad bil har kablar för alla extra funktioner. Jag minns inte rakt av om man ändrat på något mer än just de extra kablarna, måste kolla på det. Men rekommendationen är att använda rätt härva till rätt styrbox. Jag har halvhjärtat provat att göra en adapter för att använda okattad box på kattad härva och det gick inte bra.
Fördelar med systemet med kat är förstås att det har fler givare och åtminstone i teorin är bättre på att kontrollera motorn. Samtidigt är det svårare att lura systemet att ge mer soppa om man ska trimma. Det har ju också en mappning anpassad för en motor med lägre kompression och därmed lägre effekt.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- MrEsso
- Erfaren
- Inlägg: 54
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
- Namn: Erik Hallbäck
- Kör: Sierra 2.0i S -88
- Ort: Göteborg
Jag har idag provat att sätta i en box från en Sierra -88 utan kat, i en bil från samma år med kat. Boxen passar rakt i kontakten men bilen gick som skit.therealpinto skrev:Det är rätt stora skillnader.
Systemet med kat har:
* MAP-sensor
* Hastighetsgivare
* Lambdasond
* Styrning av kolkanister
...vilket systemet utan kat inte har. Dessutom kan det "kattade" systemet spotta ur sig betydligt fler felkoder (ett 40-tal kanske, jämfört med cirka 10 koder för systemet utan kat).
Kabelhärvorna skiljer sig åt, främst genom att härvan för kattad bil har kablar för alla extra funktioner. Jag minns inte rakt av om man ändrat på något mer än just de extra kablarna, måste kolla på det. Men rekommendationen är att använda rätt härva till rätt styrbox. Jag har halvhjärtat provat att göra en adapter för att använda okattad box på kattad härva och det gick inte bra.
Fördelar med systemet med kat är förstås att det har fler givare och åtminstone i teorin är bättre på att kontrollera motorn. Samtidigt är det svårare att lura systemet att ge mer soppa om man ska trimma. Det har ju också en mappning anpassad för en motor med lägre kompression och därmed lägre effekt.
/Gustaf
Tomgången var dålig och den ryckte och hade sig vid låglast.
Planen är att byta motor till en gammal förgasarpinto som jag sätter insprutning på, insprutningen är från en sierra utan kat.
Kommer det fungera att helt enkelt koppla bort de givare som inte används?
Går motorn dåligt för att den gamla boxen inte förstår signalerna från mapsensor etc?
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag minns inte exakt vad som skiljer men visst kan man plocka om kabelhärvan till en kattad bil för att funka med en box utan kat. Men jag rekommenderar att man ser till att det bara är de givare, spänningsmatningar etc. som okattade boxen vill ha som är anslutna i kontaktstycket till boxen.
/Gustaf
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Orwar
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: tis apr 13, 2004 5:28 pm
- Namn: John Granberg
- Kör: Sierra Laser
- Ort: Göteborg
Vet du om stiftplaceringar och dylikt är omkastade mellan boxarna, eller sitter de funktionerna som är gemensamma för bägge boxar på samma stift i bägge fall? Hittade ett kopplingsschema för den kattade boxen som du hade postat i någon gammal tråd, du råkar inte sitta på ett liknande för den okattade? I så fall hade man ju bara kunnat klämma ihop en adapter där man rationaliserar bort lite stift.
-Midvinternattens köld är hård, men jag åker varmt och skönt i min Ford.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons feb 21, 2018 2:44 pm
- Namn: Pär Håkansson
- Kör: Capri 2,0S -81 & Consul GT 3000 Coupé -75
- Ort: Skegrie
Montera syresensor / lambdasond på Sierra 2,0i Pinto, icke cat
EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A
Någon som vet ifall ovan nämnda ECU till en EFI Pinto från Sierra 1987 2,0i automat, innehåller möjlighet att ansluta en lambdasond och om den kan nyttja den inkommande signalen för att reglera utgående signaler?
Gäller då en "vanlig smalbands sond", så som om det varit en cat motor.
Isf vilka PIN nr ska användas?
Bifogat finns en förteckning på de stift som används idag på EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A
Känner inte riktigt för att byta till ECU från en "nyare" cat bil, då det kanske även inkluderar skillnader i mjukvaran som reducerar effekten!!
Någon som vet ifall ovan nämnda ECU till en EFI Pinto från Sierra 1987 2,0i automat, innehåller möjlighet att ansluta en lambdasond och om den kan nyttja den inkommande signalen för att reglera utgående signaler?
Gäller då en "vanlig smalbands sond", så som om det varit en cat motor.
Isf vilka PIN nr ska användas?
Bifogat finns en förteckning på de stift som används idag på EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A
Känner inte riktigt för att byta till ECU från en "nyare" cat bil, då det kanske även inkluderar skillnader i mjukvaran som reducerar effekten!!
- Bilagor
-
- Inkoppling motorstyrdon Ford Sierra Pinto 20 EFI utan cat.pdf
- (436.26 KiB) Nerladdad 123 gånger
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Tänk bara på att en förgasarpinto inte har samma utformning på insugsportarna i toppen. Dom är runda om jag minns rätt, insprutartopparna är droppformade för spridarnas skull.MrEsso skrev:Jag har idag provat att sätta i en box från en Sierra -88 utan kat, i en bil från samma år med kat. Boxen passar rakt i kontakten men bilen gick som skit.
Tomgången var dålig och den ryckte och hade sig vid låglast.
Planen är att byta motor till en gammal förgasarpinto som jag sätter insprutning på, insprutningen är från en sierra utan kat.
Kommer det fungera att helt enkelt koppla bort de givare som inte används?
Går motorn dåligt för att den gamla boxen inte förstår signalerna från mapsensor etc?
// Jimmy
-
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons feb 21, 2018 2:44 pm
- Namn: Pär Håkansson
- Kör: Capri 2,0S -81 & Consul GT 3000 Coupé -75
- Ort: Skegrie
Har gjort en "light" obduktion på min EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A ECU.
Stift 29 är nästintill omöjligt att se vart det går. Men 49 går iaf inte till något på kretskortet.
För att jämföra och stilla nyfikenheten lite, var på skroten och skaffade mig en ECU från en Sierra 2,0i -89 (EEC-IV modul. EFI-VM115. p/n 88GB-12A650-C2A *8GCA*). Denna ECU har två kretskort i sig och att stift 49 synligt är anslutet till komponenter på kretskortet.
År det någon som har ett kopplingsschema för EFI till en Pinto 2,0i med kat.?
Stift 29 är nästintill omöjligt att se vart det går. Men 49 går iaf inte till något på kretskortet.
För att jämföra och stilla nyfikenheten lite, var på skroten och skaffade mig en ECU från en Sierra 2,0i -89 (EEC-IV modul. EFI-VM115. p/n 88GB-12A650-C2A *8GCA*). Denna ECU har två kretskort i sig och att stift 49 synligt är anslutet till komponenter på kretskortet.
År det någon som har ett kopplingsschema för EFI till en Pinto 2,0i med kat.?
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag har Fords eget schema till Pinto med katalysator.
Skicka mig din e-postadress (pm eller till ulander@sfro.com) så delar jag med mig.
Gustaf
Skicka mig din e-postadress (pm eller till ulander@sfro.com) så delar jag med mig.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost