Sida 1 av 1

EFI pinto skillnad mellan system?

Postat: tor apr 06, 2006 6:16 am
av Micke L
vad är det för skillnad mellan sierra EFI systemen som är för med resp. utan katalysator?

har det utan kat hastighets givare?
kan man använda samma kabelstam vid byte av ecu mellan systemen?
om inte vad skiljer?
vilka är för resp nackdelar med de olika systemen?
är det någon skillnad alls?


/Micke L

Postat: tor apr 06, 2006 6:52 am
av therealpinto
Det är rätt stora skillnader.

Systemet med kat har:
* MAP-sensor
* Hastighetsgivare
* Lambdasond
* Styrning av kolkanister

...vilket systemet utan kat inte har. Dessutom kan det "kattade" systemet spotta ur sig betydligt fler felkoder (ett 40-tal kanske, jämfört med cirka 10 koder för systemet utan kat).

Kabelhärvorna skiljer sig åt, främst genom att härvan för kattad bil har kablar för alla extra funktioner. Jag minns inte rakt av om man ändrat på något mer än just de extra kablarna, måste kolla på det. Men rekommendationen är att använda rätt härva till rätt styrbox. Jag har halvhjärtat provat att göra en adapter för att använda okattad box på kattad härva och det gick inte bra.

Fördelar med systemet med kat är förstås att det har fler givare och åtminstone i teorin är bättre på att kontrollera motorn. Samtidigt är det svårare att lura systemet att ge mer soppa om man ska trimma. Det har ju också en mappning anpassad för en motor med lägre kompression och därmed lägre effekt.

/Gustaf

Postat: sön dec 27, 2009 5:22 pm
av MrEsso
therealpinto skrev:Det är rätt stora skillnader.

Systemet med kat har:
* MAP-sensor
* Hastighetsgivare
* Lambdasond
* Styrning av kolkanister

...vilket systemet utan kat inte har. Dessutom kan det "kattade" systemet spotta ur sig betydligt fler felkoder (ett 40-tal kanske, jämfört med cirka 10 koder för systemet utan kat).

Kabelhärvorna skiljer sig åt, främst genom att härvan för kattad bil har kablar för alla extra funktioner. Jag minns inte rakt av om man ändrat på något mer än just de extra kablarna, måste kolla på det. Men rekommendationen är att använda rätt härva till rätt styrbox. Jag har halvhjärtat provat att göra en adapter för att använda okattad box på kattad härva och det gick inte bra.

Fördelar med systemet med kat är förstås att det har fler givare och åtminstone i teorin är bättre på att kontrollera motorn. Samtidigt är det svårare att lura systemet att ge mer soppa om man ska trimma. Det har ju också en mappning anpassad för en motor med lägre kompression och därmed lägre effekt.

/Gustaf
Jag har idag provat att sätta i en box från en Sierra -88 utan kat, i en bil från samma år med kat. Boxen passar rakt i kontakten men bilen gick som skit.
Tomgången var dålig och den ryckte och hade sig vid låglast.
Planen är att byta motor till en gammal förgasarpinto som jag sätter insprutning på, insprutningen är från en sierra utan kat.

Kommer det fungera att helt enkelt koppla bort de givare som inte används?
Går motorn dåligt för att den gamla boxen inte förstår signalerna från mapsensor etc?

Postat: sön dec 27, 2009 9:22 pm
av therealpinto
Jag minns inte exakt vad som skiljer men visst kan man plocka om kabelhärvan till en kattad bil för att funka med en box utan kat. Men jag rekommenderar att man ser till att det bara är de givare, spänningsmatningar etc. som okattade boxen vill ha som är anslutna i kontaktstycket till boxen.

/Gustaf

Postat: mån dec 28, 2009 9:38 am
av Orwar
Vet du om stiftplaceringar och dylikt är omkastade mellan boxarna, eller sitter de funktionerna som är gemensamma för bägge boxar på samma stift i bägge fall? Hittade ett kopplingsschema för den kattade boxen som du hade postat i någon gammal tråd, du råkar inte sitta på ett liknande för den okattade? I så fall hade man ju bara kunnat klämma ihop en adapter där man rationaliserar bort lite stift.

Postat: mån dec 28, 2009 11:04 am
av therealpinto
Det skiljer på några stift om jag inte minns fel. Men framförallt har kat-boxen saker inkopplade där den utan kat inte ska ha nåt.

Schema för EFI utan kat finns ju i Haynes etc. och de går att hitta på nätet.

/Gustaf

Postat: mån dec 28, 2009 11:16 am
av Orwar
Tackar ödmjukast!

Montera syresensor / lambdasond på Sierra 2,0i Pinto, icke cat

Postat: tor feb 06, 2020 6:16 pm
av Pär68
EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A
Någon som vet ifall ovan nämnda ECU till en EFI Pinto från Sierra 1987 2,0i automat, innehåller möjlighet att ansluta en lambdasond och om den kan nyttja den inkommande signalen för att reglera utgående signaler?

Gäller då en "vanlig smalbands sond", så som om det varit en cat motor.
Isf vilka PIN nr ska användas?

Bifogat finns en förteckning på de stift som används idag på EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A

Känner inte riktigt för att byta till ECU från en "nyare" cat bil, då det kanske även inkluderar skillnader i mjukvaran som reducerar effekten!!

Postat: fre feb 07, 2020 6:46 am
av therealpinto
Jag kan inte tänka mig att det finns hårdvara eller mjukvara i boxen för lambdareglering.

Vill du kolla, så är det stift 29 och 49 som går till lambdasonden på Pinto med kat. Man kan ju börja med att se om stiften är kopplade till något inne i ECU.

Gustaf

Postat: fre feb 07, 2020 9:47 am
av Jimmy86
MrEsso skrev:Jag har idag provat att sätta i en box från en Sierra -88 utan kat, i en bil från samma år med kat. Boxen passar rakt i kontakten men bilen gick som skit.
Tomgången var dålig och den ryckte och hade sig vid låglast.
Planen är att byta motor till en gammal förgasarpinto som jag sätter insprutning på, insprutningen är från en sierra utan kat.

Kommer det fungera att helt enkelt koppla bort de givare som inte används?
Går motorn dåligt för att den gamla boxen inte förstår signalerna från mapsensor etc?
Tänk bara på att en förgasarpinto inte har samma utformning på insugsportarna i toppen. Dom är runda om jag minns rätt, insprutartopparna är droppformade för spridarnas skull.


// Jimmy

Postat: mån feb 17, 2020 9:35 am
av Pär68
Har gjort en "light" obduktion på min EEC IV modul. EFI-VM111. p/n 86GB-12A650-M4A ECU.
Stift 29 är nästintill omöjligt att se vart det går. Men 49 går iaf inte till något på kretskortet.
För att jämföra och stilla nyfikenheten lite, var på skroten och skaffade mig en ECU från en Sierra 2,0i -89 (EEC-IV modul. EFI-VM115. p/n 88GB-12A650-C2A *8GCA*). Denna ECU har två kretskort i sig och att stift 49 synligt är anslutet till komponenter på kretskortet.
År det någon som har ett kopplingsschema för EFI till en Pinto 2,0i med kat.?

Postat: mån feb 17, 2020 11:27 am
av therealpinto
Jag har Fords eget schema till Pinto med katalysator.

Skicka mig din e-postadress (pm eller till ulander@sfro.com) så delar jag med mig.

Gustaf