Bilen väsnas när jag svänger höger

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Borntofun
Erfaren
Namn: Lars.S
Kör: Ford mondeo HGV Zetec
Kontakt:

Bilen väsnas när jag svänger höger

Inlägg av Borntofun »

Jag besiktade min bil i august -06 och fick ombesikting på vänster "spindelled" så det åkte jag och bytade på Ford september-06 sedan gick den igenom besiktningen utan problem.
Sedan en och en halv månad tillbaka så har bilen börjat väsnas som bara den när jag svänger åt höger bara lite eller mycket det spelar ingen roll. Kan detta ha att göra med att de har gjort något fel när de bytade min spindelled. Oljudet kom ju bara lite efter att de hade bytat spindelleden.

Men kan detta oljud även ha att göra med att mina däck är ojämnt slitna ?
Det högra framdäcket har en konstig slitning och är slitet på innersidan och yttersidan av däcket och rätt mycket mitt på snart olagligt eller kanske är olagligt nu :)
Medans det vänstra framdäcket ser ut som ett nytt däck med många millimetrar kvar och inte konstigt slitet. Bakdäcken är jämnt slita och ser bra ut.
Däcken som sitter på är av Märket AGI/regumerade däck billiga och det är vinterdäck enligt Däckfirman som jag köpt dem av. Kan väl säga att dessa vinterdäck har jag kört med sedan förra vintern och hela sommaren och även besiktigat bilen med i augusti utan problem , men de sa till mig på Besiktningen att de såg konstigt slitna ut men jag fick ingen anmärkning.
Jag har en Ford Mondeo Zetec 98 HGV

Förenklar frågorna
Kan det vara däcken ?
eller är det Ford som gjort något konstigt med Spindelleden när de bytade?
Eller är det något annat ?

MVH
Lars

nikodemus2
Erfaren
Namn: Niclas F
Kör: Mondeo

Inlägg av nikodemus2 »

Det kan vara hjulagren som är slut.
/Niclas:mad:

snusarn

Inlägg av snusarn »

Det va min första tanke oxå

Borntofun
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av Borntofun »

Någon som har ett cirka pris på vad det kostar att byta ?
Antingen På Speedy eller annat ställe, Kan tänka mig att Hedbergs tar det dubbla för att byta
Ska man byta båda eller ska man bara byta på den sida som är trasig.

Jag tror att det är hjullager eftersom en vän till mig hade nyligen haft samma problem och då var det hjullager.

dalmasen

Inlägg av dalmasen »

Jag ska också byta hjullager och har samma fråga, måste man byta
båda sidor fast det bara är ena sidan som är slut?
Mondeo-94

snusarn

Inlägg av snusarn »

Nej !
man måste inte byta båda sidor , det är bara en grej jag kommer att göra denna gången.
När jag behövde byta fram bytte jag bara den sidan som va kass.

Borntofun
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av Borntofun »

Jag nu hade jag en kompis fick jag reda på som nyligen haft samma fel på sin bil. Han är med ägare av en Ford Mondeo, han provkörde min bil och sa direkt att det var hjullagret som var dåligt.

Jag ringde runt lite och kollade vad det kostar att byta på en sidan och hittad på "Speedy" här i Malmö att de tog 1795:- med jobb och alla delar + miljöavgifter. :)

Hoppas detta hjälper någon.

MVH
Lars

Borntofun
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av Borntofun »

Ja fortsättning följer.

När jag skulle lämna in bilen så kunde inte Speedy få loss något i nitt hjul så de kunde inte byta hjullager så jag fick tillbaks min bill med dåligt hjullager.
Jag ficj köra till Ford och boka en tid istället, dät blev priset lite över 4000 kronor, men har man ett fordkort där man har 20% rabatt så kom jag ner i ca 3000 :- men ändå 1200 mer än speedy.

Skulle bara ge er lite information.

Mvh
Lars

snusarn

Inlägg av snusarn »

Jag fick bytt på ena sidan bara köpte mina lager på feltema precis va det va oxå de passade inte skulle även passa till scorpio men de har väl inte samma dim på axel så det fick bli ett lager på mekonomen ist.

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3

Inlägg av Chrisse »

Går det inte att byta sånt själv på nyare bilar?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Kan säga att det kan vara ett helvete att byta hjullager fram!
På min Proben satt det nått djävulskt. Dom fick använda skärbrännaren för att få ut det. Och nej lagret hade int skurit :)
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

d.fagersten
Veteran
Namn: Daniel
Kör: Scorpio 2,9i GLX -94 i nyskick, Volvo V70 2,5T Summum Polestar -05 Bmw 335i M-Coupe -09

Inlägg av d.fagersten »

702:- på mekonomen bak.. men ett litet tips köp muttern på ford mekonomen ger dig på v sida en v gängad mutter vilket som är fel det ska vara högergänga på bägge sidor. Hade så på min scorpio 96a och polarn på sin sierra 92

Borntofun
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av Borntofun »

Ja ¨då var det fixat slutsumman blev 2922:- då hade de dragit av 20% med Fordkortet och sedan hade jag en rabatcheck på 300:-
De gjorde ett bra jobb iallfall :)

MVH
Lars

Skriv svar