för hög hc.

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Erik
Erfaren
Namn: Erik Brännmark
Kör: Scorpio-89

för hög hc.

Inlägg av Erik »

Hej! jag va och bes bilen idag, hade 220 hc:eek: hur kan man fixa det? bilen har endast gått 500 2003-2004 och sen stått still till nu, har bara kör den 5mil. beror det på att den har stått så mycket? kanske kan fixas med lite hårdare körning? den behöver även lite gas när man ska starta den kall men inte varm, varför? luft och olja och oljefilter är nyss bytt. värdena 2003 var co: 0.0
hc: 39 och nu co: 0.3 hc: 220

Användarvisningsbild
Marcus L
Veteran
Namn: Marcus Lindström
Kör: Ford
Medlemsnummer: 375

Inlägg av Marcus L »

det kan vara ventiltätningar, katalysator och lamban med. Det är svårt att säga exakt var det kan vara för fel, det är det som är tråkigt med fel avgasvärden.
Sierra Cosworth -89 Sierra Cosworth -92

Focus 1,0 -18

Erik
Erfaren

Inlägg av Erik »

Degos skrev:det kan vara ventiltätningar, katalysator och lamban med. Det är svårt att säga exakt var det kan vara för fel, det är det som är tråkigt med fel avgasvärden.
bilen har endast gått 12300 så man tycker ju inte att det borde vara ventiltätningarna. jag har funderat lite på lambdasonderna för jag bytte koppling och då tar man ju lös dom så man kanske råka slå¨till på dom eller liknande:mad:
finns det nån sätt att kolla dom? kanske ska skriva ett den är en scorpio 2,9.
bilen är riktigt dyng slö, den gör endast 80 på 4an.

krille_42

Inlägg av krille_42 »

prova att ta lös avgassystemet framför katten. går den bättre då kan de ju va den som är trasig.

Användarvisningsbild
Marcus L
Veteran
Namn: Marcus Lindström
Kör: Ford
Medlemsnummer: 375

Inlägg av Marcus L »

sen kan du koppla ur lamdan(tror jag, går på doch iaf.) inne i motorrummet, blir det ingen skillnad så e det nog lamdorna, eller något annat!=)
Sierra Cosworth -89 Sierra Cosworth -92

Focus 1,0 -18

Erik
Erfaren

Inlägg av Erik »

jag tog bort ljuddämparna och nu har ju bilen acc*drool* och så låter den ju rätt fränt:p finns det nå smart sätt att fixa en stockad dämpare/katt? eller är det bara hälla i lite bensin i dom och elda på?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Har kisen kollapsat så är det bara att kasta den eller bygga en racekise av den, dvs köra ett spett genom den. Problemet jag upplevde när jag rensade min kise var o är ett hemskt resonansljud som kommer från kisen.
Detta ska åtgärdas genom att ett rör träs i genom kisen och svetsas fast i gavlarna så att avgaserna inte kan orsaka resonans i den tomma burken.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Kan vara fastbränd oljegucka på sonden till lambdan om motorn är sliten, ser den rödbrun ut och det inte går att torka av, så lägg den i lacknafta ett dygn och hoppas, en gammal Merca-mek sa mig att det funkar i ungefär hälften av fallen. Bland troliga orsaker finns slitna spridare såklart högt på listan, men det verkar ju tidigt för dem milen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Erik
Erfaren

Inlägg av Erik »

Släggmek skrev:Kan vara fastbränd oljegucka på sonden till lambdan om motorn är sliten, ser den rödbrun ut och det inte går att torka av, så lägg den i lacknafta ett dygn och hoppas, en gammal Merca-mek sa mig att det funkar i ungefär hälften av fallen. Bland troliga orsaker finns slitna spridare såklart högt på listan, men det verkar ju tidigt för dem milen.
okej. jag har läst nånstans att man inte får rengöra dom, stämmer inte det eller? men det såg inte ut att vara nå tyliga fel på dom, dom va endast sotiga.

Skriv svar