Högt HC-värde....vad göra??
-
Beaver
Högt HC-värde....vad göra??
Hej!!
Har införskaffat en Ford Sierra DOHC -90 till tanten är det tänkt.....
Har haft en del problem med elen å så men de är fixat nu!
Så till det stora bekymret.....den gick inte igenom besiktningen förra gången p.g.a. för högt HC-värde......låg runt 300-400 tror jag. alla andra värden var bra. har i stort sett bytt det mesta....bytt mapsensor, tändkablar, tändstift, olja+filter, luftfilter, rotor, fördelarlock, tomgångsmotor, lambda.....va kan va fel?? katten? spjällägesgivaren?
Någon som har något bra förslag??
Tack för ett kanonbra forum!!!!
//A
Så till det stora bekymret.....den gick inte igenom besiktningen förra gången p.g.a. för högt HC-värde......låg runt 300-400 tror jag. alla andra värden var bra. har i stort sett bytt det mesta....bytt mapsensor, tändkablar, tändstift, olja+filter, luftfilter, rotor, fördelarlock, tomgångsmotor, lambda.....va kan va fel?? katten? spjällägesgivaren?
//A
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
Ja jag säger som vanligt:) Kolla felkoder istället för att byta massa hela givare! Kolla vad som är fel först och byt bara ut det.
Men saker som tändstift, tändkablar, olja och filter är ju bra att du bytt, men det är vanlig service. Det jag menar är onödigt att byta utan att veta om det är trasigt är givare som map-sensor, lambda MM. Och tar du grejjer från skroten så kan du ju byta en hel till en trasig utan att du vet om det....
Mer om felkoder:
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=35668
Men saker som tändstift, tändkablar, olja och filter är ju bra att du bytt, men det är vanlig service. Det jag menar är onödigt att byta utan att veta om det är trasigt är givare som map-sensor, lambda MM. Och tar du grejjer från skroten så kan du ju byta en hel till en trasig utan att du vet om det....
Mer om felkoder:
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=35668
-
Bambi
-
Erik
- Erfaren
- Namn: Erik Brännmark
- Kör: Scorpio-89
Bambi skrev:Trådkapar lite...
Har en mondeo 95 också med för högt HC värde. Det låg på det dubbla mot vad som var tillåtet enligt bilprovningen. Alla andra värden är bra. Går som en klocka och är pigg, men det kommer mycket vit rök ibland när jag gasar. Luftfiltret är kollat... Några ideer?
tar den nå glykol? för då får du vit rök
-
Beaver
-
SK Racing
Skulle gissa på kassa ventiltätningar och ev otäta ventiler, då sticker hc iväg men givetvis kan det vara kisen som har fått kaffetBeaver skrev:Hej!!
//A
- Puffen_83
- Veteran
- Namn: Mikael J
- Kör: Dodge Ram cummins
gammal tråd men beaver, fick du ordning på HC:n? har också det bekymmret, på en scorpa dohc..
och du Belsebob, jag har nästan 6000 i HC på min ford galaxie :P
och du Belsebob, jag har nästan 6000 i HC på min ford galaxie :P
Micke - 27MHz lever vidare - Kanal 6FM / 24USB
Besök http://27mhz.se
Besök http://27mhz.se
-
Beaver
vet faktiskt inte.....har inte varit å besiktigat aset. har inga pengar till de just nu. men tror nog ganska starkt på att de är den. tycker de känns som den får för mkt soppa.....å då sticker ju HC-värdet. kollade felkoderna men ingen framgång då den bara sa att min AC va tillslagen även att den inte är de....så jag har faktiskt inget bra svar ännu. ska sälja den istället. har inte tid å kladda me den. någon som är sugen??
sen kan man ju alltid prova å fuska när man ska besiktiga å hälla i två flaskor K-sprit så går den nog igenom. hur mkt fel har du på din gamla prom?
sen kan man ju alltid prova å fuska när man ska besiktiga å hälla i två flaskor K-sprit så går den nog igenom. hur mkt fel har du på din gamla prom?