Elkoppling, drag
-
randal
- Veteran
- Namn: Rickard Lindfors
- Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10
Elkoppling, drag
Tänkte hyra släpvagn, men upptäckte då att elkopplingen inte fungerar särskilt bra. Det enda som fungerade var blinkers hö + blinkers vä.
Jag har noll koll på denna elkontakt, men vet nu så pass mycket att det är en jäger (13-polig) med Fordmärke så den är väl monterad original på min Mondeo 2001? Till denna ingår en adapter till 7-polig.
Jag har mätt upp så det finns ström på de kontakter där det ska finnas, men har ingen aning om vilka värden som är rätt.
Finns det någon här som vet något om detta?
Jag har noll koll på denna elkontakt, men vet nu så pass mycket att det är en jäger (13-polig) med Fordmärke så den är väl monterad original på min Mondeo 2001? Till denna ingår en adapter till 7-polig.
Jag har mätt upp så det finns ström på de kontakter där det ska finnas, men har ingen aning om vilka värden som är rätt.
Finns det någon här som vet något om detta?
- Mullis
- Legend
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Bil, kanske
Kanske dessa sidor kan hjälpa dig lite...
http://www.valeryd.se/kopplingschema.asp
http://www.trailercenter.org/service.ht ... ingsschema
Brukar vara standard de här med kablarna...
Sen så beror de på vilket märke du har på dragkroken, läs på skyllten som sitter på draget, antingen brevid kontakten eller bakom spoilern...
http://www.valeryd.se/kopplingschema.asp
http://www.trailercenter.org/service.ht ... ingsschema
Brukar vara standard de här med kablarna...
Sen så beror de på vilket märke du har på dragkroken, läs på skyllten som sitter på draget, antingen brevid kontakten eller bakom spoilern...
MVH // Mullis
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
-
randal
- Veteran
Tack för sidorna.
Denna elsats till dragkroken har separata säkringar och reläer vänster bak i kombiutrymmet.
Jag har testat med det mesta känns det som. Var inne på Ford och köpte en elsats för denna dragkrok, men det fungerade fortfarande inte. Det enda som fungerade var som tidigare: blinker hö + vä samt dimljus.
Letade vidare och hittade detta relä som var trasigt, men som saknades i elsatsen. Ska förbi Forema imorgon och höra varför det saknades i elsatsen.
Någon som känner igen reläet?
[ATTACH]18226[/ATTACH] [ATTACH]18227[/ATTACH] [ATTACH]18228[/ATTACH] [ATTACH]18229[/ATTACH]
Denna elsats till dragkroken har separata säkringar och reläer vänster bak i kombiutrymmet.
Jag har testat med det mesta känns det som. Var inne på Ford och köpte en elsats för denna dragkrok, men det fungerade fortfarande inte. Det enda som fungerade var som tidigare: blinker hö + vä samt dimljus.
Letade vidare och hittade detta relä som var trasigt, men som saknades i elsatsen. Ska förbi Forema imorgon och höra varför det saknades i elsatsen.
Någon som känner igen reläet?
[ATTACH]18226[/ATTACH] [ATTACH]18227[/ATTACH] [ATTACH]18228[/ATTACH] [ATTACH]18229[/ATTACH]
- Bilagor
-
-
-
-
-
randal
- Veteran
Hej!
Har visst glömt att skriva resultatet. Det fungerade perfekt med nytt relä. Det kostade ca 600.
//Rickard
Har visst glömt att skriva resultatet. Det fungerade perfekt med nytt relä. Det kostade ca 600.
//Rickard
Garaget: garaget.org/randal
-
NDN
- Nybörjare
- Namn: N. Jonson
- Kör: Mondeo 2,0 2005
Även här!
Hej igen, funkade utmärkt även för mig med ett nytt relä, hittade ett för 250kr på skroten. Gjorde dock missen att koppla ihop en kabel som hängde löst jämte relät, en kabelsko som verkade ha halkat ur. När jag kopplade i den lyste bakljusen på släpet hela tiden oavsett om tändningen var påslagen eller avslagen. När jag väl fick dragit ur den igen funkade allt klockrent :-) Så tack för infon!!!
-
Berra
- Nybörjare
- Namn: Håkan Bertilsson
- Kör: Ford Mondeo
Re: Elkoppling, drag
Har en orginal monterad dragkrok med eluttag på min Ford mondeo 04.
När jag tog isär kontakten så satt den ihop med en stickkontakt dvs en stickkontakt på baksidan av kontakten.
Finns det att få tag i sådan kontakt som har detta system för då slipper man klippa av kabeln och skruva dit k kabeln i en ny 7 polig kontakt
När jag tog isär kontakten så satt den ihop med en stickkontakt dvs en stickkontakt på baksidan av kontakten.
Finns det att få tag i sådan kontakt som har detta system för då slipper man klippa av kabeln och skruva dit k kabeln i en ny 7 polig kontakt