Sierra 2.9 e85, negativt, positivt och vinter.
-
Dogmata
Sierra 2.9 e85, negativt, positivt och vinter.
Har nyss köpt en Sierra av en kille här på forumet, som går på 100% e85.
Jag undrar lite, vad ni tycker är för och nackdelar med det. (Jag vet att det har tagits upp förut, men något specifikt för 2.9an och EFI?)
Sen är det såhär att jag inte har körkortsåldern inne förrens nästa sommar, så det blir som ett litet pall bocks-projekt under vintern, kommer inte startas något mycket, kanske rentutav ingenting. motorn ska inte upp, mest inredning, underrede och exteriör.
Hur blir bilen om jag har e85 i den hela vintern utan att köra?
(Notera, jag bor i arjeplog. 30, 35- är ingen ovanlig temperatur.
)
går det?
eller ska jag köra slut på allting så den står tom? (Kan tänka mig att det fortfarande ligger kvar lite i slangar och så vidare, likaså)
Tack på förhand.
Robin.
Jag undrar lite, vad ni tycker är för och nackdelar med det. (Jag vet att det har tagits upp förut, men något specifikt för 2.9an och EFI?)
Sen är det såhär att jag inte har körkortsåldern inne förrens nästa sommar, så det blir som ett litet pall bocks-projekt under vintern, kommer inte startas något mycket, kanske rentutav ingenting. motorn ska inte upp, mest inredning, underrede och exteriör.
Hur blir bilen om jag har e85 i den hela vintern utan att köra?
(Notera, jag bor i arjeplog. 30, 35- är ingen ovanlig temperatur.
går det?
eller ska jag köra slut på allting så den står tom? (Kan tänka mig att det fortfarande ligger kvar lite i slangar och så vidare, likaså)
Tack på förhand.
Robin.
-
Dogmata
- Grey
- Veteran
- Namn: Joakim E
- Kör: Ford Falcon G6E Turbo
- Kontakt:
Är ju faktiskt inte helt sant att det är 100% E85 på vintern heller, utan hellre borde man kalla den E50 eftersom det är just 50% etanol/bensin under vinterhalvåret och detta gör ju att det blir lättare att starta... (tankar man dock innan dom byter så har man ju E85 å då blir det ju långsammare att starta)
Några tips är väl annars:
Motorvärmare
Varmgarage
Kom ihåg att du dessutom bör byta olja dubbelt så ofta, men detta vet du säkert redan...
Några tips är väl annars:
Motorvärmare
Varmgarage
Kom ihåg att du dessutom bör byta olja dubbelt så ofta, men detta vet du säkert redan...
// Grey
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81
-
Dogmata
- Drugga
- Veteran
- Namn: Ola Eliasson
- Kör: Scorpio Ghia -91
Du kommer att behöva ett kallstartsmotstånd också. Min blir rätt svårstartad redan vid +10, och då har Flexitune redan en choke-funktion (som visserligen är alldeles för vek).
Bottendraget blir markant sämre och det ska visst gå att avhjälpa med att tidigareställa tändningen ett par grader.
Bottendraget blir markant sämre och det ska visst gå att avhjälpa med att tidigareställa tändningen ett par grader.
när du är mycket 
då vill jag bara

då vill jag bara