Få kardan byggd?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Inlägg: 754
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:45 pm
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3
Ort: Malmö

Få kardan byggd?

Inlägg av Chrisse »

Tjenare! Var ett tag sen man titta in här nu, är upptagen me värnplikten..
Nästan så man blir yr av alla kategorier nu så jag lägger frågan här.

Tanken var att köra med Typ9 låda och Volvo 240 kardan i Caprin.
Frågan är vad som blir bäst/mest prisvärt.
Att svetsa ihop en själv hemma i garaget som Skogis gör har jag inte tid med, så att få en byggd som passar perfekt direkt hade varit underbart!

Borde man ha den ledad som original på mitten (i två delar), eller i en hel stel bit från växellådan till bakaxlen? Komplikationer? Ca-pris? Vem kan göra det nere i Skåne?

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Jag lät Motorenova i Helsingborg tillverka min. Eftersom jag varvar 8000 rpm med banbilen ville jag vara säker.
Dom har tagit över gamla Unicardans maskiner + en av deras gubbar.

Dom har även ett program där man får fram materialdimensioner beroende på längd, vartal o.s.v. Det finns en kritisk längd vid ca 1200-1300 mm (vid mitt varvtalsområde) då man behöver har rejält med material i kardanen. Fenomenet är inte linjärt utan drar iväg mycket runt 1200 (ej helt säker på måttet men däromkring)

Därför valde jag en delad. Det du "förlorar i effekt" i en delad tas ut just av det faktum att du får en mycket tyngre svängmassa i en kraftig hel axel. Plus att det känns tryggare att veta att man inte sitter i en köttmixer som kan starta när som helst om du förstår vad jag menar....

Men kommer du inte upp i detta kritiska mått är nog en odelad att föredra. Och ska du inte upp i hysteriska varvtal så blir det ännu lättare.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den kostade men minst 2000:- balanserad och klar. Det är en modifierad delad kardan från en Volvo 940 Turbo Ambulans (är nog samma på personbilarna). Behövde bara korta ena delen. Den klarar med dessa två korta bitar ca 20 000 rpm ! !
Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Som Old scool skriver så gå på en "safe" kardan, ett kardanbrott vill nog ingen uppleva, har hänt en del med dödlig utgång så det är inget man skojar om eller för den delen snålar med heller.

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Inlägg: 754
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:45 pm
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3
Ort: Malmö

Inlägg av Chrisse »

old school skrev:Jag lät Motorenova i Helsingborg tillverka min. Eftersom jag varvar 8000 rpm med banbilen ville jag vara säker.
Dom har tagit över gamla Unicardans maskiner + en av deras gubbar.

Dom har även ett program där man får fram materialdimensioner beroende på längd, vartal o.s.v. Det finns en kritisk längd vid ca 1200-1300 mm (vid mitt varvtalsområde) då man behöver har rejält med material i kardanen. Fenomenet är inte linjärt utan drar iväg mycket runt 1200 (ej helt säker på måttet men däromkring)

Därför valde jag en delad. Det du "förlorar i effekt" i en delad tas ut just av det faktum att du får en mycket tyngre svängmassa i en kraftig hel axel. Plus att det känns tryggare att veta att man inte sitter i en köttmixer som kan starta när som helst om du förstår vad jag menar....

Men kommer du inte upp i detta kritiska mått är nog en odelad att föredra. Och ska du inte upp i hysteriska varvtal så blir det ännu lättare.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den kostade men minst 2000:- balanserad och klar. Det är en modifierad delad kardan från en Volvo 940 Turbo Ambulans (är nog samma på personbilarna). Behövde bara korta ena delen. Den klarar med dessa två korta bitar ca 20 000 rpm ! !
Det låter ju ändå rätt ok! Känns bäst att vara på säkra sidan då ja. Några hysteriska varvtal ska jag väl inte upp i.

Om jag förstår de rätt så har du alltså lämnat in en 940 kardan o fått anpassad till fordmotorn och (volvo)bakaxel, där av kardanen?

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Njaä. Jag måttade bara och gick sedan till skroten och bad om att få kolla i deras lager. Hade inte bestämt mig för vilken då. Men det var inte fel att det blev Volvo när allt kommer omkring. Tror faktiskt Motorenova kan fixa hela kittet så den passar just din bil.

(Jag kör fortfarande med original Ford Atlas med typ9 -låda)


Saken är den att jag hade en kraftig kardan från en rallyescort (som var för kort) och den hade redan joke som passade mot både bakaxeln och splines i lådan. I dessa passade Volvos knutkors (många bilmärken delar samma typ av knutkors).

Fördelen med detta är att du kan köpa original knutkors och stödlager till Volvo på närmaste OKQ8 -mack runt hörnet. Slipper alltså Fords engångsprylar och inga beställningar från England o.dyl.

Kruxet är att jag inte vet var mina delar heter eller var dom kommer ifrån. Det kan kanske någon annan svara på. Tror t.o.m vissa jänkare har samma.
Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Inlägg: 754
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:45 pm
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3
Ort: Malmö

Inlägg av Chrisse »

old school skrev:Njaä. Jag måttade bara och gick sedan till skroten och bad om att få kolla i deras lager. Hade inte bestämt mig för vilken då. Men det var inte fel att det blev Volvo när allt kommer omkring. Tror faktiskt Motorenova kan fixa hela kittet så den passar just din bil.

(Jag kör fortfarande med original Ford Atlas med typ9 -låda)


Saken är den att jag hade en kraftig kardan från en rallyescort (som var för kort) och den hade redan joke som passade mot både bakaxeln och splines i lådan. I dessa passade Volvos knutkors (många bilmärken delar samma typ av knutkors).

Fördelen med detta är att du kan köpa original knutkors och stödlager till Volvo på närmaste OKQ8 -mack runt hörnet. Slipper alltså Fords engångsprylar och inga beställningar från England o.dyl.

Kruxet är att jag inte vet var mina delar heter eller var dom kommer ifrån. Det kan kanske någon annan svara på. Tror t.o.m vissa jänkare har samma.
Just de ja oroat mig lite för, allt som behövs för att få ihop kardanen, har ju inte något som passar alls nu.

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Någonstans på nätet finns det tabellar med i princip alla knutkors som finns och deras dimensioner mm. Det är det företag som är störst på sådant i Sverige som har det på sin hemsida. Jag hade det nedladdat men både den och bokmärket försvann i en hårddiskkrasch. Jag kan inte komma på vad det heter, men nån annan kanske vet vad jag pratar om?

Skriv svar