Bromsluftnings problem

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Bromsluftnings problem

Inlägg av Catling »

Börjar med en förklaring.....(gamla ford capri/escort bromsar) Jag skulle smörja upp bromsarna. Kolvarna var tröga som fan att få tillbaka i oket. ända tills nippel släpptes då dom sjönk in fort.

Efter arbetet som hade resultera i våld innan jag hitta den lösningen med att släppa luftningsnippel under tryck så gick bromsröret av:banghead: . mitt fel jag vet, shit happens. kör hem utan bromsar alls, va fan hände med 2 krets system vet jag inte.

Byter röret och ska lufta. vätskebehållaren är helt tömd vid detta laget. men det går inte. inte nått tryck alls. öppnar luftningsnippel båda fram. trycker i kärlet med luft. kommer inget alls. 2 rör kan inte va täta borde komma ur nån, det sköt ju ur all vätska så fint?
Byter cylindern men ingen skillnad. jag har två trasiga eller nått annat fel.

Kan jag prova att blåsa bakvägen från oket och det bubblar i behållaren för testa det inte är tätt?

har jag missa nått eller va fan blir det?...
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har råkar ut för samma symtom, jag började o lufta uppe vid huvudcylindern och det gick bra efter att jag fått den att "ta" så att säga, på Datsun finns luftnipplar på just huvudcylindern.

Finns inga nipplar får man lossa lite på röranslutningen och lufta via dom.

Lycka till.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om man har trampat pedalen i botten flera gånger kan man skada tätningarna, en gammal cylinder har ofta avlagringar etc. utanför det "normala" slaget. När pedalen går i botten kan avlagringarna skada tätningarna.

Testa att plugga anslutningarna direkt på cylindern, och lufta den först. Får du stum pedal då, är cylindern okej. Sedan är det bara att traggla på med luftningen - det tar tid när hela systemet är tomt.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Ort: borgholm -öland-

Inlägg av martin n »

eller så fyller du en olje kanna med bromsvätska, sätter en slang på pipen öppnar luftnippeln och pumpar olja till bilens bromsvätske behållare. gör så via alla nipplar så kommer det säkert fungera sedan. så brukar alltid jag göra när jag e själv i garaget. tycker de e den bästa lösningen när man är själv. men alla gör som man vill..


Lycka till //martin

rallygralle
Legend
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor apr 15, 2004 9:46 am
Namn: fredrik granberg
Kör: 1st capri 78 ranger 2014 kuga 2014 sierra 4x4 91
Ort: vindeln

Inlägg av rallygralle »

kan även vara bromsslangen som är tät invändigt mycket vanligt att det händer på gamla bilar som stått stilla en längre tid...
CHOKE Å BRÄNN

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

bromscylindern var trasig, fick igång en annan. Lufta på cylindern och börja med bakhjulet sen , sen fram. nu funkar det igen!
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Skriv svar