Avancerad Turboteknik

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Avancerad Turboteknik

Inläggav Big Al » sön mar 07, 2010 3:49 pm

Tänkte att man kanske skull starta en tråd där allt som har med lite ingående om turbo hör hemma, hört , sett, rykten, nyheter, frågor, idéer om turbo,specialbyggen osv eftersom turbo kan vara rätt så stort ämne och intresse.

Vet inte vars man ska börja i detta ämne men ...
Ni som har lite koll på kullagrade turbos, ni vet inte om det någon som provat med och utan strypning på oljetillförseln? och gärna vad det gav för resultat, hur stor strypningen var samt på vilken turbo?
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Tags:

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Ort: borgholm -öland-
Kör: cossie rwd.

Inläggav martin n » sön mar 07, 2010 5:16 pm

Big Al skrev:Tänkte att man kanske skull starta en tråd där allt som har med lite ingående om turbo hör hemma, hört , sett, rykten, nyheter, frågor, idéer om turbo,specialbyggen osv eftersom turbo kan vara rätt så stort ämne och intresse.

Vet inte vars man ska börja i detta ämne men ...
Ni som har lite koll på kullagrade turbos, ni vet inte om det någon som provat med och utan strypning på oljetillförseln? och gärna vad det gav för resultat, hur stor strypningen var samt på vilken turbo?



strypningen sitter ju där bland annat för att kullagrena skall snurra lätt, dom snurrar tyngre om det är fullt med olja i dom som skall skottas runt. så tar du bort den blir det sämre!


//Martin

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2115
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Ort: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inläggav Fredin » sön mar 07, 2010 5:40 pm

Om man då har semi-kullagrad turbo. Ett lager av varje. Hur gör man då??
Själv åker jag med strypningen som sitter i oljetillförsen på RWD. En nippel med endast 2mm hål. Sen sitter det nåt slags nätfilter i anslutningen på turbon.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » sön mar 07, 2010 6:13 pm

Körde förut utan en oljerestriktor ( visste inte att det behövdes )
Och skillnaden var segare spoolup, och så blårök det lite grann av avgaserna.
Sitter nu en restriktor med 1,2mm hål.
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Ort: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inläggav fordmaffian » sön mar 07, 2010 6:22 pm

hur ser en sådan restriktor ut? sitter de i nippeln till turbon eller? jag hade någon typ av restriktor som såg ut som en skruv av något slag, som jag förstog de skulle oljan gå in i turbon med hjälp av "gängorna", är de samma som den ni pratar om?
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Davve
Legend
Inlägg: 4905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: David Eriksson
Ort: Arboga
Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
Kontakt:

Inläggav Davve » sön mar 07, 2010 6:33 pm

fordmaffian skrev:hur ser en sådan restriktor ut? sitter de i nippeln till turbon eller? jag hade någon typ av restriktor som såg ut som en skruv av något slag, som jag förstog de skulle oljan gå in i turbon med hjälp av "gängorna", är de samma som den ni pratar om?


Nej, inte direkt. Kolla ATP, där finns det bilder. Det ser ut som en skarv bara, in och ut, med ett litet hål in.
MVH: Davve

Slutfordat...

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Ort: Gävle
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inläggav Mikael S » sön mar 07, 2010 6:34 pm

Strypning på en vanlig glidlagrad turbo kan också ge fördel i snabbare spool etc. Brukar köra med 2-2.5mm på mina bilar t.ex och funkar bra

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Ort: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inläggav fordmaffian » sön mar 07, 2010 6:35 pm

Nu är jag lite efter men vad är ATP?
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Ort: Gävle
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inläggav Mikael S » sön mar 07, 2010 6:54 pm

Ett företag som säljer Turbon, turbokit osv

http://www.atpturbo.com/

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Ort: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inläggav fordmaffian » sön mar 07, 2010 6:55 pm

Mikael S skrev:Ett företag som säljer Turbon, turbokit osv

http://www.atpturbo.com/
ahh tackar å bugar för de!
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » sön mar 07, 2010 6:56 pm

http://atpturbo.com/
Hehe. Nån var snabbare :)
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406



201m 7,83

Km/h 147,22

60fot 1,81

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » sön mar 07, 2010 7:06 pm

snackade med turboservice ang strypning och de sa att jag inte skulle montera någon sådan till min hpx, minst 5mm diameter så jag tog bort org strypning. ville dock ha det till, precis som ni säger, att risken att den tyrcker ut olja i turbon ökar utan strypning men vågade inget annat när tillverkaren säger så.

hur pass mycket kan spoolen påverkas egentligen?
//Johan

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Ort: borgholm -öland-
Kör: cossie rwd.

Inläggav martin n » mån mar 08, 2010 9:46 am

Nu kan jag inte hålla mig längre.... jag har ett agg som sägs skall vara byggt för drifting!!! :banghead:. skulle vilja höra era åsikter... själv har jag agget som ett prakt exempel på riktig vedbo trimning kommer alltså aldrig använda det.

Bild 1: egenbyggd ported scroud?
bild 2: egenhändigt bytt wg del till större (svetsat med rostfri pinne)
Bild 3: delat inlopp på fel håll. och plåten sträcker sig 5 cm ner?
bild 4: upptaget utlopp samt dessa sköna svetsar!!

//Martin
Bilagor
rimbo 4.jpg
rimbo 3.jpg
rimbo 2.jpg
rimbo 1.jpg

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Ort: Göteborg
Kör: Transit

Inläggav Baby blå » mån mar 08, 2010 10:25 am

Vem fan har byggt detta ???

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Ort: Western Australia
Kör: så det ryker!

Inläggav Skinkis » mån mar 08, 2010 10:45 am

Baby blå skrev:Vem fan har byggt detta ???


Med risk för att kasta in en brandfackla på en bensinstation, men det dära är Farsans verk!



;)


Bilderna heter dock Rimbo 1-4, om det är en sammanträffande eller ej får nog Martin berätta om han vill...