Avancerad Turboteknik

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Stiggen
Legend
Inlägg: 1142
Blev medlem: tor okt 06, 2005 9:30 pm
Namn: Jocke
Kör: Escort RS Cosworth / sierra cosworth 4x4 / Sierra Cosworth RWD
Ort: Beverly Hills

Inlägg av Stiggen »

Kan inte en hpx500 va lämplig där? Min bromsade 407 på hjulen med den...
Eller typ en gt28rbb
Escort Cosworth
Sierra Cosworth 4x4
Sierra Cosworth RWD

Racing is life everything befor and after is just waiting!

Tags:

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Kör: Escort Rst S2 e85
Ort: Haninge

Inlägg av alex »

Finns gt28 med t3 fläns? Det är väl intern wg på 500an? Hur stort är avgashuset på dom?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,\||____
| farsan får inte ligga |||""|""\__,_
| ________________l |||_ |__|__|)
|(@)@)***********|(@)(@)**(@)......

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Min 500 är ombyggd för extern wg.
En del byter avgashuset till ett utan wg.
Så jag tror det skiljer lite.
0,63 hus har min

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2739
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander S
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skeå

Inlägg av Big Al »

Du ska leta ca 49mm kompressorhjul

Tänkte på flera turbos men märkte sen att alla hade intärn wg :\

Bästa jag hittat med extärn hittils verkar vara denna http://www.agpturbo.com/borg-warner-agp ... bocharger/
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Kör: Escort Rst S2 e85
Ort: Haninge

Inlägg av alex »

Big Al skrev:Du ska leta ca 49mm kompressorhjul

Tänkte på flera turbos men märkte sen att alla hade intärn wg :\

Bästa jag hittat med extärn hittils verkar vara denna http://www.agpturbo.com/borg-warner-agp ... bocharger/
Hur har du kommit fram till att 49mm kompressorhjul? Vilken storlek på turbn då?
Jag kollar på 0.63 hus
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,\||____
| farsan får inte ligga |||""|""\__,_
| ________________l |||_ |__|__|)
|(@)@)***********|(@)(@)**(@)......

Användarvisningsbild
Stiggen
Legend
Inlägg: 1142
Blev medlem: tor okt 06, 2005 9:30 pm
Namn: Jocke
Kör: Escort RS Cosworth / sierra cosworth 4x4 / Sierra Cosworth RWD
Ort: Beverly Hills

Inlägg av Stiggen »

Ja men en med intern är ju bara svetsa fast locket på så blev det för extern;)
Escort Cosworth
Sierra Cosworth 4x4
Sierra Cosworth RWD

Racing is life everything befor and after is just waiting!

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2739
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander S
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skeå

Inlägg av Big Al »

49mm så har jag räknat väldigt snällt men endå för 400hk på bensin i motorn
Man skulle kunna gå ner ända mot 47mm om man hittar en riktigt bra turbo.
Ska leta lite senare
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Kör: Escort Rst S2 e85
Ort: Haninge

Inlägg av alex »

Hittade en Garrett GT3035 byggd av GIK med intern wg vad tror ni om den? Har inte mätt några hjul på den men tror att .86 huset kan vara lite för stort?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,\||____
| farsan får inte ligga |||""|""\__,_
| ________________l |||_ |__|__|)
|(@)@)***********|(@)(@)**(@)......

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2739
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander S
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skeå

Inlägg av Big Al »

Oj har inga måttuppgifter alls på gt3035. En gt30 med gt35 turbin eller tvärtom?
Rent spontant så känns den för stor. Minsta GT30 har 53mm kompressor ...
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2739
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander S
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skeå

Inlägg av Big Al »

Glömmer alltid uppdatera här.

Bullseye turbo har kommit med ett nytt billethjul.
De kallar det BatMoWheel, designen är tagen från en speciell jetmotors kompressorblad.

Bild
Här ser man hur bladen är gjorda.

Min personliga tanke bakom detta är att det faktiskt kommer att flöda mera men eftersom det flödar sämre i centrum så kommer det inte alls vara lika bra på att bygga laddtryck.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2739
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander S
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skeå

Inlägg av Big Al »

Vet inte om denna artikel är sann , men här kommer den iaf.

http://www.turborepair.net/batmowheel-hype-debunked/

Kortfattat så påstår den att BatMoWheel är sämre än vanliga S400.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2739
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander S
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skeå

Inlägg av Big Al »

Nu har Bullseye gjort det igen. Kommit med ett nytt kompressorhjul dvs.

Bild

De kallar den nya designen för TCT som står för Tripple Compression Technology.
Det är heltenkelt en 6+6 bladig kompressor som de sänkt ner 3st av de första kompressionsbladen för att få 3 olika nivåer för kompression.
Eftersom man gör på detta sätt så tjänar man flöde mot choke utan att kompromissa med PR, anledningen är heltenkelt att det är 3 blad färre i vägen på inducern.
Sen om detta är någon nyhet vet jag inte, Martin Palm byggde en sådan här kompressor redan för 7 år sedan ^^
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
_ivarsson_
Veteran
Inlägg: 776
Blev medlem: tis maj 05, 2009 5:53 pm
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Escort Cosworth
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 267

Inlägg av _ivarsson_ »

Vad jag hört så flög han till månen för 8 år
sedan, NASA släng er i väggen!

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1191
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Ort: stockholm
Medlemsnummer: 328

Inlägg av saabchef »

_ivarsson_ skrev:Vad jag hört så flög han till månen för 8 år
sedan, NASA släng er i väggen!
Men hallå, nu var det väl ändå på 60-talet NASA åkte till månen!
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Augusti 1969 om jag minns rätt (konspirationsteoretiker tjafsar än idag om ifall de alls kom iväg), men ironi är ju tidlöst :D. Mycket snyggt metallarbete, oavsett :)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar