Avancerad Turboteknik

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1717
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

martin n skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre.... jag har ett agg som sägs skall vara byggt för drifting!!! :banghead:. skulle vilja höra era åsikter... själv har jag agget som ett prakt exempel på riktig vedbo trimning kommer alltså aldrig använda det.

Bild 1: egenbyggd ported scroud?
bild 2: egenhändigt bytt wg del till större (svetsat med rostfri pinne)
Bild 3: delat inlopp på fel håll. och plåten sträcker sig 5 cm ner?
bild 4: upptaget utlopp samt dessa sköna svetsar!!

//Martin
Jag har set det live, riktigt gulligt agg;):D

MVH Linus

Tags:

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Ort: borgholm -öland-

Inlägg av martin n »

Skinkis skrev:Med risk för att kasta in en brandfackla på en bensinstation, men det dära är Farsans verk!



;)


Bilderna heter dock Rimbo 1-4, om det är en sammanträffande eller ej får nog Martin berätta om han vill...
killen som köpte agget fick berättat att det va Mr Palm som byggt det.sen vet jag inte hur läget är i verkligeheten.


//martin

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

någon måste ju testa det :)
//Johan

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Kör: Escort Rst S2 e85
Ort: Haninge

Inlägg av alex »

martin n skrev:killen som köpte agget fick berättat att det va Mr Palm som byggt det.sen vet jag inte hur läget är i verkligeheten.


//martin
Hur specar man ett agg för drifting?:)

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

martin n skrev: Bild 1: egenbyggd ported scroud?
bild 2: egenhändigt bytt wg del till större (svetsat med rostfri pinne)
Bild 3: delat inlopp på fel håll. och plåten sträcker sig 5 cm ner?
bild 4: upptaget utlopp samt dessa sköna svetsar!!

//Martin
Bild 1: Ser precis ut som min eget byggda ported scroud :D
2: Förstår inte riktigt varför det är bytt wg uttag, eventuellt för att lägga luckan närmre kanalen, (läs även i 3 ang wasteningen).
3: Detta måste vara gjort för 4x4 grenröret, är garanterat tänkt att man ska montera en plåt i mitten på det röret för att dela pulserna nästan fram till nozzeln på turbon och då även kunna waste:a från båda kanalerna.
Man ser även att monteringshålen är gjorda för att snabbt kunna montera och demontera turbon, kan den ha suttit på nån rallybil?
4: Upptaget utlopp är aldrig fel :)

Antar att turbon är en vanlig T03:a?
Du borde testa denna mot en vanlig isof för att se vad som händer, svart på vitt om det är nån vits med alla dessa modifikationer. Faktum är att den är snarlik min i tänket så skulle vara skoj å se :)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

alex skrev:Hur specar man ett agg för drifting?:)
Den frågan är faktiskt väldigt svår eftersom i drifting så har man problem med att avgaserna minskar när man tappar greppet och då kommer laddtrycket att sjunka vilket man inte vill. Saken är att man hamnar väldigt konstigt både i tänd och bränslemapparna samt även i kompressormappen när man tappar greppet.
Faktum är att en större turbo kan vara mer rätt för drifting än en liten eftersom den har oftast tyngre roterande massa som då kommer att agera "energie reserv" och man kommer inte att tappa laddtrycket lika snabbt t.ex när greppet försvinner.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

chip
Veteran
Inlägg: 437
Blev medlem: tis okt 07, 2003 10:00 am
Namn: Jocke J
Kör: WRC Escort/Sierra Cos
Ort: Sölbäck

Inlägg av chip »

martin n skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre.... jag har ett agg som sägs skall vara byggt för drifting!!! :banghead:. skulle vilja höra era åsikter... själv har jag agget som ett prakt exempel på riktig vedbo trimning kommer alltså aldrig använda det.

Bild 1: egenbyggd ported scroud?
bild 2: egenhändigt bytt wg del till större (svetsat med rostfri pinne)
Bild 3: delat inlopp på fel håll. och plåten sträcker sig 5 cm ner?
bild 4: upptaget utlopp samt dessa sköna svetsar!!

//Martin
Men orka vebo meka med en t3a den laddar ju tidigt org och jag skulle bli förvåndad om dessa smakfulla modifieringar skulle göra nån skillnad :)
(Bild 1) har man problem med surge på dessa monster agg?
Denna turbo skulle jag inte ens montera på en gräsklippare, den ser
ju gräslig ut iochförsig ;)
p.s lustiga namn på bilderna d.s

Användarvisningsbild
cossiehenke
Legend
Inlägg: 4251
Blev medlem: mån jul 28, 2003 10:00 am
Namn: Henrik Wikström
Kör: Japansk Premiumbil !
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av cossiehenke »

Har åkt i en Cossie med en liknande modifierad T34 och kan bara säga att det är ett riktigt grymt klipp i den bilen!
Kan lugnt säga att det blev "natt & dag" skillnad mot en standard T34!

Sen att den på bilderna inte ser direkt fin ut håller jag med om :)
"Esox Lucius"

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Ort: borgholm -öland-

Inlägg av martin n »

chip skrev:Men orka vebo meka med en t3a den laddar ju tidigt org och jag skulle bli förvåndad om dessa smakfulla modifieringar skulle göra nån skillnad :)
(Bild 1) har man problem med surge på dessa monster agg?
Denna turbo skulle jag inte ens montera på en gräsklippare, den ser
ju gräslig ut iochförsig ;)
p.s lustiga namn på bilderna d.s
jag funderar faktiskt att montera den på gräsklipparen... men längre upp i tecknologin kommer den inte, stannar bland sidventilare och annat skit!


//Martin

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

chip: Fördelen med ported shroud är inte direkt att den flyttar surgelinjen utan att stallvarvet på turbon ökar och man får då snabbare respons eftersom man har mindre varvtalsskillnad mellan stallvarv och varvtal vid max laddtryck. Faktum är att det finns igentligen inga nackdelar alls med ported shroud.

Har fått lite mer info om martin n´s aggregat, jag hade igentligen bara fel på en punkt ... det är ingen t03:a utan en schwitzer s2, den har t.ex 7 bladig kompressor, något som jag inte la märke till.

Kastar upp nån bild på ett slipat t34 hjul mot ett vanligt samt ett precision billet mot ett garrett gt för att väcka lite tankar å idéer :)
Bilagor
precision&garrettgt.jpg
t34 del 2.jpg
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Ort: borgholm -öland-

Inlägg av martin n »

Big Al skrev:chip: Fördelen med ported shroud är inte direkt att den flyttar surgelinjen utan att stallvarvet på turbon ökar och man får då snabbare respons eftersom man har mindre varvtalsskillnad mellan stallvarv och varvtal vid max laddtryck. Faktum är att det finns igentligen inga nackdelar alls med ported shroud.

Har fått lite mer info om martin n´s aggregat, jag hade igentligen bara fel på en punkt ... det är ingen t03:a utan en schwitzer s2, den har t.ex 7 bladig kompressor, något som jag inte la märke till.

Kastar upp nån bild på ett slipat t34 hjul mot ett vanligt samt ett precision billet mot ett garrett gt för att väcka lite tankar å idéer :)
vart kommer den infon ifrån?? vem har byggt agget??

//martin

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Martin Palm har byggt det.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Tänkte dra upp ett ämne som nog inte har talas om tidigare, detta med kompressordiagram.
Hur exakta är igentligen kompressordiagram? Kan man lita på att tillverkaren inte sitter å hittar på ett diagram? Ett exempel på det är kompressordiagramen mellan Garretts GT2871R ( http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 3347_4.htm ) och GT3071R ( http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 382_20.htm ) där det är samma kompressor med endast kåpan som skiljer, hur kan det skilja så pass mycket på mapparna?
Sen dehär med luftflödet på mapparna, det står ju oftast corrected airflow (justerat flöde) men vad är det justerat mot för temp? och har alla tillverkare samma temp som de justerar mot?
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

chip
Veteran
Inlägg: 437
Blev medlem: tis okt 07, 2003 10:00 am
Namn: Jocke J
Kör: WRC Escort/Sierra Cos
Ort: Sölbäck

Inlägg av chip »

Big Al skrev:chip: Fördelen med ported shroud är inte direkt att den flyttar surgelinjen utan att stallvarvet på turbon ökar och man får då snabbare respons eftersom man har mindre varvtalsskillnad mellan stallvarv och varvtal vid max laddtryck. Faktum är att det finns igentligen inga nackdelar alls med ported shroud.

Har fått lite mer info om martin n´s aggregat, jag hade igentligen bara fel på en punkt ... det är ingen t03:a utan en schwitzer s2, den har t.ex 7 bladig kompressor, något som jag inte la märke till.

Kastar upp nån bild på ett slipat t34 hjul mot ett vanligt samt ett precision billet mot ett garrett gt för att väcka lite tankar å idéer :)

A Ported Shroud compressor (see Fig. 2) is a feature that is incorporated into the compressor housing. It functions to move the surge line further to the left (see Fig. 3) by allowing some airflow to exit the wheel through the port to keep surge from occurring. This provides additional useable range and allows a larger compressor to be used for higher flow requirements without risking running the compressor into a dangerous surge condition. The presence of the ported shroud usually has a minor negative impact on compressor efficiency

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

A Ported Shroud compressor (see Fig. 2) is a feature that is incorporated into the compressor housing. It functions to move the surge line further to the left (see Fig. 3) by allowing some airflow to exit the wheel through the port to keep surge from occurring. This provides additional useable range and allows a larger compressor to be used for higher flow requirements without risking running the compressor into a dangerous surge condition. The presence of the ported shroud usually has a minor negative impact on compressor efficiency

Kunde inte sagt det bättre själv.


BigAl: Vart vill du komma med ditt slipade kompressorhjul ??

Anl till billethjul är att du får ett starkare hjul med mindre massa jämfört med ett gjutet. Flödesmässigt är det %tal vi pratar om ( vilket kan vara viktigt i vissa fall )

Har ni stresstestat era egnehändigt slipade blad ??
Flex o sprickbildning vid höga ladd ??

Skriv svar