Avancerad Turboteknik

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Står ju Torque och Power längst upp, så min gissning blir vrid och effekt.

Tags:

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

hehe jo de förstod jag men varför skiljer effekten mellan dem på 3:e motför 1:a bilden?
Gissar själv på att det inte är samma laddtryck mellan de båda på den bilden.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
nikkelilltroll
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: mån jun 04, 2007 5:40 pm
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Fiesta mk7
Ort: Hedekas
Medlemsnummer: 84
Kontakt:

Inlägg av nikkelilltroll »

Jävligt rolig tråd den här grabbar:)
men när ni nu i slutet kom in allt mer på register och trotleresponse(stavning??) och en massa dubbelturbo varianter så måste jag ju fråga vad vi vet om överladdning med kompressor och turbo tillsammans:p
jag som jobbar med båtar med Penta-maskiner i som har kompressor och turbo kan ju säga att de är en rätt kul karaktär på maskin när man trycker spaken i botten:p

//Niklas
De omöjliga tar bara längre tid!

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

nikkelilltroll skrev:Jävligt rolig tråd den här grabbar:)
men när ni nu i slutet kom in allt mer på register och trotleresponse(stavning??) och en massa dubbelturbo varianter så måste jag ju fråga vad vi vet om överladdning med kompressor och turbo tillsammans:p
jag som jobbar med båtar med Penta-maskiner i som har kompressor och turbo kan ju säga att de är en rätt kul karaktär på maskin när man trycker spaken i botten:p

//Niklas
Lancia kom först ut med en kompressor matad rally bil S4an 84-85. Motorn var 1759cc och med kompressorn fick dom ut 350 hk. Så med denna effekt var dom på samma nivå som Audis Quattro. Men Audi höjde effekten till 500 hk med deras Audi S1 1985. Så då blev det ändrade planer, och Lancia fick sätta en turbo på för att kunna hänga med.
Lancia S4 Engine Cutaway.jpg
På bilden ser vi att Lancia har placerat en Roots kompressor (nästan samma som Volvo Penta använder) som ser ut att drivas med kamremmen fram på motorn. Vi ser högst uppe på kompressorn (lådan) så har dom placerat en ventil. Denna öppnas när kompressorn inte kan ge mera luft (eller turbon pumpar för mycket så den öppnas) och tillåter att laddtrycket från turbon kan flöda förbi kompressorn.
Lancia S4 Compressor Turbo Airflow.jpg
Kompressorn fungerar ju bra till att ge det där bottenvridet. Man kan säga att kompressorn förvandlade den lilla 1,7 liters motorn till en 3,4 liters motor. Och turbon gav toppeffekten som behövdes.
Lancia S4 Engine.jpg
Jag ser nog kompressorn som en lösning, men om det är bränsleförbrukning man är ute efter så då är det inte lika bra som att försöka få endast turbo att fungera. Ett sätt skulle väl kunna vara att försöka koppla bort kompressorn när man inte behöver den och på så vis få bort den. Det krävs ganska mycket effekt att driva en kompressor. Tex det krävs 800 hk att bara driva en kompressor som en Topfuel dragster använder. Så ganska mycket förluster på så vis.

Skulle gärna se en Topfuel serie där dom bara använder turbo också. Skulle ju ha en 800 hk fördel direkt isf.

Video som jag hittade, man hör det där kända vinet från kompressorn. Lancia S4 är populära bilar i hillclimb där dom är av och på med gasen hela tiden. Och det är ju det som kompressorn är bra på när man har responsen hela tiden.
Youtube - Lancia Delta S4 Hill Climb 14min Pure Engine Sounds

Lite bilder och fakta om Lancia
http://antholonet.com/EngineersCars/DeltaS4/DeltaS4.html
http://www.auto-sep.com/lancia_1970_e.html
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
nikkelilltroll
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: mån jun 04, 2007 5:40 pm
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Fiesta mk7
Ort: Hedekas
Medlemsnummer: 84
Kontakt:

Inlägg av nikkelilltroll »

RaZoR skrev:Lancia kom först ut med en kompressor matad rally bil S4an 84-85. Motorn var 1759cc och med kompressorn fick dom ut 350 hk. Så med denna effekt var dom på samma nivå som Audis Quattro. Men Audi höjde effekten till 500 hk med deras Audi S1 1985. Så då blev det ändrade planer, och Lancia fick sätta en turbo på för att kunna hänga med.
Lancia S4 Engine Cutaway.jpg
På bilden ser vi att Lancia har placerat en Roots kompressor (nästan samma som Volvo Penta använder) som ser ut att drivas med kamremmen fram på motorn. Vi ser högst uppe på kompressorn (lådan) så har dom placerat en ventil. Denna öppnas när kompressorn inte kan ge mera luft (eller turbon pumpar för mycket så den öppnas) och tillåter att laddtrycket från turbon kan flöda förbi kompressorn.
Lancia S4 Compressor Turbo Airflow.jpg
Kompressorn fungerar ju bra till att ge det där bottenvridet. Man kan säga att kompressorn förvandlade den lilla 1,7 liters motorn till en 3,4 liters motor. Och turbon gav toppeffekten som behövdes.
Lancia S4 Engine.jpg
Jag ser nog kompressorn som en lösning, men om det är bränsleförbrukning man är ute efter så då är det inte lika bra som att försöka få endast turbo att fungera. Ett sätt skulle väl kunna vara att försöka koppla bort kompressorn när man inte behöver den och på så vis få bort den. Det krävs ganska mycket effekt att driva en kompressor. Tex det krävs 800 hk att bara driva en kompressor som en Topfuel dragster använder. Så ganska mycket förluster på så vis.

Skulle gärna se en Topfuel serie där dom bara använder turbo också. Skulle ju ha en 800 hk fördel direkt isf.

Video som jag hittade, man hör det där kända vinet från kompressorn. Lancia S4 är populära bilar i hillclimb där dom är av och på med gasen hela tiden. Och det är ju det som kompressorn är bra på när man har responsen hela tiden.
Youtube - Lancia Delta S4 Hill Climb 14min Pure Engine Sounds

Lite bilder och fakta om Lancia
http://antholonet.com/EngineersCars/DeltaS4/DeltaS4.html
http://www.auto-sep.com/lancia_1970_e.html
Dom var före sin tid där:P fast Pentas variant är ju lite enklare i och med att dom använder kompressorn för att mata luft till och igenom turbon tills den kommer igång, när turbon kommit upp i fullt ladd så kopplas kompressorn bort med magnet-clutch. för att kompressorn inte ska bromsa luften som turbon vill ha så har dom en backventil som öppnas och låter turbon ta egen luft från filterburken. Denna backventil hänger bara på ett gångjärn och styrs enbart av luftflödet i motorns "luftomlopp" mycket enklare än tex Hilmerssons Manta som hade en hel del "styrda" ventiler hit och dit, men den funkade klockrent:p angående att kompressorn stjäl mycket effekt så stämmer de till 100% men i kombination med en turbo så blir ju en kompressor som inte är frånkopplad av en clutch avlastad av att turbon tar mer luft än vad kompressorn pumpar så man kan nästan säga att den bara snurrar med i ett vakuum, all effektförlust som finns då är några kullager två kugghjul och den roterande massan i kompressorns lober.
jag tycker det är en form av överladdning som har stor potential om man lagt ner lite mer avancerad testning och utveckling på området.
De omöjliga tar bara längre tid!

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Bild

Bullseye´s senaste skapelse BatMoWheel.
Billet kompressor med design på inducerbladen tagen från vissa jetmotorerers kompressorblad, resten av designen utgår från Borg Warners ETT kompressorhjul.

De har även kommit med en ny design på kompressorkåpor från dem.

Bild

Vad tror ni om dessa skapelser då? :)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Big Al skrev:
Bild

Vad tror ni om dessa skapelser då? :)
Lustigt nog satt jag igår och funderade för mig själv om flödet skulle bli bättre om man fräste in spår i kompressorn. I vinkel dock så det mera är en spiral in till hjulet :D.

Intressant kompressorhjul det där, är det för att få hjulet att flöda mera eller hur resonerar dom när dom gjort på detta vis?
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

nikkelilltroll skrev:Dom var före sin tid där:P fast Pentas variant är ju lite enklare i och med att dom använder kompressorn för att mata luft till och igenom turbon tills den kommer igång, när turbon kommit upp i fullt ladd så kopplas kompressorn bort med magnet-clutch. för att kompressorn inte ska bromsa luften som turbon vill ha så har dom en backventil som öppnas och låter turbon ta egen luft från filterburken. Denna backventil hänger bara på ett gångjärn och styrs enbart av luftflödet i motorns "luftomlopp" mycket enklare än tex Hilmerssons Manta som hade en hel del "styrda" ventiler hit och dit, men den funkade klockrent:p angående att kompressorn stjäl mycket effekt så stämmer de till 100% men i kombination med en turbo så blir ju en kompressor som inte är frånkopplad av en clutch avlastad av att turbon tar mer luft än vad kompressorn pumpar så man kan nästan säga att den bara snurrar med i ett vakuum, all effektförlust som finns då är några kullager två kugghjul och den roterande massan i kompressorns lober.
jag tycker det är en form av överladdning som har stor potential om man lagt ner lite mer avancerad testning och utveckling på området.
Roligt att höra hur penta har gjort. Jo tyckte faktiskt att Hilmersson gjorde det lite väl avancerat. Jag tänkte faktiskt inte så långt att kompressorn avlastas i vakuum på det sättet det stämmer ju. Det jag var inne på istället var att just för gatbilar som körs mest på låglast så blir ju kompressorn lite bränsle och effekt slukare om man nu inte kan koppla bort den helt när den inte behövs tex rödljus / stadskörning osv.

På tex en diesel som styr varvtalet med hjälp av mängden bränsle som sprutas in istället för luft som bensinare gör, så kanske effektförlusten av en kompressor inte spelar så stor roll.

Det finns ju en Golf 1.4 TSi som har både turbo och kompressor. Så nog ska det gå att få det att fungera på något sätt.
http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

RaZoR skrev:Lustigt nog satt jag igår och funderade för mig själv om flödet skulle bli bättre om man fräste in spår i kompressorn. I vinkel dock så det mera är en spiral in till hjulet :D.

Intressant kompressorhjul det där, är det för att få hjulet att flöda mera eller hur resonerar dom när dom gjort på detta vis?
Att "stoppa" rotationen på luften närmast kompressorkåpan kommer göra att ytskiktet närmast blir mindre och man får lite mer flöde. Tyvärr så är detta knappt märkbart bättre.
Du tänker helt rätt :)
Om man gör en motverkande skruv på luften in kontra kompressorhjulets rotation så kommer man att få ett högre flöde igenom kompressorn. Däremot så kommer man att få ett sämre spoolup då kompressorhjulet kommer gå tyngre på lägre flöden.
Gör du däremot tvärtom, dvs att du låter skruven följa med rotationsriktningen på hjulet så kommer du att få bättre spoolup men däremot lägre flöde då bladen har svårare att "greppa luften".

Jajjemen, hjulet kommer att flöda mer på en given induserdiameter då man utnyttjar flödet längst ut på inducerbladen mycket bättre, och det är där man har som högst flöde.
Tyvärr så kommer detta hjul att inte fungera lika bra vid höga PR då man flyttat registret från att klara av höga PR till att ge mer flöde vid lägre PR.
Anledningen är just det jag skrev ovan att man har flödet längre ut, ju längre in mot centrum man kan få bra flöde destå bättre PR kommer den att klara då exducerbladen har längre sträcka på sig att "piska ihop" luftmolekylerna.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.
Ort: Utanför Linköping

Inlägg av Extreme »

Har ni kommit fram till nåt än? Efr-comp turbo-gtx etc....vad är vettigast? ex är ett .82 hus med single entry sämre än ett .91 hus med twin? Lutar åt efr för min del iaf.
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Om vi antar att både 0.82 huset och 0.91 huset vaknar lika tidigt så kommer det större huset att ge mer effekt både pga twinentryn/twinscrollen och även den lägre utväxlingen mot turbinen pga att det heltenkelt är större.

Annars så kommer vi nog aldrig komma fram till vilken som är bäst utan att vi testat dem alla i bänk mot den tänkta motorn :smash: ;)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Väldigt spännande må ja säga!

Finns endel problem som de måste lösa för att få det att fungera bra i praktiken som jag ser det.

Hur ska de lagra energin? Då en turbo genererar fruktansvärt mycket energie på turbinaxeln så behöver man lagra detta på något smart sätt för att senare kunna ta tillvara på det t.ex i form av att driva kompressorn under låglast.

Hur mycket sämre spoolup kommer man få med 2st kopplingar samt en motor/generator ink växellåda som ska drivas? eller en motor/generator ink växellåda och en koppling om man kör på el.

Hur ska turbon dimensioneras? Nu när de får "välja fritt" så kommer uppkommer endel frågetecken om hur turbon ska dimensioneras t.ex väljer man överdrivet stor turbin så kommer turbon bara att generera vid lite högre motorvarvtal eller väljer man en liten så kommer man köra med högt mottryck men istället generera mycket mera energie.

Hur ska den balanseras? Redan idag har kan man t.ex få problem med att turbinaxeln slår sig när man drar åt muttern och man får därigenom obalans trots att både turbinen och kompressorn är nollbalanserade. Tillsätter vi då 2st kopplingar och en växellåda med i spelet hur kommer det att ska gå?

Nu verkar det som BMW tänker använda denna i en trippelturbo lösning och då kommer faktiskt några av frågetecknen som jag nämnt att rätas ut.
Vi får vänta och se hur de löst dessa problem :)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Ort: Lindesberg
Medlemsnummer: 14

Inlägg av need 4 speed »

Väcker en avsomnad tråd,,

Märkte i höstas att jag har blivit drabbad av surge med Gtx3076ren.
Det uppstår när man segdrar på hög vxl, man hör och ser att laddtrycket börjar komma,
och då så kommer kommer dom otrevliga ljuden.
Men kliver man på lite hårdare med lägre vxl så man passerar surge området snabbare så hinner det aldrig börja innan man har passerat.

Så jag vänder mig till expertpanelen och hör med dom bättre vetande om det finns nått man kan göra hårdvarumässigt alt mjulvaru som gör att man kan slippa det?

Annars en riktigt trevlig turbo :P
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Inte så mycket mer att göra än att fixa antisurge på kompressorhuset. Stött på detta med en vanlig GT30 och då ordnade TG racing bearbetning och problemen försvann direkt. Om det är kullagrad turbo kommer du döda den rätt omgående om den surgar så använd inte bilen i onödan!

Skriv svar