Avancerad Turboteknik

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Inlägg: 728
Blev medlem: tor aug 07, 2003 11:26 am
Namn: Johan Lindberg
Ort: Bollnäs
Kör: Sierra turbo -88

Inläggav Limpdjur » lör mar 10, 2012 10:49 am

Kompisens turbo havererade av surge vid mappning, muttern på kompressorhjulet gängade sig till gängtorsk, sen var det färdiglekt.

Tags:

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » lör mar 10, 2012 12:01 pm

Det sitter redan ett antisurge hus på...
Men vad är det som händer när den går in i surge???
Blir det ett vacum innan kompressorn eller vad är det som gör det?
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Ort: Nybro
Kör: Sierra Cosworth RWD
Medlemsnummer: 67

Inläggav Johansson » lör mar 10, 2012 12:36 pm

Mikael S skrev:Inte så mycket mer att göra än att fixa antisurge på kompressorhuset. Stött på detta med en vanlig GT30 och då ordnade TG racing bearbetning och problemen försvann direkt. Om det är kullagrad turbo kommer du döda den rätt omgående om den surgar så använd inte bilen i onödan!


Har du någon bild på hur det ser ut efter bearbetning? Nu när jag läst här och sen sökte lite på tuben så tror jag att jag har samma problem. Märke det nån gång i somras, Till skillnad från Juha så vill jag minnas att det uppstod när jag låg på ganska högt varav på typ trean. Kan det vara samma problem tror?

//Linus

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » lör mar 10, 2012 12:41 pm

Så ser kompressorn ut.
Och det händer bara på låga varv med hög växel om man ger full gas.

Hehe, såg att det inte var mitt hus du ville se så här i efterhand :)
Bilagor
gtx3076r.jpg
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406



201m 7,83

Km/h 147,22

60fot 1,81

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Ort: Jeppis/Finland
Kör: Final Cossie

Inläggav RaZoR » lör mar 10, 2012 2:06 pm

Det är för att turbon pumpar in mera än vad motorn klarar av att ta in vid just det tillfället / varv som detta surge uppkommer. Jag föreslår en ännu vildare insugskam än vad som sitter där nu, så borde motorn andas bättre och problemen försvinner. Förebyggande kan också vara bättre dragna tryckrör (större) och plenum som flödar mera fritt.

Dock lite dyr turbo att leka med ifall något händer när dom är så känsliga.
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » lör mar 10, 2012 2:30 pm

Hmm, en värre kam betyder alltså en bd16+ nånting, och det i sin tur betyder att jag måste fräsa ner fjäderbrunnar osv..
Kanske skulle testa att vrida insugskammen som sitter så den öppnar tidigare för att se vad det gör för skillnad.

Men först så måste jag byta lådan och bakaxelklumpen så jag får ner den på backen så man kan ut och testa :)
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406



201m 7,83

Km/h 147,22

60fot 1,81

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Ort: Utanför Linköping
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.

Inläggav Extreme » lör mar 10, 2012 3:27 pm

need 4 speed skrev:Hmm, en värre kam betyder alltså en bd16+ nånting, och det i sin tur betyder att jag måste fräsa ner fjäderbrunnar osv..
Kanske skulle testa att vrida insugskammen som sitter så den öppnar tidigare för att se vad det gör för skillnad.

Men först så måste jag byta lådan och bakaxelklumpen så jag får ner den på backen så man kan ut och testa :)


Jag justerade bort det med känslighet på wg i sputet.
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » lör mar 10, 2012 3:53 pm

Om det är wastegaten du menar? Så hur kunde du justera den?
För min wastegate är lika hårt stängd som en ankstjärt i vatten på det låga varvtalet.
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406



201m 7,83

Km/h 147,22

60fot 1,81

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Ort: Gävle
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inläggav Mikael S » lör mar 10, 2012 4:03 pm

Säker på att det är surge? Konstigt om det redan sitter antisurge kåpa på den

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » lör mar 10, 2012 4:09 pm

Påminner om ljudet i det här klippet.
http://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU

Men min får inte vibrationerna som skylinen i klippet får.
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406



201m 7,83

Km/h 147,22

60fot 1,81

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Ort: Gävle
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inläggav Mikael S » lör mar 10, 2012 4:15 pm

Ahh, ja då får du börja titta på som det sagt att försöka få motorn effektivare, styra wastegaten med noggrant så den inte släpper på lika mycket ladd på det området problemet är eller helt enkelt fundera på att byta turbo till en som är lite större.

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » lör mar 10, 2012 4:20 pm

Problemet är att den bara laddar ca 0,2 bar när det inträffar.
Får väl fixa en restriktor till ena dumpen som gör att den reagerar långsammare och läcker ut lite ladd precis i början eller nått annat.

Men men. får skruva ihop bilen först och ut och testa lite olika lösningar. återkommer när jag vet mera.
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406



201m 7,83

Km/h 147,22

60fot 1,81

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Ort: Göteborg
Kör: Transit

Inläggav Baby blå » lör mar 10, 2012 7:11 pm

Va kör du för sprut ??
Surge går ju att mappa bort till en viss gräns.

//

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » lör mar 10, 2012 7:47 pm

Baby blå skrev:Va kör du för sprut ??
Surge går ju att mappa bort till en viss gräns.

//


Kör orginalsprut än så länge.
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406



201m 7,83

Km/h 147,22

60fot 1,81

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Ort: Göteborg
Kör: Transit

Inläggav Baby blå » lör mar 10, 2012 8:11 pm

Oki. Då kan det ju bli lite väl dyrt att fixa den vägen ;)
Men en juste styrning av wastegaten som det sas tidigare.
Smart och enkelt.

Mvh