Sida 20 av 23

Postat: lör mar 10, 2012 8:33 pm
av Extreme
need 4 speed skrev:Om det är wastegaten du menar? Så hur kunde du justera den?
För min wastegate är lika hårt stängd som en ankstjärt i vatten på det låga varvtalet.
Vad har du för sprut och wg?

Postat: lör mar 10, 2012 8:34 pm
av Extreme
need 4 speed skrev:Kör orginalsprut än så länge.
då blir de svårt o justera bort,finns lite mer o trolla med i tex autronic mm.

Postat: lör mar 10, 2012 9:07 pm
av RaZoR
Tänkte att ifall den bara laddar 0,2 bar när det händer skulle det kunna vara något i mappen som gör att den helt enkelt får fel blandning där. Isf skulle problemet vara mera pga små misständningar som i sin tur "släcker" motorn bara lite men tillräckligt så att det blir som surge.

Annars så hittade jag denna bild från sävar för något tag sen om hur man kan enkelt dra slangar till wg för att få lite olika egenskaper. Kan ju vara något för er med orginalsprut.
Laddstyrningar_gif.gif

Postat: lör mar 10, 2012 9:54 pm
av need 4 speed
Man får tacka för bra förslag!

Ska nog lösa sig bara man får ner den hjulen :)

Postat: sön mar 11, 2012 11:26 am
av Big Al
Byt avgashus till ett nummer större, då kommer bilen spoola lite senare och du slipper surge :)
Annars kan du till viss mån mappa bort det, vrida insugskammen då ventilerna öppnar tidigare (mer overlap) eller ställa wastegaten så turbon inte spoolar så tidigt.
Vilket alla är nämnda redan.

Postat: fre mar 16, 2012 11:42 pm
av RJ33
Big Al skrev:vrida insugskammen då ventilerna öppnar tidigare (mer overlap)
Är väl tvärtom? Osäker iofs när du säger 'då ventilerna'.

Postat: lör mar 17, 2012 12:18 am
av RaZoR
RJ33 skrev:Är väl tvärtom? Osäker iofs när du säger 'då ventilerna'.
Om vi vrider kamaxeln fram i motorns rotationsriktning så får vi bättre effekt på låga varv. Och om vi vrider kamaxeln bakåt får vi istället motorn att ge bättre på höga varv, men vi förlorar bottenvrid.

Alltså:
senare öppning = bättre bottendrag
tidigare öppning = sämre bottendrag

Men det är att pröva hur motorn reagerar på ändrade kamtider, mycket har att göra med hur bra toppen flödar. Dåligt flödande topplock och du kan köra riktigt vilda kammar utan att ha problem med tomgång osv.

Har ni tänkt på hur Japanerna tex kör med 280 duration på sina vanliga trimkammar typ HKS 272 och 280 och 12mm lyft. Medan vi har runt 264 på våra BD16 med 10mm lyft. Bara en sak jag kom att tänka på för ett tag sen.. Jag tror att vi snart får börja titta på sugkammar till våra motorer ifall utveckligen av turbos leder till ännu bättre spoolup.

Postat: lör mar 17, 2012 12:05 pm
av Baby blå
@jens

Där håller jag med dig till 110%

När man ska stoppa i arga kammar blir det typ bd16 bd16+.
Men som du säger, värdena på dom e snällare än många std kammar i andra märken.

Jag ska testa lite argare kammar i 2 motorer.
Den ena får sugmotorkam på insug. Hudrauliska tryckare.
Den andra får custom slipade sugmotor kammar. Solida tryckare på denna.

Postat: lör mar 17, 2012 4:21 pm
av _ivarsson_
Om jag inte minns fel så har catcams
Riktigt arga kammar till cosworth!

Postat: fre mar 23, 2012 7:11 pm
av dicken
Någon som har spec på inducer / exducer på en t38 ?

Har letat men hittar inget bra info.

Är det så att man använde T04b kompressor 48,3mm / 70mm i såfall inte
mycket större än t34 med sina 47,65mm / 69mm.

Postat: lör mar 24, 2012 4:31 pm
av Big Al
Bra fråga faktiskt, skulle tippa på att den som skulle kunna veta är TG Racing.
Sen man man ju fråga sig varför man vill ha en T38 när det finns bättre turbos idag :)

Postat: mån mar 26, 2012 5:49 pm
av dicken
Big Al skrev:Bra fråga faktiskt, skulle tippa på att den som skulle kunna veta är TG Racing.
Sen man man ju fråga sig varför man vill ha en T38 när det finns bättre turbos idag :)
jo det är klart det finns bättre, men jag har en ombyggd t34 med 50mm inducer och 70mm exducer undrade bara om man ska kalla den t35 eller t38?

Men det är rätt smidigt med aggregat som är bolton eller.

Postat: ons mar 28, 2012 10:12 am
av Extreme
Till teoretiker och Big al:Vad tror ni om mitt nya agg.
61mm 11 blads turbin med ext tip billet givetvis.
64mm turbin hjul,70mm comp hus,ar55 eller. 70. t4 twinscroll.
Flödes siffor och grafer har jag men de är kul o veta vad folk har för åsikter.

Postat: ons mar 28, 2012 10:49 am
av Big Al
Hmm 11bladig billet, låter som Garrett GTX kompressor men de finns inte med 61mm induser heller inte med ext tip (ext tip finns bara till Borg warner)

Hittar ingen turbo med 61/64mm i mina listor. Du har inte måtten på stora diametrarna?
Är den direkt från hylla eller modifierad?
Låter hursom som en galet bra turbo :)

Postat: ons mar 28, 2012 1:21 pm
av Extreme
Big Al skrev:Hmm 11bladig billet, låter som Garrett GTX kompressor men de finns inte med 61mm induser heller inte med ext tip (ext tip finns bara till Borg warner)

Hittar ingen turbo med 61/64mm i mina listor. Du har inte måtten på stora diametrarna?
Är den direkt från hylla eller modifierad?
Låter hursom som en galet bra turbo :)
Ska kolla dom måtten,turbon är är inget ihop plock utan den är tillverkad så som specsen är,går dock att få mycket olika specs givetvis men den är flödad och utprovad och gtx&efr står sig slätt.

Jospeed eller jag kan ordna div olika turbos,givetvis billet och bb sen kan man få med titan osv.
Ska bli kul o prova den snart,dock på min evo,escorten ska nog få en liknade se.