Avancerad Turboteknik

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Vill komma fram till att det finns väldigt många sätt att flowpreppa och endel är bättre än andra.
Om man lägger ner lite (eller ja mycket) jobb på sin egna kompressor så kan man få den lika bra som en billet.
Garrett anger 10% ökat flöde med deras senaste GTX kompressor motför sina gammla GT hjul då trots den nya GTX:en har mycket fler blad på indusern.

Japp de slipade bladen är testade i flera turbos de har än inte gått sönder vid normala förhållanden.
Faktum är att T34hjulet jag visade kommer kanske bli starkare och lättare än ett billet eftersom det ska bli eloxerat.
Nu behöver man inte göra det så overkill som på t34:an men några snabba slipningar på rätt ställen så kan man öka flödet med några % utan att påverka hållbarheten.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Tags:

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Tror du inte Garrett gör lite bättre tester på sina grejjer innan dom lovar något jämför med er ??
Dom lämnar ju trots allt garanti på sina saker, det har jag aldrig hört att någon har fått från veboa avdelningen.

Jag tycker det är helt underbart att ni grejjar , filar o leker för att förbättra saker.
Men när ni på ett nästan maniskt sätt tror er vara bättre än samtliga Turbo firmor som byggt agg sen du ens va påtänkt, då blir jag mest less.

Varför sitter ni i Rimbo o leker om ni e så bra?
Varför har inte Switzer, Garrett, Holset, IHI, Mitsubishi, KKK plockat in er i loopen för länge sen ??
Och det viktigaste av allt. Varför finns inget på pränt som ni gjort. Inte ett pappar, diagram, flödesmätning, bänkpapper eller nåt existerar?

För att vara Sveriges...kanske VÄRLDENS bästa turbobyggare ser jag det som lite märkligt...vore inte det bra marknadsföring att faktiskt visa att det nu bygger funkar ??

Om Google ser en talang så ser dom till att den jobbar för dom pronto!!

......

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Självklart gör turbotillverkarna mer ingående tester, men man kan inte direkt jämföra. Lätta en kompressor är lite som att lätta en vevstake, bara man vet var man ska ta så är hållbarheten inga problem trots att tillverkaren har gjort grundliga tester på hållfastheten.

Jag skulle vilja dra parallellen med en topplocksportare.
Topplock till ottomotorerna har funnits i över 100år och trots att topplocken idag är väldigt bra så finns det portare världen över som förbättrar dem, varför skulle inte biltillverkarna vilja använda sig av deras erfarenhet för att förbättra deras toppar till nästa bilmodell? För inte är det vanligt att t.ex volvo använder dessa portares erfarenheter trots att de har bromspapper före och efter på förbättringar som garanterat inte blir dyrare att bygga?
Är precis likadant med turbo.
Turbosen blir bättre och bättre men fortfarande finns det saker att förbättra.
Det som Palm sysslar med mycket är att använda sig av fördelarna från ett märke och anpassa det på ett annat, t.ex bygga ported shruod på en gammal t03 eller svarva till ett twinscroll avgashus så det passar på en turbo som det inte finns till.
Sen så finns det lite bromsningar och olika resultat från det som kommit från Palms garage, jag har själv sett endel bromspapper, varför den infon inte kommit fram kan jag inte svara på.
Är väl lite som hos topplocksportarna är svårt att få se några bromspapper före och efter en portning som är gjorda hos dem utan andra modifieringar, skulle jag gissa på?
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Holme
Veteran
Inlägg: 569
Blev medlem: sön mar 05, 2006 5:26 pm
Namn: Erik Holmén
Kör: Sierra -89
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 159

Inlägg av Holme »

Om jag bara få flika in lite här, så att turbo-tillverkare inte gjort precis allt som går att göra med sina hjul eller agg måste delvis bero på pengarna också, det kostar lite mer att fila till det där sista fina på varje agg innan man säljer det. Dom få procent i effekt man får där kanske kostar för mycket i tid eller utrustning. Och sen har man garantibiten. Dom vill ju att deras grejjer ska hålla i alla förhållanden, alla väder, på alla bilar osv osv. Då måste man ju lämna lite marginal på prylarna för att kunna lova en kund det.
Ni/vi som håller på i garagen har ju helt andra marginaler så att säga. Big Al nu då som slipar om sina grejjer, han vet, eller kommer själv kunna bestämma när hans agg ska köras. Enbart sommar, inget regn, inga grusvägar, med enbart det bästa luftfiltren.
Då kan man tumma lite på dom marginaler som Garret inte har råd att göra.
Om det nu inte finns turbos där man uttryckligen förbjuder dem att köras året runt, utan enbart på bana under klar himmel.
Så, mina 2 cent.
Åter till ämnet nu, det är intressant att läsa om :)

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1717
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Jag är ingen mästare när det gäller turbo agg. Men jag tycker som Baby Blå
att det är kul när folk filar och testar nya grejer. Det jag tycker är lustig är hur man kan sälja/lämna ifrån sig en turbo som ser ut som den Martin visade bilder på.

//Linus

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Big:
Självklart håller jag med om det du skrev där. Det handlar ju om att man måste tulla på gränserna när det gäller massproduktion. Du kan plocka ner en splitt ny BMW m5 v10 o hitta fel o vikter, grader, gjutskägg mm mm
Allt handlar om kostnader.

- Hur gör ni testerna på ett eloxerat hjul kontra ett billet ??

Ang ported shroud ( PS )
I mitt huve är det till för att när man behöver ett stort agg på en liten motor för att skapa lite bättre respons. Just för att turbon hamnar utanför sitt register under "uppstart" ( surge )
Oftast problem på relativt små 4 cylindriga motorer på grund av pulserna i avgaserna.

Har du en annan teori som du vill dela med dig av så lyssnar jag gärna ;)

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Holme: Precis!
Johansson: Att den ser förjävlig ut kan t.om jag hålla med om, men hur bra håller och fungerar den? Det finns bara ett sätt att få veta, att den körs.

Baby blå: Nu görs det inte direkt några tester mellan billet och ett eloxerat, enda som är testat är att de som blivit eloxerade har än inte gått sönder. Det säger tyvärr inte allt för mycket.
Problemet med både billet och vanliga gjutjärn är att vid vissa varvtal så hamnar hjulen i självsvängning och de måste vara nog starka för att inte explodera då. Vet t.ex att STS gjorde förut några test billethjul men flera av dem exploderade pga fel på designen, så vid ett visst varvtal så gick de sönder pga självsvängning.

Ported shroud är önskvärt på alla turbos inte bara de som lättare hamnar i surge.
När motorn behöver mindre luft som t.ex vid halvgas och utan laddtryck, då läcker det ut luft igenom skruden och turbon får ett högre varvtal trots samma luftmängd.
Sen när du gasar fullt och vill ha laddtryck så har du ett högre varvtal på turbon och du kommer få snabbare laddtryck då skruden inte längre kommer att läcka på samma sätt. Faktum är att sen när du ligger mot chokegränsen på kompressorn så kommer skruden att agera som extra inlopp eftersom kompressorn inte kan greppa luften och splitbladen som sitter längre in framför skruden kommer att kunna greppa lite av luften från skruden om än det är väldigt lite.
Är i mitten av kompressormappen som man tappar lite verkningsgrad på kompressorn med en skrud då kompressorn läcker trots du vill ha mer luft. Men eftersom man är där så sällan och snabbt så ger det högre varvtalet mer vinster.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Ort: borgholm -öland-

Inlägg av martin n »

Big Al skrev:Holme: Precis!
Johansson: Att den ser förjävlig ut kan t.om jag hålla med om, men hur bra håller och fungerar den? Det finns bara ett sätt att få veta, att den körs.

Baby blå: Nu görs det inte direkt några tester mellan billet och ett eloxerat, enda som är testat är att de som blivit eloxerade har än inte gått sönder. Det säger tyvärr inte allt för mycket.
Problemet med både billet och vanliga gjutjärn är att vid vissa varvtal så hamnar hjulen i självsvängning och de måste vara nog starka för att inte explodera då. Vet t.ex att STS gjorde förut några test billethjul men flera av dem exploderade pga fel på designen, så vid ett visst varvtal så gick de sönder pga självsvängning.

Ported shroud är önskvärt på alla turbos inte bara de som lättare hamnar i surge.
När motorn behöver mindre luft som t.ex vid halvgas och utan laddtryck, då läcker det ut luft igenom skruden och turbon får ett högre varvtal trots samma luftmängd.
Sen när du gasar fullt och vill ha laddtryck så har du ett högre varvtal på turbon och du kommer få snabbare laddtryck då skruden inte längre kommer att läcka på samma sätt. Faktum är att sen när du ligger mot chokegränsen på kompressorn så kommer skruden att agera som extra inlopp eftersom kompressorn inte kan greppa luften och splitbladen som sitter längre in framför skruden kommer att kunna greppa lite av luften från skruden om än det är väldigt lite.
Är i mitten av kompressormappen som man tappar lite verkningsgrad på kompressorn med en skrud då kompressorn läcker trots du vill ha mer luft. Men eftersom man är där så sällan och snabbt så ger det högre varvtalet mer vinster.


detta om ported shroud tycker jag låter mer som egna teorier än nått vetenskapligt. men det kanske bara är jag som är negativ?.

vedbo agget som jag har kommer nog att få behålla sin plats på hyllan tyvär.

//Martin

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

"Är i mitten av kompressormappen som man tappar lite verkningsgrad på kompressorn med en skrud då kompressorn läcker trots du vill ha mer luft. Men eftersom man är där så sällan och snabbt så ger det högre varvtalet mer vinster. "

Skulle du kunna rita in det i ett kompressordiagram ??
Behöver inte vara i 3d super laser nu ;)
Vill bara se vart fördelarna ligger med PS

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Inga problem här kommer Garretts egna bild http://www.turbobygarrett.com/images/te ... larged.gif

Här är hur luften tar ena vägen http://www.turbobygarrett.com/images/te ... /Fig.2.gif
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Läste en intressant tråd för nån vecka sedan, passar nog bra in här.
Spyros Panopoulos han som också gjorde 400hk sugmotor YBn med Topfuel vevstakar osv..

Dom gör egna turbos nu också, med billet titanium/aluminium kompressor. För laddtryck upp till 6-7bar eller 100psi. Inget som Garrett skulle klara av, för dom exploderade bara för dom.

bilder (sid 6) http://forums.evolutionm.net/evo-dyno-t ... 7-a-6.html

Början på tråden http://forums.evolutionm.net/evo-dyno-t ... 007-a.html

Custom Titanium vs Custom Billet vs lazy $arret$ cast 80mm
Bild
Bild
Bild

Själv så går jag nog inte tillbaka till Garrett mera, efter att ha klämt på en Holset turbo ;)
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Ser ut som ett Borg Warner-hjul med extended tip. Har för mig att de finns i titan oxå.
Det "enda" de har gjort ser ut att vara lagringen för turbon. Men det är klart att det behövs nog vid 6-7bars ladd ^^
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Ja det kan bra vara Borg Warner hjul dom använder där. Har lite svårt att se skillnad men inte omöjligt att det är Holset hjul också, dom har ju också titan och går att köpa skilt. Hittade en katalog från Holset. Förklarar billet vs cast och kulpening, ported shroud osv.
http://www.gtr.co.uk/forum/125494-holse ... chure.html

Bilderna:
1Bild2Bild3Bild4Bild5Bild6Bild7Bild
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

nån som vet om man kan köpa ett kompressor-hjul till gt35an? har ju en rasad kompressor-propeller men lagerdelen är hel
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Big Al skrev:Inga problem här kommer Garretts egna bild http://www.turbobygarrett.com/images/te ... larged.gif

Här är hur luften tar ena vägen http://www.turbobygarrett.com/images/te ... /Fig.2.gif
Men dessa bilder säger ju emot din egna text. Du skriver ju att kompressorn blir mindre effektiv på mellan omr/spol upp på grund av PS.
Diagrammet visar tvärt om... eller ?

Razor: Vad kostar den på bilden i full spec ??

Lillebror jämfört med dina monsterbillet grejjer, men det största agget jag klämt på live i alla fall. Som bevislilgen presterat nåt osso ;)
Bilagor
1.JPG

Skriv svar