Avancerad Turboteknik

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » ons mar 28, 2012 1:26 pm

Googlade fram turbon ... hittade din tråd på alive ^^
Så greken kan bygga lite billigare turbos än de quadballbearing turbosen vi kikat på innan? :)

Jo blir väldigt spännande att se resultatet det måste ju bara bli bra resultat när man har de specsen på turbon :)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Tags:

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Ort: Jeppis/Finland
Kör: Final Cossie

Inläggav RaZoR » ons mar 28, 2012 1:56 pm

Så det var ingen Precision PT61 eller SC61 då som jag tittade på. Verkar som man kan få flera olika kombinationer av dessa också. Tex med den lite större 62mm inducer så ska 7-800hk vara inom räckhåll, inte illa flödat mao!
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Ort: Utanför Linköping
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.

Inläggav Extreme » ons mar 28, 2012 2:16 pm

Big Al skrev:Googlade fram turbon ... hittade din tråd på alive ^^
Så greken kan bygga lite billigare turbos än de quadballbearing turbosen vi kikat på innan? :)

Jo blir väldigt spännande att se resultatet det måste ju bara bli bra resultat när man har de specsen på turbon :)


Stämmer bra de,jospeed är återförsäljare i norden och man kan få de mesta från Spyros o co.
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » ons mar 28, 2012 4:27 pm

Påtal om Precision så ska de ha kommit med en ny modell med 64mm kompressorinduser och skulle flöda mer än sin föregångare med 67mm.
http://www.precisionturbo.net/news/Press-Release--Highly-Anticipated-All-New-6466-CEA-Turbocharger-Released/124

Bänkpapper på den på en supra på 3.4l och 9.5.1 komp på e85 i jämförelse med de äldre 62 och 67mm
Bild

Här på en supra "orginalmotor" med annat soppasystem och styrsystem
Bild
Mina Bilar @ Garaget.org

Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » ons mar 28, 2012 4:37 pm

Liten offtopic så vet jag inte hur mycket man kan lita på dessa siffor, om de stämmer så har de förbättrat sin effektivitet över vad som förut varit omöjligt under perfekta förhållanden. Så vi får ta dessa data med en näve salt tills vidare.
Men nog har de förmodligen förbättrat motför sin föregångare ... men inte såhär mycket.
Mina Bilar @ Garaget.org

Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Ort: Utanför Linköping
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.

Inläggav Extreme » tor mar 29, 2012 9:42 am

min 61mm flödar 80.8lbs min,för en novis som mig säger de inget men de duger säkerligen.
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » tor mar 29, 2012 12:51 pm

80.8lbs/min är fruktansvärt bra
Om vi kikar på GTX3582R (62.5mm) som den borde utgå ifrån så flödar den ca 77lbs/min
Mina Bilar @ Garaget.org

Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Ort: Utanför Linköping
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.

Inläggav Extreme » tor mar 29, 2012 1:05 pm

Big Al skrev:80.8lbs/min är fruktansvärt bra
Om vi kikar på GTX3582R (62.5mm) som den borde utgå ifrån så flödar den ca 77lbs/min


Ja de låter ju onekligen vettigt,vi får se hur de beter sig snart.Kammar+topp mm är från spyros med och han vet hur jag vill ha de så bara o hoppas.
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Ort: Utanför Linköping
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.

Inläggav Extreme » tor mar 29, 2012 1:06 pm

Big Al skrev:80.8lbs/min är fruktansvärt bra
Om vi kikar på GTX3582R (62.5mm) som den borde utgå ifrån så flödar den ca 77lbs/min


Vad tror du den orkar i hk då?
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » tor mar 29, 2012 1:14 pm

Över 672hk på bensin eller 720hk på E85 annars är den sämre än Precision ;)
Mina Bilar @ Garaget.org

Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Ort: Utanför Linköping
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.

Inläggav Extreme » tor mar 29, 2012 1:32 pm

Big Al skrev:Över 672hk på bensin eller 720hk på E85 annars är den sämre än Precision ;)


Är ute efter spool o respons,600hk är målet satt till.T4 twinscroll grenrör med dubbla 44mm tial,spyros kammar och topp för ändamålet.aja vi får se men de ska bli kul o se hur de går.
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » tor mar 29, 2012 1:36 pm

Jo kul och se resultatet , alltid roligt se resultat efter turbo som i teorin borde vara väldigt bra :)
Kan hoppas att även ni som bänkat era fordar med turbo visar upp bromspapper och skriver lite vad som är gjort och vilken turbo så man kan börja göra statestik över hur bra turbosen egentligen är :)
Mina Bilar @ Garaget.org

Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Ort: Utanför Linköping
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.

Inläggav Extreme » tor mar 29, 2012 1:40 pm

Big Al skrev:Jo kul och se resultatet , alltid roligt se resultat efter turbo som i teorin borde vara väldigt bra :)
Kan hoppas att även ni som bänkat era fordar med turbo visar upp bromspapper och skriver lite vad som är gjort och vilken turbo så man kan börja göra statestik över hur bra turbosen egentligen är :)


Turbon är provad till 640hk på en evo innan iaf hos spyros,men den evo motorn bromsades till 2000+hk sen :)
Extreme Tuners Sweden

chip
Veteran
Inlägg: 437
Blev medlem: tis okt 07, 2003 10:00 am
Namn: Jocke J
Ort: Sölbäck
Kör: WRC Escort/Sierra Cos

Inläggav chip » lör mar 31, 2012 10:05 pm

Hahaha
Vad är detta har inte vart här inne och läst nått på länge och vad ser jag
att ni äntligen börjar se åt rätt håll när det gäller motor trimning...
/Jo


Baby blå skrev:@jens

Där håller jag med dig till 110%

När man ska stoppa i arga kammar blir det typ bd16 bd16+.
Men som du säger, värdena på dom e snällare än många std kammar i andra märken.

Jag ska testa lite argare kammar i 2 motorer.
Den ena får sugmotorkam på insug. Hudrauliska tryckare.
Den andra får custom slipade sugmotor kammar. Solida tryckare på denna.

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Ort: Haninge
Kör: Escort Rst S2 e85

Inläggav alex » mån jul 30, 2012 7:38 am

Så alla turbogurus och vedbotrimmare.. Är på jakt efter ett vettigt agg till en cvh motor.
Effekt målet ligger på minst 300hjulhästar, 400 motorhästar hade varit kul men tror inte att toppen grejjar den effekten för tillfället.
Hur som haver kraven är extern wg och t3 fläns och liten motor med rätt mycket effekt kräver rätt mycket laddtryck.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,\||____
| farsan får inte ligga |||""|""\__,_
| ________________l |||_ |__|__|)
|(@)@)***********|(@)(@)**(@)......