Avancerad Turboteknik

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

ErikJ skrev:nån som vet om man kan köpa ett kompressor-hjul till gt35an? har ju en rasad kompressor-propeller men lagerdelen är hel
Garrett har ett service program så dom reparerar den för 400 dollar, om ett hjul och lagerdelen är ok.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rogram.pdf
Läs lite mera här, finns fler i din situation
http://www.rx7club.com/showthread.php?p=8813313

Baby blå: vet inte vad dom ska har för turbon, inte billig iaf
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Tags:

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

" Baby blå: vet inte vad dom ska har för turbon, inte billig iaf "

E ju lite som att jämför bananer o äpplen. Visst fan e den ball som tusan, men handgjord värsting gentemot något massproducerat känns sådär.
Läste igenom hela tråden på EVO forumet, onekligen gör han något rätt!!

E lite som att jämför en sur "Pinto" med denna o skälla på Ford att dom byggde skit !! *drool*
Bilagor
Mil2.jpg
Mil1.jpg

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Baby blå skrev:" Baby blå: vet inte vad dom ska har för turbon, inte billig iaf "

E ju lite som att jämför bananer o äpplen. Visst fan e den ball som tusan, men handgjord värsting gentemot något massproducerat känns sådär.
Läste igenom hela tråden på EVO forumet, onekligen gör han något rätt!!

E lite som att jämför en sur "Pinto" med denna o skälla på Ford att dom byggde skit !! *drool*
Jo visst, men det som stör mig är att tex den massproducerade GT42R bb super duper turbon är bara ett lastbilsagg från 90 talet. Men dom säljs som top of the line "race turbo" för $$$$ dollar.

Jag tycker att det är på denna nivå som tekniken ska vara idag när man köper en ny turbo för $$$$. Bild
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Tror inte du vill ha denna om du får se prislappen. Men jag fattar vad du menar ;)

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Baby blå skrev:Tror inte du vill ha denna om du får se prislappen. Men jag fattar vad du menar ;)
Hehe nej kan nog tippa att den är 2000 EURO. Tittar man på denna Holset HX40 som kommer från någon buss eller lastbil. Så har den allt man önskar sig i en riktig race turbo. Fattas bara kullager då. Samma gäller Borg Warner och andra tillverkare idag. Garrett ligger långt efter. Tekniken går ju framåt det är klart, men helt fel har jag väl inte eller?
Bild
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Får du hans titabilletracerquadballbearingturbo för 2000 € tar jag den direkt kan jag säga.
Tror du får minst tredubbla ditt pris.

SKa fanimej ta o kolla upp vad han tar bara för att.

Ärligt kan jag inte genom att slumpartat ta fram ett kompressorhjul bedömma vilken variant det är, vem som byggt den, mm mm.
Men jag har svårt att hitta några officiell rekord satta med Holset ... ??


Pris på superaggregaten e på väg ;)


//

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Var kanske lite luddigt skrivet om ported shroud så jag tvär ritade in på kompressormappen vad jag menade :)

Nya Borg Warner hjulen är lätta att urskilja från andra hjul då de har extended tip samt att de hjulen är högre än de andra.
Bilagor
fig3_enlarged.gif
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Baby blå skrev:Får du hans titabilletracerquadballbearingturbo för 2000 € tar jag den direkt kan jag säga.
Tror du får minst tredubbla ditt pris.

SKa fanimej ta o kolla upp vad han tar bara för att.

Ärligt kan jag inte genom att slumpartat ta fram ett kompressorhjul bedömma vilken variant det är, vem som byggt den, mm mm.
Men jag har svårt att hitta några officiell rekord satta med Holset ... ??

//
Jag vet ungefär, vad billet hjul och turbo delar kostar från Holset så det är efter det som jag går när jag tippade priset. Men det är klart han är ganska ensam med att göra custom turbos så, priset kan självklart vara mycket högre.

Tror det finns fler här som vill veta priset :D

Rekord med Holset, ja det är ju inte så värst många som kör med dom så lite svårt är det nog att få tag på siffror. Vet några iaf.

Gustavs Saab med quattro drivlina bänkade 700 på hjulen med en HX50/55 Turbo. Finns video bilder och bänkpapper på sävar i hans tråd.
http://www.youtube.com/watch?v=GDR7T-G6u4U finns länk till forumet på youtube.

En Opel Corsa 2.0 16v med HX40 600hk och 700nm
http://www.youtube.com/watch?v=5amPJVtA56U

Turbo Civic GSR 701hp 459ft lbs 35psi med en HX52
http://www.youtube.com/watch?v=ir0vKJAocr8

Sen fanns det Vesa Pakarainen som körde Sierra Pinto med en HX50 runt 700hk och 98oktan
http://www.youtube.com/watch?v=c--yWDtBm0k

Bild

Finns flera videor av han, också när han voltade bilen i sommras. Blev skrot så han byggde snabbt nytt. Men olyckligt nog så omkom han nyligen i en frontalkrock.
Bild
Vila i frid.

Finns också om ni söker på youtube "cosworth hx50" så finns det en bänkvideo där en får ut strax under 500hk. Men jag vet inget mera om denna.

Kom på att denne kör en hx52 i sin evo.
http://www.youtube.com/watch?v=VfbuQIurnYA

OK VEM fick smisk :D Cossie vs youask Västerås
http://www.youtube.com/watch?v=GXv35zLitZ4
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Baby blå skrev:Får du hans titabilletracerquadballbearingturbo för 2000 € tar jag den direkt kan jag säga.
Tror du får minst tredubbla ditt pris.

SKa fanimej ta o kolla upp vad han tar bara för att.

Ärligt kan jag inte genom att slumpartat ta fram ett kompressorhjul bedömma vilken variant det är, vem som byggt den, mm mm.
Men jag har svårt att hitta några officiell rekord satta med Holset ... ??


Pris på superaggregaten e på väg ;)


//

" titabilletracerquadballbearingturbo " de där är ett ord som är värt å komma ihåg :D
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Inlägg: 484
Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
Namn: Marcus A
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Ort: Uppland
Medlemsnummer: 151

Inlägg av CruelCosworth »

Kom på att denne kör en hx52 i sin evo.
http://www.youtube.com/watch?v=VfbuQIurnYA

OK VEM fick smisk :D Cossie vs youask Västerås
http://www.youtube.com/watch?v=GXv35zLitZ4[/QUOTE]

Nu blev jag nyfiken!
Det är jag som får pisk av Youask och har fått det fler eller alla gånger...
hans evo är snabb och har bra med mos!

Men vad är det du jämför?
Vet du vad jag har för turbo?

Mvh Marcus
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

CruelCosworth skrev:Kom på att denne kör en hx52 i sin evo.
http://www.youtube.com/watch?v=VfbuQIurnYA

OK VEM fick smisk :D Cossie vs youask Västerås
http://www.youtube.com/watch?v=GXv35zLitZ4

Nu blev jag nyfiken!
Det är jag som får pisk av Youask och har fått det fler eller alla gånger...
hans evo är snabb och har bra med mos!

Men vad är det du jämför?
Vet du vad jag har för turbo?

Mvh Marcus
På så vis, nej jag skojade bara lite. Råkade bara se när jag var på youtube att det fanns en video mot en cossie. Trodde faktiskt att det var en RWD cossie han körde mot :D Tycks vara bra med mos i din maskin också. :starter:
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Inlägg: 484
Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
Namn: Marcus A
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Ort: Uppland
Medlemsnummer: 151

Inlägg av CruelCosworth »

Går inte att jämföra med evon. Den är sjuk;)
Det har har gått bättre när jag kört mot honom men när han klipper i 3an så står cossien "still" och man får pisk.

Jag mena inge illa med mina frågor!
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Inlägg: 484
Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
Namn: Marcus A
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Ort: Uppland
Medlemsnummer: 151

Inlägg av CruelCosworth »

BigAl:Palm har byggt t34or med dubbla wg.Fördelar? Kan du förklara?

Mvh Marcus
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

mindre risk med skenande laddtryck vid högre tryck/gasflöden pga för liten WG? man får ju en större wg med 2 st..
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Inlägg: 484
Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
Namn: Marcus A
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Ort: Uppland
Medlemsnummer: 151

Inlägg av CruelCosworth »

Dumt förklarat! Det satt en plåt i inloppet på avgashuset som verkar reglera hur mycket avgaser som ska in i turbon och styrs av en extra klocka.
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska

Skriv svar