Avancerad Turboteknik

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

sorry då men när du förklarade som så här att "byggt t34or med dubbla wg" då tänker man jo på det igentliga syftet de är gjorda för, iaf jag.....
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Tags:

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

CruelCosworth skrev:Går inte att jämföra med evon. Den är sjuk;)
Det har har gått bättre när jag kört mot honom men när han klipper i 3an så står cossien "still" och man får pisk.

Jag mena inge illa med mina frågor!
Inget illa taget, det är ju svårt att jämföra oberoende. Det är så mycket som spelar in. Man kan ju inte ta en bil med ett märke av turbo, och sen en annan bil med ett annat märke på turbo och påstå att den turbon är bättre. Men det är lite så som det går till ibland.
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Hittade på datorn ett dynopapper från greken med custom turbon. Där dom bänkar en Ford med 4,89 BAR :nxsmile:
Greek Cosworth fi80x122cifordprotosmaljo9.jpg
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

CruelCosworth skrev:Dumt förklarat! Det satt en plåt i inloppet på avgashuset som verkar reglera hur mycket avgaser som ska in i turbon och styrs av en extra klocka.
Du har inga bilder? Förstår inte riktigt hur det är gjort och tänkt.
RaZoR skrev:Inget illa taget, det är ju svårt att jämföra oberoende. Det är så mycket som spelar in. Man kan ju inte ta en bil med ett märke av turbo, och sen en annan bil med ett annat märke på turbo och påstå att den turbon är bättre. Men det är lite så som det går till ibland.
Håller med , är väldigt ofta det verkar vara så.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

RaZoR skrev:Inget illa taget, det är ju svårt att jämföra oberoende. Det är så mycket som spelar in. Man kan ju inte ta en bil med ett märke av turbo, och sen en annan bil med ett annat märke på turbo och påstå att den turbon är bättre. Men det är lite så som det går till ibland.


Pris beroende på spec från 4200 - 11500 €

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Baby blå skrev:Pris beroende på spec från 4200 - 11500 €
Som hittat ju... För dom pengarna kan man liksom köpa på sig ett mindre lager av Garretts/Precisions/Holsets/Mitsubishis värsta agg och testa sig fram vilket som passar bäst och ändå ha pengar över till ett par fulltankar... Jösses...

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Baby blå skrev:Pris beroende på spec från 4200 - 11500 €
Du var ju bättre på att tippa pris än mig iaf! :Odd:
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Jag har beställt en !! :-)

Nu stannade denna tråden av, inte bra!!
Nu har vi klurat ut att det skiljer i prestande på en turbo för 10k och en för 100k :-)))))

Vi har även pratat om PS o vad för inverkningar det har. Det vill jag bubbla mer om.

BigAl: Du skriver att turbon läcker i mitten på grafen på grund av PS.
Som jag ser det har man flyttat effektomr på grund av ändrat inlopp på turbon ??
Och det ser jag som självklart, ändrar du luftmängden in efter vissa kreterier så självklart ändras tryckgeometrin i graphen .. eller ??

Eller så är det bara jag som inte fattar när du förklarar ;)



Sen vill jag kolla ett annat ämne när det gäller tryck.
Öppen dump eller en återledande ??
För o nackdelar, skadligt eller inte ??

//

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Baby blå skrev:
Sen vill jag kolla ett annat ämne när det gäller tryck.
Öppen dump eller en återledande ??
För o nackdelar, skadligt eller inte ??

//

Detta kan bli intressant! Man ser ju dagligen på t.ex. Garaget.org alla tomtar som stoppar dit atmosfäriska dumpar på bilar som är utrustade med LMM. Resultatet blir ju att fjunläppen får sitt eftertraktade "ptschhhh" när de släpper gasen...

Jag skulle vilja hävda att så länge bilen styrs av mappsensor och inte LMM, så bör rimligtvis inte en atmosfärisk dump vara skadligt öht.
Sen skulle man kanske kunna tycka att en återledande dump borde kunna ge lite snabbare respons, men frågan är om man kan märka någon skillnad?

Har inga som helst belägg för mina påståenden, bara min egna uppfattning.
Personligen kör jag helst med öppen dump om bilen har mapsensor, enbart för att vara lite "boyracer". Alla vet ju att den som mognar sist har roligast längst! ;)

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Baby blå skrev:Sen vill jag kolla ett annat ämne när det gäller tryck. Öppen dump eller en återledande ?? För o nackdelar, skadligt eller inte ??
//
Ännu ett ämne som jag ser fram emot att få höra Ni gamla rävars åsikter om... ;)

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Jao det stämmer delvis att det är flyttat men mestadels så är det breddat åt båda hållen. Det som är den stora fördelen med PS.
Nu är just den grafen jag visade på Garrett´s version av PS och om man kikar på RaZor´s bilder på Holset´s PS så ser man att vinkeln in skiljer, Holset kör alltså inte 90grader in mot splitbladen.
Nu undrar ni säkert vad som skiljer?
Och det är åt vilket håll man vill bredda och effektivisera mappen. Garret som kör med 90grader kommer att bredda mappen väldigt mycket åt surgehållet men väldigt lite åt choke som man även ser på mappen medans Holset breddar mindre åt surge och lägger krutet vid choke istället.
Ju brantare vinkel man har in mot splitbladen destå bättre kommer de kunna greppa luft när huvudbladen håller på att ligga vid choke.

Dehär med dumpventil är lite svårt, all luft som dumpas ut är ju förlorad energie.
Man vill släppa trycket för att inte turbon ska hamna i surge och tappa varvtal samt slå sönder kompressorvingarna, men istället så får måste turbon bygga upp hela tryckförhållandet (energien) som den just hade efteråt. Dvs båda sätten är igentligen dåliga.

Om möjlighet finns så kan man montera spjällhuset före turbon som i dåtidens F1. (Kräver dock speciellt tätad turbo samt tryckrör hela systemet som klarar av vaccum)
Man får då turbon att alltid ligga med högt varvtal efter gaspådrag samt att den kommer även att helatiden jobba med ett litet tryckförhållande (trots båda är vaccum).
Intercoolern får även en fördel av att ligga med ett undertryck eftersom den då kommer gå kallare.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Big Al skrev:Jao det stämmer delvis att det är flyttat men mestadels så är det breddat åt båda hållen. Det som är den stora fördelen med PS.
Nu är just den grafen jag visade på Garrett´s version av PS och om man kikar på RaZor´s bilder på Holset´s PS så ser man att vinkeln in skiljer, Holset kör alltså inte 90grader in mot splitbladen.
Nu undrar ni säkert vad som skiljer?
Och det är åt vilket håll man vill bredda och effektivisera mappen. Garret som kör med 90grader kommer att bredda mappen väldigt mycket åt surgehållet men väldigt lite åt choke som man även ser på mappen medans Holset breddar mindre åt surge och lägger krutet vid choke istället.
Ju brantare vinkel man har in mot splitbladen destå bättre kommer de kunna greppa luft när huvudbladen håller på att ligga vid choke.

Dehär med dumpventil är lite svårt, all luft som dumpas ut är ju förlorad energie.
Man vill släppa trycket för att inte turbon ska hamna i surge och tappa varvtal samt slå sönder kompressorvingarna, men istället så får måste turbon bygga upp hela tryckförhållandet (energien) som den just hade efteråt. Dvs båda sätten är igentligen dåliga.

Om möjlighet finns så kan man montera spjällhuset före turbon som i dåtidens F1. (Kräver dock speciellt tätad turbo samt tryckrör hela systemet som klarar av vaccum)
Man får då turbon att alltid ligga med högt varvtal efter gaspådrag samt att den kommer även att helatiden jobba med ett litet tryckförhållande (trots båda är vaccum).
Intercoolern får även en fördel av att ligga med ett undertryck eftersom den då kommer gå kallare.
Ang. spjällhus före turbo, så får man väl dålig gasrespons eftersom hela systemet måste fyllas med luft igen. Men detta behöver kanske inte vara någon stort problem när man har en stor motor som vill ha luft.

Kom bara att tänka på detta, om någon har prövat leka med mopeder med långt rör mellan förgasare osv så förstår ni. Men det är ju en liten skillnad mellan 50cc och 2000cc.

PS Jag kör utan dump :p
Formula1 bmw_F1 Turbo.jpg
Formula1 bmw_F1 Turbo 2.jpg
Formula1 bmw_F1 Turbo 3.jpg
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

tänk vad vackert de kan vara med ett glödgat grenrör :D
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2116
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Baby blå skrev:

Sen vill jag kolla ett annat ämne när det gäller tryck.
Öppen dump eller en återledande ??
För o nackdelar, skadligt eller inte ??

//
Kan inte bestämma mig så jag kör utan.
Andvänds ju bara vid gassläpp, och jag försöker undvika det till varje pris. :D
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

RaZoR skrev:Ang. spjällhus före turbo, så får man väl dålig gasrespons eftersom hela systemet måste fyllas med luft igen. Men detta behöver kanske inte vara någon stort problem när man har en stor motor som vill ha luft.
Ja och nej.
Man tappar lite respons eftersom systemet måste fyllas men man tjänar igen det på det högre varvtalet på turbon samt att den redan jobbat emot en liten tryckskillnad så "direkt" turbon börjar jobba mot övertryck ist för undertryck så kommer du ha tryckskillnaden som du hade förut vid undertryck nu vid övertryck.
Turbon har ju ingen aning om vilket tryck den jobbar emot den arbetar bara med en tryckskillnad.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Skriv svar