Sida 1 av 23

Avancerad Turboteknik

Postat: sön mar 07, 2010 3:49 pm
av Big Al
Tänkte att man kanske skull starta en tråd där allt som har med lite ingående om turbo hör hemma, hört , sett, rykten, nyheter, frågor, idéer om turbo,specialbyggen osv eftersom turbo kan vara rätt så stort ämne och intresse.

Vet inte vars man ska börja i detta ämne men ...
Ni som har lite koll på kullagrade turbos, ni vet inte om det någon som provat med och utan strypning på oljetillförseln? och gärna vad det gav för resultat, hur stor strypningen var samt på vilken turbo?

Postat: sön mar 07, 2010 5:16 pm
av martin n
Big Al skrev:Tänkte att man kanske skull starta en tråd där allt som har med lite ingående om turbo hör hemma, hört , sett, rykten, nyheter, frågor, idéer om turbo,specialbyggen osv eftersom turbo kan vara rätt så stort ämne och intresse.

Vet inte vars man ska börja i detta ämne men ...
Ni som har lite koll på kullagrade turbos, ni vet inte om det någon som provat med och utan strypning på oljetillförseln? och gärna vad det gav för resultat, hur stor strypningen var samt på vilken turbo?

strypningen sitter ju där bland annat för att kullagrena skall snurra lätt, dom snurrar tyngre om det är fullt med olja i dom som skall skottas runt. så tar du bort den blir det sämre!


//Martin

Postat: sön mar 07, 2010 5:40 pm
av Fredin
Om man då har semi-kullagrad turbo. Ett lager av varje. Hur gör man då??
Själv åker jag med strypningen som sitter i oljetillförsen på RWD. En nippel med endast 2mm hål. Sen sitter det nåt slags nätfilter i anslutningen på turbon.

Postat: sön mar 07, 2010 6:13 pm
av need 4 speed
Körde förut utan en oljerestriktor ( visste inte att det behövdes )
Och skillnaden var segare spoolup, och så blårök det lite grann av avgaserna.
Sitter nu en restriktor med 1,2mm hål.

Postat: sön mar 07, 2010 6:22 pm
av fordmaffian
hur ser en sådan restriktor ut? sitter de i nippeln till turbon eller? jag hade någon typ av restriktor som såg ut som en skruv av något slag, som jag förstog de skulle oljan gå in i turbon med hjälp av "gängorna", är de samma som den ni pratar om?

Postat: sön mar 07, 2010 6:33 pm
av Davve
fordmaffian skrev:hur ser en sådan restriktor ut? sitter de i nippeln till turbon eller? jag hade någon typ av restriktor som såg ut som en skruv av något slag, som jag förstog de skulle oljan gå in i turbon med hjälp av "gängorna", är de samma som den ni pratar om?
Nej, inte direkt. Kolla ATP, där finns det bilder. Det ser ut som en skarv bara, in och ut, med ett litet hål in.

Postat: sön mar 07, 2010 6:34 pm
av Mikael S
Strypning på en vanlig glidlagrad turbo kan också ge fördel i snabbare spool etc. Brukar köra med 2-2.5mm på mina bilar t.ex och funkar bra

Postat: sön mar 07, 2010 6:35 pm
av fordmaffian
Nu är jag lite efter men vad är ATP?

Postat: sön mar 07, 2010 6:54 pm
av Mikael S
Ett företag som säljer Turbon, turbokit osv

http://www.atpturbo.com/

Postat: sön mar 07, 2010 6:55 pm
av fordmaffian
Mikael S skrev:Ett företag som säljer Turbon, turbokit osv

http://www.atpturbo.com/
ahh tackar å bugar för de!

Postat: sön mar 07, 2010 6:56 pm
av need 4 speed
http://atpturbo.com/
Hehe. Nån var snabbare :)

Postat: sön mar 07, 2010 7:06 pm
av Papillon
snackade med turboservice ang strypning och de sa att jag inte skulle montera någon sådan till min hpx, minst 5mm diameter så jag tog bort org strypning. ville dock ha det till, precis som ni säger, att risken att den tyrcker ut olja i turbon ökar utan strypning men vågade inget annat när tillverkaren säger så.

hur pass mycket kan spoolen påverkas egentligen?

Postat: mån mar 08, 2010 9:46 am
av martin n
Nu kan jag inte hålla mig längre.... jag har ett agg som sägs skall vara byggt för drifting!!! :banghead:. skulle vilja höra era åsikter... själv har jag agget som ett prakt exempel på riktig vedbo trimning kommer alltså aldrig använda det.

Bild 1: egenbyggd ported scroud?
bild 2: egenhändigt bytt wg del till större (svetsat med rostfri pinne)
Bild 3: delat inlopp på fel håll. och plåten sträcker sig 5 cm ner?
bild 4: upptaget utlopp samt dessa sköna svetsar!!

//Martin

Postat: mån mar 08, 2010 10:25 am
av Baby blå
Vem fan har byggt detta ???

Postat: mån mar 08, 2010 10:45 am
av Skinkis
Baby blå skrev:Vem fan har byggt detta ???
Med risk för att kasta in en brandfackla på en bensinstation, men det dära är Farsans verk!



;)


Bilderna heter dock Rimbo 1-4, om det är en sammanträffande eller ej får nog Martin berätta om han vill...