K&N=baktrimning?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Mr Fixa it
Nybörjare
Namn: ANDERS NORD
Kör: MONDEO 2,5 MK III

K&N=baktrimning?

Inlägg av Mr Fixa it »

En förståsigpåare har på ett ganska övertygande sätt berättat för mig att K&N-filter och liknande luftfilter som man oljar in är rent skadliga. Enligt hans resonemang sätter sig olja från filtret i luftmassemätaren och stör/förstör, vilket skulle ha som effekt att bilen går sämre och i värsta fall skada llm. K&N:s hemsida avfärdar det som en myt, men det är klart, de vill ju sälja filter.
Är det någon som har erfarenhet på ämnet? Är det kanske vedertaget att regelbundet rengöra llm om man har bytt till "olje-filter"? :confused:

Tags:

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

+1 Jag håller med, men jag har inte mycket och säga om det.
myten säger att tråden kan brinna av pga av olja eller skit. i vilket fall så förstör det.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Det händer ibland att "impregneringen" förstör LMM ja. Men det är kanske 1 av 20 bilar det händer på om ens det. Man får avgöra själv om det är värt det eller inte. Många kör pga det problemet med oimpregnerade filter och byter ofta istället. Livstidsfilter är något ord man inte behöver lägga speciellt mycket vikt på. Detta gäller självklart impregnerade skumfilter osv me. Använd snut förnuft bara, det kommer man långt på. Vill man ha ett bra filter (utan riskerna gällande LMM) med mycket genomströmmning väljer man ett skitstort pappersfilter. Finns mängder av dem från tex MAN. Finns filter till Catapillar om man vill vara extrem.

Bild

Bild

Bild
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Skriv svar