verktygshjälp vid bromsoket!

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
assassin79

verktygshjälp vid bromsoket!

Inlägg av assassin79 »

Hej Har en ford focus 1.6l -99a som jag försökt byta bromsskivor på men eftersom man ligger på backen och har orginaldomkraften när jag ska byta grejer så ser jag inte vad det är för nyckel jag behöver för att tabort bromsoket , någon som kan hjälpa mig med detta vore väldigt tacksamt ..
Är det torax vilken storlek eller sexkantnyckel ??
har sökt överallt efter information om detta men står ingenstans. och om det är nått jag bör tänka på när jag ska byta bromsarna ??

Mvh Jarno

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Ett tips är att investera i en riktig domkraft och ett par pallbockar. originaldomkraften är enbart till för att brukas i nödfall och är totalt livsfarlig.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Precis denna originaldomkraft är hur konstigt det än kan låta är inte gjord för att användas för flitigt med,, så skaffa iaf att börja med en gärna garagedomkraft där även den enklaste duger gott för dessa ändamål.

Sedan för att få bort bromsoket sitter det ett par vanliga insexskruvar bakom vardera plastskydd nertill som upptill, minns dock ej storleken (men kring 8-10mm) men skaffa där gärna en sådan nyckelsats så är det inga problem.

Vidare sitter själva bromsoks hållaren fast med vardera två sexkants skruvar på runt 19 mm och även där är det värt med en hylsnyckelsats så bör du komma en bra bit på väg med bromsskive bytet.

Användarvisningsbild
motorcraft
Veteran
Namn: Jörgen Jacobsson
Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
Medlemsnummer: 25

Inlägg av motorcraft »

för att få bort bromsoket så är de insex 7mm bakom plastlocken.
sedan så är de bara att ta bort bromsskivan, så du behöver inte ta bort bromsoks hållaren,

Mvh
Bild

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Stämmer bra det att man på dessa inte alls behöver demontera bromsoks hållaren,, och nu är det med meroreat att det är 7 mm insexskruvar som gäller där.

Skriv svar