Brand pga motorvärmare
- Bore
- Erfaren
- Namn: Bosse
- Kör: Scorpio -98
Brand pga motorvärmare
TIPS: Bilar (och ofta garage) brinner regelbundet pga oxiderade kontakter till motorvärmaren. Drabbades själv av ett otäckt tillbud en morgon när jag upptäckte att det brann med stickande gul låga under kofångaren på min Scorpa. Det var kabelkontakten till motorvärmaren som brann. Lyckades släcka med en skovel snö (fick slå av kabeln som brann också i garageänden). Jag hade noterat att kontakten brukade kännas lite varm när jag drog ur den före avfärd men inte tänkt så mycket på det...
Nu har jag köpt en sprayburk (CRC Oxide Clean - finns säkert fler fabrikat) och efter att jag sprayade kontakterna på kabeln och på bilen är kabel och kontakt kalla även efter flera timmars inkoppling. Känns mycket tryggare! Kolla gärna i era motorvärmarkontakter - är det lite grönt så är det dags att göra något åt det... Var rädd om pärlan!
Nu har jag köpt en sprayburk (CRC Oxide Clean - finns säkert fler fabrikat) och efter att jag sprayade kontakterna på kabeln och på bilen är kabel och kontakt kalla även efter flera timmars inkoppling. Känns mycket tryggare! Kolla gärna i era motorvärmarkontakter - är det lite grönt så är det dags att göra något åt det... Var rädd om pärlan!
-
Cosworth 4x4
- Legend
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
-
Cosworth 4x4
- Legend
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A