Info om Cologne V6 2.8 MFI önskas!

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Top_Jimmy
Erfaren
Namn: Christian Pihlgren
Kör: Ford Sierra Xr4i 1984, Ford Sierra 2,0 1987 (rallybil Grp E), Opel Rekord Deluxe 2.0 1964, Volvo 940 Herrgårdsvagn 1997.

Info om Cologne V6 2.8 MFI önskas!

Inlägg av Top_Jimmy »

Hej!

Jag har en Cologne 2.8 MFI från en xr4 1983-84 som är under renovering. I nuläget är den i bitar redo att plockas ihop.

Problemet:

Jag har inga data över motorn (åtdragningsmoment mm.). Ej heller något elschema eller vaccum-schema, sprängskisser mm.

Finns det nån där ute som har datablad på en sån här motor? All möjlig information tas tacksamt emot. Har ej köpt nån Haynes-bok då jag inte riktig gillar dem, lite bristfälliga ibland, men krisar det så får det väl bli så...

Vore kanon om nån kunde scanna in och maila mig...

En fråga till. Är topplocks-bultarna återmonterbara, eller bör jag skaffa nya?

Motorn ska monteras i en Capri Mk1 -69.

MVH / Christian.

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Till dessa äldre bilar så tycker jag Haynes-böckerna är bra, till många nyare bilar så tycker jag dom suger då det ofta står nått i stil med, att vi tycker det här är för avancerat för hemmekare, köp utbytesdel osv...

Inget slår ju o andra sidan böckerna som dom auktoriserade firmorna har tillgång till, dom tar ju upp allt, jag har någon till någon Datsun som är utgiven av Nissan o där tas ju ALLT upp, men det är ju en annan historia.

Det finns/fanns böcker om just Fords V6ór o köpa innan, precis som till Pinton som mer eller mindre tar upp allt, du kanske skulle försöka jaga reda på en sådan.

Jag har böcker som tar upp specifika motorer om Datsun(trimmningsguider) och har på Lafri i Karlskrona blädrat i dito till Ford.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Haynes (på engelska) till Sierra V6 är helt okej och den täcker din motor rätt bra. Så jag skulle rekommendera att du skaffar den.

Bultarna till topparna kan du återanvända.

Capri MkI med 2.8 blir rätt trevligt :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar