Tips/förslag på Sq dogbox lådor för 4x4
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Quaife diff är inte nåt starkare än orginal. Det klart, man slipper ras på smådreven men drevsatsen är ju fortfarande orginal. Endast 6,5" stor i fram och 7" i bak.Cossie Nicke skrev:Angående diff, räcker det inte med quaife diff? Dom verkar ju hålla bra både för tuffa gatbilar och tävlingsbilar.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- need 4 speed
- Legend
- Inlägg: 1053
- Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
- Ort: Lindesberg
- Medlemsnummer: 14
Ack så jobbigt när diffdreven rasar iaf.Fredin skrev:Quaife diff är inte nåt starkare än orginal. Det klart, man slipper ras på smådreven men drevsatsen är ju fortfarande orginal. Endast 6,5" stor i fram och 7" i bak.
Har en hög med såna ligger på köksfläkten både från fram och bakdiffen.
Men ingen från drevsatsen än!
Hade inte ford motorsport nån 7 eller 7,5tums framdiff???
- Modj
- Legend
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
- Namn: Lars Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
- Ort: Grästorp
- Kontakt:
Quife diff kanske jag skulle kunna tänka mig, dock inte till orginal framdiff isf.
Jag har fått tag i en komplett drivlina, men pengarna finns inte att handla allt det för nu... Därför ställde jag frågan vad det finns för alternativ samt till vilka pengar om man ska köpa saker senare ist.
Det jag ska titta är är motorsport grejer. 8" fram diff och 9" bak. 6vxl sq låda.
Kommer någon och köper escort snart så kanske de shoppas lite igen
/Lars
Jag har fått tag i en komplett drivlina, men pengarna finns inte att handla allt det för nu... Därför ställde jag frågan vad det finns för alternativ samt till vilka pengar om man ska köpa saker senare ist.
Det jag ska titta är är motorsport grejer. 8" fram diff och 9" bak. 6vxl sq låda.
Kommer någon och köper escort snart så kanske de shoppas lite igen
/Lars
-
- Veteran
- Inlägg: 437
- Blev medlem: tis okt 07, 2003 10:00 am
- Namn: Jocke J
- Kör: WRC Escort/Sierra Cos
- Ort: Sölbäck
Om du är ute efter Ford motorsport delar 8,5framdiff 9" bak samt ffd sqModj skrev:Quife diff kanske jag skulle kunna tänka mig, dock inte till orginal framdiff isf.
Jag har fått tag i en komplett drivlina, men pengarna finns inte att handla allt det för nu... Därför ställde jag frågan vad det finns för alternativ samt till vilka pengar om man ska köpa saker senare ist.
Det jag ska titta är är motorsport grejer. 8" fram diff och 9" bak. 6vxl sq låda.
Kommer någon och köper escort snart så kanske de shoppas lite igen
/Lars
så får du hosta upp ca 240000-250000 för beg prylar.
Inte billigt men bra
- Modj
- Legend
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
- Namn: Lars Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
- Ort: Grästorp
- Kontakt:
Det är en annan låda men det är ungefär dom pengarna det handlar om.chip skrev:Om du är ute efter Ford motorsport delar 8,5framdiff 9" bak samt ffd sq
så får du hosta upp ca 240000-250000 för beg prylar.
Inte billigt men bra
Tycker det är mycket för relativt gammla grejer, ska försöka åka titta på allt iaf.
- ErikJ
- Legend
- Inlägg: 4892
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
- Namn: Erik Johansson
- Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
- Ort: Väckelsång
- Medlemsnummer: 249
- Kontakt:
varför inte ta en drivlina från en annan bil? syclone ,skyline, med mer manliga diffar? billigare men mer meck.. men det verkar du inte rädd för... bara en tanke... kanske inte den bästa men ett alt.
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
- Modj
- Legend
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
- Namn: Lars Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
- Ort: Grästorp
- Kontakt:
Tankarna finns, har inte fått något svar från gearboxman om Quife lådan än.ErikJ skrev:varför inte ta en drivlina från en annan bil? syclone ,skyline, med mer manliga diffar? billigare men mer meck.. men det verkar du inte rädd för... bara en tanke... kanske inte den bästa men ett alt.
Mailade även Rayland förut om lite frågor på "hans" låda.
Det var ju en full sq låda som jag söker så den ligger bra till. Samma pris som quife lådan me.
Sen gäller det att hitta en vettig fram diff me, vill helst inte ha en som drivaxeln går genom tråget. Skyline ska tydligen vara samma princip som ford. Klurat lite på Bmw diff i fram
- need 4 speed
- Legend
- Inlägg: 1053
- Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
- Ort: Lindesberg
- Medlemsnummer: 14
- need 4 speed
- Legend
- Inlägg: 1053
- Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
- Ort: Lindesberg
- Medlemsnummer: 14
- Modj
- Legend
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
- Namn: Lars Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
- Ort: Grästorp
- Kontakt:
Mycket möjligt, Frågan är ju vad som duger fram då?need 4 speed skrev:Frågan är om du måste ha en herrejösses diff fram om du åker med mycket pulver?
Tror du kommer klara dig riktigt bra med en mindre med en riktig diffspärr i och med
att framvagnen lättar och belstningen inte blir så hård där fram så länge det inte blir en enhjuls burn.
Bak är ju en annan femma.
- need 4 speed
- Legend
- Inlägg: 1053
- Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
- Ort: Lindesberg
- Medlemsnummer: 14
Jag personligen skulle leta efter något som inte kräver så mycket ombyggnation.Modj skrev:Mycket möjligt, Frågan är ju vad som duger fram då?
Tror att mellan 7,0 till 8,5 tums kronhjul och pinjong skulle klara jobbet bra med en quaiffespärr. Samt ev förstärkt hus med en gördel.
Vad man har läst om och igenom egen erfarenhet så är dom svaga punkterana pinjonghuset som spricker och diffhjulen som tappar mer tänder än en 6åring som käkar äpple
- Modj
- Legend
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
- Namn: Lars Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
- Ort: Grästorp
- Kontakt:
Tips på en vettig 8" tummare då?need 4 speed skrev:Jag personligen skulle leta efter något som inte kräver så mycket ombyggnation.
Tror att mellan 7,0 till 8,5 tums kronhjul och pinjong skulle klara jobbet bra med en quaiffespärr. Samt ev förstärkt hus med en gördel.
Vad man har läst om och igenom egen erfarenhet så är dom svaga punkterana pinjonghuset som spricker och diffhjulen som tappar mer tänder än en 6åring som käkar äpple
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Går ej att köra bakdiffar fram. Främre kardan snurrar åt samma håll som bak, och sätter du då en bakdiff, åt rätt håll går hjulen frammåt. Dock snurrar kronhjul baklänges och då är dreven inte speciellt starka.Modj skrev:Bra ide! Men bakdiff är iof ev löst. Mest framdiff jag klarar på samt låda.
Har även funderingar på hänga en BMW diff upponer ifram..
Nä Ford motorsport grejor från WRC är nog det bästa alternativet för dig. Dock dyrt men...
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*