Ford Mondeo - 2005 Tinnitus - Missljud.

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
konstapel
Nybörjare
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Mondeo 2005

Ford Mondeo - 2005 Tinnitus - Missljud.

Inlägg av konstapel »

Hej! Gröngöling på forumet här, önskar att få en ökad förståelse till detta konstiga ljud.

Köpte igår en Ford 2005:a! 13900 mil rullade. ( Full servicebok ) Nyligen besiktigad och servad.

På vägen hem från Sthlm - Umeå så uppstår det ett irriterande ljud som mer liknar tinnitus från framvagnen ! Ljudet uppstår i speciella hastigheter, ökar jag hastigheten med några kilometer kan det försvinna och sänker jag den likaså. ( kan dock även återkomma under längre körning av en del hastigheter.) kring 90 och typ 110 så uppstår det oftast.

(Kan även liknas med en traktor kör i 50, ett ljust, gällt ljud!)

+ Gasen är svampig / Svårjobbad!

Tags:

konstapel
Nybörjare
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Mondeo 2005

Inlägg av konstapel »

Tacksam för alla svar och idéer!

Fredrikg
Nybörjare
Namn: Fredrik Gustafsson
Kör: 2st Mondeo st200 Mondeo 2,0

Inlägg av Fredrikg »

Antagligen ett framhjulslager som har gett upp.
Testa så här åk i jämn fart ca50kmh sväng lite vänster ökar ljudet då så är det höger lager som är dåligt, sväng höger ökar ljudet då så är det vänster lager.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo låter som ett framhjulslager till klar kanditat som är på gång och brukar som sagt med kunna provoceras fram som beskrivet.
Kan med vara något med bromsarna som tex en rostig bromskivs kant, men troligaste ligger till just hjullager som är på gång.

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Hej

Jag hade för ett tag sedan en liten sten som hade fastnat mellan skivan och oket. Det ljudet kunde komma och gå, förmodligen när stenen flyttade sig lite blev det tyst. Hissa upp bilen och snurra på det hjulet som du tror ljudet kommer ifrån.

//Linus

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är med ett fenomen jag märkt på vissa exemplar och klart med att kika efter, då man ändå har framvagnen upplyft för närmare kontroll av bromsskivor som hjullager.

Skriv svar