Styrsystemstråden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Styrsystemstråden

Inlägg av Big Al »

Tänkte att det är på tiden att skapa en tråd för styrsystem till våra bilar där vi kan dra upp allt som hör till just styrsystem. Orginal och eftermarknadssystem, nyheter, funktioner, hårdvara, mjukvara och allt som hör till :)

Har själv involverat mig mycket i endel system på senaste tiden, Siemens MS43, Megasquirt 2 v3, Marelli L8 och lite P8, Ford EEC-IV på Dohc 8v.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1165
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Ort: stockholm

Inlägg av saabchef »

Big Al skrev:Tänkte att det är på tiden att skapa en tråd för styrsystem till våra bilar där vi kan dra upp allt som hör till just styrsystem. Orginal och eftermarknadssystem, nyheter, funktioner, hårdvara, mjukvara och allt som hör till :)

Har själv involverat mig mycket i endel system på senaste tiden, Siemens MS43, Megasquirt 2 v3, Marelli L8 och lite P8, Ford EEC-IV på Dohc 8v.
Vad säger du om EEC-IV då? går det o justera o mecka lite med det?
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

EEC-IV är ganska speciellt, t.ex chippet i dohc 8v är på 56k så man måste använda sig av J3 porten (serviceporten) för att läsa av det och sedan ha ett extärnt chip som man även monterar i J3 porten som boxen läser av istället för det vanliga chippet.
Måste säga att jag själv hade stora bekymmer att hitta åt soppa+tändmapp osv, jag har inte riktigt förstått logiken över hur ford räknar ut hur mycket tändning och soppa det är vilket ställde till det avsevärt i letandet.

Till amerikanska bilar med med EEC-IV finns det väldigt bra med hård och mjukvara till, bland annat http://www.moates.net QuarterHorse som är en J3 läsare som kan logga och mappa osv direkt från styrboxen och även mjukvaror som t.ex EEC Analyzer och EEC Editor för att kunna mappa bilen.
Tyvärr så är det väldigt dåligt med mjukvaror för europeiska fordar så man måste oftast som mig hitta mappar och försöka förstå sig på det själv :\
Men heltklart så går det justera och mecka med det själv i det men krångligt är det.
Håller själv på att montera spridare samt mapsensor från escort cosworth för att kunna överladda min sierra dohc 8v och fortfarande använda orginal EEC-IV insprut, använder idag MS 2 på bilen vilket är fruktansvärt enkelt för överladd men .... man vill ju inte göra det för enkelt för sig ^^
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Holme
Veteran
Inlägg: 569
Blev medlem: sön mar 05, 2006 5:26 pm
Namn: Erik Holmén
Kör: Sierra -89
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 159

Inlägg av Holme »

Låter då riktigt intressant att du labbar med det. Återkom gärna när du gör några framsteg! :)

Simster
Erfaren
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 20, 2012 8:29 pm
Namn: Simon D
Kör: Opel Corsa
Ort: Järfälla

Inlägg av Simster »

Jag skulle gärna vilja höra lite feedback från folk som kör escort cosworth 4x4 med haltech sport 1000 respektive 2000?

vad är största jobbet? saker som är omständigt att fixa/bygga om, tex fördelning, trigger/vr/hall osv. saker som är bra att veta? effekten i bilen ska såsmåningom bli 500+ på hjulen.

upskattar om dom som har egen erfarenhet svarar, som antingen monterat, mappat eller kör med systemen själv. gäller endast 1000 och 2000.

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Tror heltech sport 1000 och 2000 är rättså ovanliga styrsystem på fordar, har aldrig hört talas om nån som använt det tyvärr.

Från det ena till det andra så har jag numer provchippat Sierra Dohc 8v (EEC-IV), hade somsagt stora bekymmer med att lista ut vad soppa och tändning var så lejde bort till en random chiptrimmare att ordna chip till den.
Resultatet var inte det bästa kanske då bilen backade tändning ist för öka och drog av soppa ist för att lägga på ^^
Men om man ser det positivt så vet jag nu att mapparna är inverterade vilket hjälper mig att lista ut värderna, chipparen hade även hittat varvtalsspärren och sett att det inte är någon checksumma (vilket var det enda han lyckats med ^^)

Så framöver kommer jag att testa endel för att få till ett fungerande chip :)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

nkro
Veteran
Inlägg: 127
Blev medlem: tis sep 16, 2003 10:00 am
Namn:

Inlägg av nkro »

Hej Big Al

http://www.escortrscosworth.com/forum/a ... 16908.html

Lite att leka med. Men jag förstår inte riktigt pectel data stream.
Det verkar som om vissa trimmare använt koden i chippet och std baby board.
Kanske collin eller GGR chippet.

Sen finns det såklart på pectel baby boardet, om den är aktiverad.

Detta verkar vara samma teknik som rp labs monitor, pectel monitor och collin monitor använder.

Skulle vara kul om man fick ngt värde från en ecu.

Niklas

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

SKOJ!
Kan mycket väl bli att man gör en såndär 9pins serie och testar :)
Verkar vara samma trådar man använder som går till kontakten som är vid styrboxen. (förutom en 12v matning)
Så du tror att vissa chip har aktiverat "data stream" för att kunna logga osv genom test-kontakten?
edit: såg att bland annat Motorsport developments och Pectel har det (har för mig att även Collins har det)

Påtal om ingenting så börjar jag vara sjukt sugen på en Ostrich 2.0 från moates.net för att kunna trace:a.
Har lärt mig mappa L8 Marellin nu, men tänker att den kan vara bra även för andra sprut (t.ex P8 som jag förmodligen kommer "måsta" lära mig ^^)
Är inne på version 3 av ursprungschippet just nu och bättre å bättre blir det heltklart :)

Håller justnu på att klura på hur man ska lyckas sära på WOT tabellen och tabellen för fullt laddtryck när man mappar, då jag tycker det är väldigt svårt att inte hålla full gas för att få max laddtryck.
Har även skaffat mig ett 2-stegschip (dvs ett 256kb avsett för att jorda ner ena sidan), så man kan växla mellan 2st olika chip :)
http://www.moates.net/2timer.html den är det t.om

En sämre nyhet är att jag sålt av mig dohc:en så tyvärr kommer det inte bli några fler försök till chip genom service porten. Det hade vart skoj att få ordning på ett men man kan inte ha hur många bilar som helst ^^
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

nkro
Veteran
Inlägg: 127
Blev medlem: tis sep 16, 2003 10:00 am
Namn:

Inlägg av nkro »

Ja

Lite roligt verkar det. Man an säkert testat det på bänken hemma.
Ja det verkar vara samma kontakt som test kontakten. Även där pectel kopplas in.

MSD verkar ha ngt eget sätt att skicka. Måste vara aktivt från MSD.
Pectel skickar via sin pectel board, måste också aktiveras. Sen verkar det inte vara samma "kabel".

Tidig P8 verkar ha det aktiverat orginal. ?

Sen skriver engelsmännen att vissa chip har funktionen aktiverad, annars kan MSD aktivera den.

IAW monitor har också blivit bättre och billigare.

GGR och Collins har varit kända för sina chip,så har man tur.

Senare chip har kopierings skydd så det kan vi nog glömma.
Vilket pectel boarden används till.

Niklas

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Har faktiskt sett några små förändringar mellan chippen på några adresser som jag inte klurat ut vad det kan vara.
Det skulle eventuellt kunna vara nån/några av dem som är aktiveringen.

Dedär med tidig P8 lät intressant, har nämligen en tidig escort ståendes i garaget :)

Bästa hade dock varit om man vetat till 100% att ett chip har det , då kan man även lista ur hur man aktiverar 8)

Man får ta å göra en kabel och prova helenkelt :)

Påtal om inget har du kikat på GECU? och IAW Ecu scan? ( http://www.forzavx.com/gecu/index.html , http://sourceforge.net/projects/iaw-scan/ )
Nu är de inte gjorda för L8 utan för andra marelli, men skulle även kunna fungera på fordarna?
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

nkro
Veteran
Inlägg: 127
Blev medlem: tis sep 16, 2003 10:00 am
Namn:

Inlägg av nkro »

Ja det där var inte lätt.

http://passionford.com/forum/general-ca ... 009-a.html

Kollade på GGR,COLLINS och orginal. GGR och orginal verkar stämma bra mot varandra när det gäller själva styrkoden. Förutom address 7

Där bör collins koden vara samma, men det är den inte. Kan det vara krypterat.
Om jag förstod det rätt kunde en del av chippet vara krypterat, men mapparna var läsbara. "baby board"?
DVS mappat med pectel IEMS. Då bör data stream vara aktivt fortfarande.
Läste ngt om kopierings skyddet, men la inte så mkt tid på det.
Först hade programet en dongel. Sen körde datorn hela koden, men på pectels egna sätt.
Koden på chippet var annorlunda mot orginal men gav samma slutresulatat.

Hade man ett chip kodat med IEMS måste man koda chippet med IEMS ? Men mapparna var ej krypterade. (det som är intressant för oss.)

Sen kunde man läsa ut hela chippet via monitor uttaget om det var aktiverat. DVS scramblern funkar inte.

Blev konstigt skrivet, men mkt finns på olika engelska forum. Men inte hemligheterna.

Niklas

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Jag börjar bli mer å mer snurrig över detta, känns som man förstår mindre å mindre bara :P
Ska ta å grotta ner mig mer i detta nu i höst.

Adress 7? alltså 0007? Kan det vara så simpelt som en enda adress?

Såhär står det på bigturbo om pectel:
Typically only the program between 0200h and F5FFh is encrypted, with the maps themselves from F600h-FFFFh unencrypted
Det känns som att själva aktiveringen ligger före mapparna dvs på den krypterade delen :)

Nästan alla chip jag har till L8 är olika på den krypterade delen. Nån borde vara rätt? :)

Edit: Nu trillar poletten ner!
Det är ju som du säger förståss, dvs att det är babyboardet som avgör om den krypterade delen går läsa ut eller inte. Och beroende på vilket babyboard så har man olika kryptering.
Och vissa har löst orginalets kryptering så därav går det aktivera "data stream" utan att byta baby board.
För hårddrar man det så behövs egentligen inte babyboardet om man endast skulle bry sig om mapparna.

Jag börjar tänka lite från andra hållet nu:
Ahmed bayoo hade ju eget babyboard till deras chip, förmodligen för att ha egen kryptering.
collins finns med extärn "livemapping", de har alltså knäckt orginal kryptering
pectel har eget babyboard för att kryptera orginal
msd har knäckt orginal kryptering
ggr är jag osäker på om de har annan kryptering ( har 2st 330chip från dem som endast skiljer på krypterade delen , ena aktiverat andra inte ?)

Tänker man rätt tro?
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

nkro
Veteran
Inlägg: 127
Blev medlem: tis sep 16, 2003 10:00 am
Namn:

Inlägg av nkro »

Angående kryptering vet jag inte riktigt.

Men jag tror jag bara kollat på chip utan baby board. Det verkar tidigar vara vanligast i england att använda pectels program för att mappa "live mappa".

Programmet hade hårdvarunyckel, sen kördes ECU:n i datorn. Koden konverterades även i datorn. Därför var koden inte lika mot orginal när man läste ner den igen. Ska se om jag hittar tråden igen.

Förut trodde jag att babyboard var för att använda balla funktioner. Men det verkar vara mer ett kopieringsskydd i dom flesta fall. Men det finns många chip som används utan babyboard.

Data stream verkar finnas lite olika.

Aktiverad i chippet.
Pectel, på babyboardet. Behöver ej vara aktiverad.
MSD, verar vara ngt modifiera som är snabbare. Behöver ej vara aktiverat.
Collins ? Eget babyboard.
Orginal L8 chip har det inte.

Aktiveringen verkar finnas i den första delen, lancia ska redan ha den aktiverad.
Ferrari också ?

Det bör gå att testa, får man inga felkoder från ecun är chansen att det är aktiverat.
Sen skickar den inget, utan du skickar en fråga och får ett svar. (protokollet)

Så ngn smart kille har igentligen kopierat pectels sätt att prata med ecun och nu börjar det läcka ut.

Är du medlem på turbosport Big Al, där finns maualen till pectel monitor och logg programmet till monitorn.

Niklas

Användarvisningsbild
Andreas
Veteran
Inlägg: 988
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Andreas Andersson
Kör: Sierra
Ort: Öland

Inlägg av Andreas »

Är jag som skannat och kopierat Pectels manual och program så behöver någon en kopia är det bara att hojta till.

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Nån som vet mer om org-system i Focus mk2?
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Skriv svar