Jo det går ju rent logist klart tyngre utan servo på en bil men känns det överdrivet tungt kan man även kontrollera att inte fjäderbenslagringarna är slut, brukar lätt höras kännas med upplyft framvagn.
Trög styrväxel låter mera långsökt men testa även detta med upplyft framvagn, kom detta fenomen med föresten plötsligt?
Tack för tipsen! Det har kommit successivt, men nu känns det ordentligt trögt. Skall åka o hissa upp den i helgen o känna om något känns trögt med hjulen i luften. Skall även kolla däckslitaget!
Har det som sagt kommit smygande skulle jag klart kontroller fjäderbenslagringarna närmare.
Som jag själv bytt på flertalet bilar med dessa typsika symtom.
Men som sagt hissa upp bilen och se och känn om något känns gå ovanligt trögt, men då man svänger med hjulen på backen så för det inget oväsen eller hackande någonstans från styrningen?
Som inte behöver göras från sliten tex fjäderbenslagring.
JanneP skrev:har fått problem med styrningen i Fiestan, känns som man fått på breda slicks. Ingen servo på bilen, kan det vara styrväxeln som går trögt?
När dom där bilarna var mer frekventa på verkstaden bytte vi ofta nedre rattaxelknuten vid liknande problem.
Timmy skrev:Janne har du fått ordning på problemet?
Lyften var upptagen så jag har inte fått upp den ännu, men rattväxelknuten låter trolig tycker jag, ibland känns det som det "kuggar" när man svänger stillastående!
Nu har jag bytt rattaxelknut men även styrväxel, för när jag hade plockat av rattaxelknuten märkte jag att det var "knak" i styrväxeln. Ny styrväxel kostade 1723kr på Meca vilket jag tyckte var klart prisvärt. Så nu är den lättstyrd som om den hade servo:)