Hjulbult fast (och sönder)

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
HEA
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 25, 2011 2:27 pm
Namn: Hans-Eric Andersson
Kör: Ford Scorpio 2.9 -94 SED
Ort: Landskrona

Hjulbult fast (och sönder)

Inlägg av HEA »

Tja!

Jag fick punktering... och skulle byta däcket, fick loss alla bultar på det däcket utom ett... (fälgkorset "rullade" över bulten)... Jag hade turligt nog "laga på burk" (överraskande bra resultat - trodde jag aldrig) i alla fall så fick jag både luft och lagat däck så jag kunde ta mig hem...

Väl hemma testade jag att lossa alla muttrar på alla däck, det gick inte, det satt fast, så jag tog till luftdragare med slag... Alla muttrar lossade överallt utom på muttern som jag rundat lite innan, nu svarvade jag runt hela muttern...

Jag tog till mejsel och slägga (andra muttrar har ju lossat så), det som hände var att materialet (som uppförde sig som bly) i muttern gav vika, varför jag nu har ett inre lager med mutter som jag överhuvudtaget inte kommer åt alls.

Hur gör man bäst för att få loss detta hjul? (känns lite dumt att slänga bilen pga en mutter), kan man borra i bulten och borra ut alltihop eller är materialet i bultarna för hårt?

Har också funderat på vinkelslipen och skära av fälgen runt bulten, finns det något känsligt som kan gå sönder i så fall: att tänka på?

Eller har någon något annat knep de använder och kan/vill dela med sig av?

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Med bra kvalité på borr kan man borra bort det mesta materialet så man får bort hjulet och sedan ersätta med ny pinnbult.

Fanns det gott om utrymme att använda vinkelslipen så är det med ett bra alternativ utan att då förstöra fälgen.

Eventuellt kan man pröva punkt värma muttern och slå dit en mindre hylsa för att testa om det kan få loss muttern som sista utväg till mer våldsamma metoder.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har flera gånger slipat bort muttrar och skruvskallar med tryckluftsdriven roterande fil, när det gäller hjulmutter/skruv så är nog en mindre hylsa och handslägga det jag provat först.

Användarvisningsbild
HEA
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 25, 2011 2:27 pm
Namn: Hans-Eric Andersson
Kör: Ford Scorpio 2.9 -94 SED
Ort: Landskrona

Inlägg av HEA »

Tack för svaren...

Tyvärr var det så att muttern gick sönder av mitt (slägga mejsel) försök att få loss den... :banghead: Muttern sitter så dumt att den är en halv tumme innanför fälgens yttre sida också...

Jag har spenderat 1 & ½ timme idag på att borra... Drillade ett 4mm hål rätt så långt in, sedan skiftat mellan olika borrstorlekar och mellan El och tryckluftsborr. Har ännu inte fått bort den... Men skam den som ger sig...

Jag är en bra bit på väg.... Skulle det trots allt inte fungera så får jag kapa av alltihopa...

//Tack för tipsen...

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo vet med av en rad egna erfarenheter att det kan gå åt både svett/blod och kanske lite tårar,, men ger man sig inte så lossnar det mesta till slut.

Men ge dig inte på´n bara igen detta fixar du....

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det finns inte en möjlighet att lägga en ny mutter på den gammla o sen med en större mig/mag svetsa dit muttern för att få möjlighet att skruva bort den.

Jag har gjort så många gånger, dock så går det år en jäkla massa muttrar innan man är klar, men oftast så brukar det ge med sig, då värmen som bildas gör susen även den.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo bara lite extra värme gör mycket och med många gånger full tillräckligt att få loss en fastrostad mutter/bult.

Användarvisningsbild
HEA
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 25, 2011 2:27 pm
Namn: Hans-Eric Andersson
Kör: Ford Scorpio 2.9 -94 SED
Ort: Landskrona

Inlägg av HEA »

Nå! återigen tack för tipsen...

Fick loss hjulet idag... fick borra runt muttern så det blev utrymme runt den, sedan fick jag "dela" muttern med mejsel, med ca 75 % borta... lyckades jag "vicka" av hjulet...

Fälgen var av aluminium och det verkar som om muttern på något sätt hade blandat / satt sig i aluminiumet ??? (med tanke på återstoden av muttern som fortfarande satt kvar), Fälgen är kaputt men iaf loss :) *lycka*...


//Ha det...

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6095
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

HEA skrev:Nå! återigen tack för tipsen...

Fick loss hjulet idag... fick borra runt muttern så det blev utrymme runt den, sedan fick jag "dela" muttern med mejsel, med ca 75 % borta... lyckades jag "vicka" av hjulet...

Fälgen var av aluminium och det verkar som om muttern på något sätt hade blandat / satt sig i aluminiumet ??? (med tanke på återstoden av muttern som fortfarande satt kvar), Fälgen är kaputt men iaf loss :) *lycka*...


//Ha det...
För hårt åtdraget kanske? ;)

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det brukar vara det mer vanliga fenomenet med just tidigare många gånger idiotdragna muttrar.

Skriv svar