Biltema batteri bra eller anus?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5652
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Biltema batteri bra eller anus?

Inlägg av Martin »

De har ju 55ah med platta poler. är detta nått att ha på en esc cosworth? kollade några tester och biltemas hade ju helt klart fått oki betyg.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Om dessa kommer säkert komma både bra och skit komentarer.
Själv har jag kört med säkerligen 10 talet av deras batterier. Där i alla fall jag inte alls har några negativa erfarenheter av.

Som då med plågat många av dessa me dbland annat flitig användning av energikrävande bränslevärmare utan problem..

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5652
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Peter H skrev:Om dessa kommer säkert komma både bra och skit komentarer.
Själv har jag kört med säkerligen 10 talet av deras batterier. Där i alla fall jag inte alls har några negativa erfarenheter av.

Som då med plågat många av dessa me dbland annat flitig användning av energikrävande bränslevärmare utan problem..
Kanon! tack

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5
Ort: Stockholm / Sollentuna

Inlägg av Salar »

Martin skrev:Kanon! tack
Min bror använder det i hans bil, samma med pappa. Dem funkar kanon inga konstigheter, sen om något nu skulle hända så har biltema bra garantisystem (tkr jag iallafall) det är bara gå dit så får du ett nytt direkt.

Mvh Salle

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Provköp om inget annat du får med dessa hela 3 eller 4 års garanti (beroende på batterityp). Som jag som sagt aldrig behövt använda mig av..

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det jag har läst om dom är att dom innan har haft dåligt med startström när det varit kallt, i allafall enligt dom tester jag läst.

Jag har dock inte använt dom själv, så jag hänvisar till det jag läst.

Användarvisningsbild
rs_cosworth
Veteran
Inlägg: 667
Blev medlem: tor aug 17, 2006 10:29 am
Namn: kenneth a
Kör: volvo och cossie
Ort: vilda ryd
Medlemsnummer: 268

Inlägg av rs_cosworth »

inga problem!
A taste of heaven...

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7427
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Också bara positiva erfarenheter!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo vet med en del tester mer eller mindre ratat biltemas batterier just för kallstarts egenskaperna.
Men som sagt inget jag märkt rent praktiskt och då i ner till runt 25 testade minusgrader och som sagt flitig användning energikrävande bränslevärmare.

Användarvisningsbild
Jensen
Legend
Inlägg: 1198
Blev medlem: sön jul 27, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Jensen
Kör: Ford Escort RS HGV -95, Ford Mondeo FR HGV -94
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Jensen »

Sitter ett i min Escort, satt i när jag köpte den och det har fungerat trots kyla. Vet inte hur gammalt det är men det ser inte nytt ut om man säger som så.
Ford Escort RS -95 rullande projekt
Ford Mondeo folkrace projekt
Tack till: Stefan Persson Maskinservice, fordclubsweden.se, passionford.com
My cars are protected by Krav Maga

Användarvisningsbild
Rali
Legend
Inlägg: 1316
Blev medlem: sön feb 27, 2005 11:00 am
Namn: Robin Asplund
Kör: 2 Sierra Cossies, Skoda, Turkos Volvo 140!
Ort: Västerås
Medlemsnummer: 69

Inlägg av Rali »

Anus! Ibland är de kass efter en vecka... Fast jag slutatde iofs att handla där för typ 5 år sedan... Kan ju ha bättret sig..?

//R

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo tidigare kan även jag,, hålla med om att deras batterier möjlighen hade en del problem (av andras erfarenheter att dömma).

Så visst har utvecklingen troligen även gått framåt där och handlar för egen del uteslutanade dom flesta bilprylar som för redan 30 år tillbaka... :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Allt beror ju på vad grossisten/handlaren beställer för kvalité, sistapriset kompis, ja då får en ju skiten som blir över.

Pröjsar dom så blir det ju kvalité oavsett vad som står på produkten, Problemet med olika former av varuhus som tillhandahåller no name märken är ju att dom grejerna kan ju hålla väldigt olika kvalité mellan sändningarna.

En märkesvara som säljs genom rätt kanaler har ju oftast/alltid passerat en kvalitetskontroll, och är samma idag som nästa månad.

Jag har köpt några no name på Harald Nyborg och dom har fungerat fint.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo dåliga batterier springer man även på lite oavsett fabrikat och för egen del har det med reklammerades det några "fina" batterier av Bosch som Tudor.

Så det är heller inga garantier för den delen..

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Sen så skrevs det förts att det var 55A som var intressant, jag rek alla som ska byta batteri i sina bilar att montera det största som går att få dit fysiskt, i sierra så går det o få dit större, jag vill minnas att jag har ett 70A i min.

Dom platta kabeländarna går bra o klämma i M6 anslutningarna på vanliga polskor, så har jag och många med mig gjort.

Sen så nämmde en kompis till mig i all hast en gång att det är batteriets torrvikt som är intressant, då enligt han, mängden bly avgör hållbarhet och livslängd.

Skriv svar