Växellåda Typ9 - fastnade mellan 1an och 3an

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Domiseven
Nybörjare
Namn: Alex Bergsland
Kör: Westfield Zetec
Kontakt:

Växellåda Typ9 - fastnade mellan 1an och 3an

Inläggav Domiseven » tor apr 11, 2013 6:09 am

Växellådan kommer från en Sierra -89.

Förra hösten när jag skulle göra en snabb start fastnade "spaken" när jag skulle växla från tvåan till trean.
Det är lite svårt att förklara men om man tänker sig hur växlelspaken rör sig och bortser från hur det funkar i växellådan så var det som en klack mellan läget för första växeln och tredje växeln, på den klacken fastnade spaken.
Minns inte om det var nån växel i men jag rullade i alla fall in till vägkanten och fick rycka ordentligt med bägge händerna för att få loss spaken. Sen gick det bra att köra igen.
Vid det tillfället hade jag locost-varianten av quickshift (uppflyttad kula) och extremt kort spak, jag hade knoppen gängad på delen direkt under gummidämparen.

Nu har jag plockat bort quickshiften och har knoppen gängad några centimeter ovanför gummidämparen.
Spaken har inte fastnat nån mer gång men jag känner ändå samma tendenser till svårighet att få i trean (när jag försöker växla snabbt) som innan.

Vad kan detta bero på? Är det nån lätt utbytbar del som kan vara orsaken eller är det enklare att köpa en ny låda på skroten?
DomiSeven (Westfield Seiw) med Zetec 2L
Byggbilder - http://www.domiseven.se

Tags:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » tor apr 11, 2013 7:03 am

Det troliga är att friläge låg i, så du fick stanna och dra i spaken innan du kunde köra vidare.

Dom brukar bli slitna i växel mekanismen som finns under locket. Ta av locket uppe på lådan och kolla hur mycket det glappar, antingen så byter du de delar som är dåliga mot nya så har du en bättre fungerande låda länge och väl eller så letar du upp en låda med så få mil som möjligt.

Quickshift på dom där kan ställa till det, det går för fort för en lite sliten mekanism helt enkelt.

Att trean är trög att få i kan ju bero på att du böjt nåt i mekanismen i samband med att du drog loss det efter spaken fastnade. Det du beskriver har jag själv råkat ut för, utan quickshift men med speedshift dvs onormalt snabb växling.:Odd:
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool: