Tillfälligt motorbyte
- mikko
- Veteran
- Namn: Mikko Martikainen
- Kör: Scorpio -98, Sierra Cosworth-92, Capri -79
Tillfälligt motorbyte
Hej
Donatormotor från pinto 88 med efi - är det samma motor som pinto med förgasare från 79 i en capri ?? i så fall går det att sätta i den motorn och ta bort efi sakerna och ersätta det med förgasarsakerna ? vad jag har förstått så är det sedan kardanen som måste bytas ut mot de grövre splinesen.... får förresten den 5 petade lådan plats i caprins kardantunnel utan modifieringar ???
Donatormotor från pinto 88 med efi - är det samma motor som pinto med förgasare från 79 i en capri ?? i så fall går det att sätta i den motorn och ta bort efi sakerna och ersätta det med förgasarsakerna ? vad jag har förstått så är det sedan kardanen som måste bytas ut mot de grövre splinesen.... får förresten den 5 petade lådan plats i caprins kardantunnel utan modifieringar ???
Snabbast på pallbockarna de senaste 8 åren....
Kör sierra 4x4 -92 med en halv motor!"!"! den går skitfort!!!
Kör sierra 4x4 -92 med en halv motor!"!"! den går skitfort!!!
Tags:
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Motorn går att använda, med caprins grenrör och insug isåfall. Det blir väldigt lite packning mellan topp och insug då det är uttag för spridarna i efi toppen, men det går med vissa förgasar insug. Vissa har lite för lite gods så då blir det hål.
Caprins typ F låda passar på efi motorn.
Splinsen på typ 9 och Capri lådan är samma på ingående axel, tror det är samma på utgående också.
Vet ej om typ 9 går rakt in i Capri tunneln, men har aldrig hört att den inte skulle göra det. Skillnaden där är ju växelspakeriet, din bil har ju typ F låda med länkage, typ 9 är ju rakt ner i lådan med spaken.
Typ F lådan är ju ingen hit direkt, så varför inte göra typ 9 installationen permanent?
Caprins typ F låda passar på efi motorn.
Splinsen på typ 9 och Capri lådan är samma på ingående axel, tror det är samma på utgående också.
Vet ej om typ 9 går rakt in i Capri tunneln, men har aldrig hört att den inte skulle göra det. Skillnaden där är ju växelspakeriet, din bil har ju typ F låda med länkage, typ 9 är ju rakt ner i lådan med spaken.
Typ F lådan är ju ingen hit direkt, så varför inte göra typ 9 installationen permanent?
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
-
SK Racing
Min motor som sitter i brukisen, satt några år innan i min brors Sierra med förgasare, fungerade mycket bra.
Dock så är din motor från 79 högkompad, ca 9:1 o den ifrån 88 ca 8,5:1, dricker kanske lite mer sås, men du bör inte märka så stor skillnad, bara ta upp grundtändningen ordentligt så går den skapligt.
Dock så är din motor från 79 högkompad, ca 9:1 o den ifrån 88 ca 8,5:1, dricker kanske lite mer sås, men du bör inte märka så stor skillnad, bara ta upp grundtändningen ordentligt så går den skapligt.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Typ 9 passar i tunneln, man kan få öppna hålet runt växelspaken en aning och så får man bygga om växellådsbalken.
Alla Capri MkIII 2.0 jag skruvat med har haft färre och grövre splines än vad typ 9 har, så kardanen passar inte. MkII 1.6 brukar dock funka, likaså kardan från Capri automat.
Du får flytta över fördelare och mekanisk soppapump också, förutom insug och förgasare.
/Gustaf
Alla Capri MkIII 2.0 jag skruvat med har haft färre och grövre splines än vad typ 9 har, så kardanen passar inte. MkII 1.6 brukar dock funka, likaså kardan från Capri automat.
Du får flytta över fördelare och mekanisk soppapump också, förutom insug och förgasare.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Apropå det - är det samma knutkors på nyare RWD-bilar som Sierra/Scorpio som det var i Capri och övriga från den tiden? Tänker, det bör väl fungera att använda det nyare yoket för Typ 9 till den äldre bilens mellanaxel vid ombygge (iaf för några år sedan fanns nya knutkors från GKN Driveline för äldre EG/EU-Ford att beställa via Mekonomen).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Nja, klurigt är det, men jag gjorde det utan problem på arbetsbänken i garaget en gång. Man får naturligtvis vara extra försiktig och noggrann (använd gärna djupmåttet på skjutmåttet för att kolla så korset centreras rätt) när man passar in korset och smörjkopparna eftersom det inte finns låsringar som styr in det, men det går. I original har det stansats in märken i yokets kanter som naglar fast smörjkopparna, det kan man motsvara med att slå in nya märken med en körnare (jag använde mutterbrickor som mellanlägg under för att hindra smörjkopparna att pressas ut på andra sidan - och var såklart försiktig med våldet så att inte nållagren får stryk). Men som sagt, noggrannhet här... det får ju inte släppa när det kommer upp i varv. Ford balanserade axlarna kompletta och påstod förr att detta var anledningen till att de enbart sålde hela enheter som reservdel, men det blev inget problem med obalans för mig (man ska såklart se till att märka lägena före så att man inte roterar delarna sinsemellan). Skulle det ändå bli obalans är det en raggarklassiker
att korrigera med slangklammer (låsskruven blir motvikt) på kardanröret, men det har jag förmedlat i detalj i nån gammal tråd som bergis finns arkiverad. Kort repeterat så är den säkraste metoden (gammalt verkstadstrick) att märka upp röret i sektorer (minns inte spontant om det var 6 eller 8, men någotdera) och flytta runt klamren mellan tuschstrecken tills det slutar skaka vid provkörning. Det brukar kunna bli en bunt, både klammer och körningar, innan det är klart. Uteslutningsmetoden är tidsödande kan man ana, men den sägs fungera bra och är iaf mycket säkrare än att ligga under den uppallade bilen med skruvmejsel och försöka rispa den vilt spinnande mellanaxeln
som annars var den vanliga bakgårdsmetoden.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)