SFRO reg Ford Sierra med 24v Turbo

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

SFRO reg Ford Sierra med 24v Turbo

Inlägg av MaCintosh »

Håller på att bygga en, i mina ögon seriös Sierra.
Har kommit en bit på vägen och fick tips om att försöka regga bilen som ombyggt fordon...aldrig sa jag.

Fick då veta att det idag är möjligt att regga en bil med turbokonverterad motor och eftermarknadssprut.
Givetvis ska den ligga inom rätt effekt/vikt förhållanden som SFRO godkänner.
Har också hört att man ska ha en bra motivering till varför man just turbokonverterar.

Jag blev väldigt sugen på att höra mer !
Jag har ännu inte läst boken, men har läst igenom lite på Sfro:s hemsida.

Min bil i grunden är en Ford Sierra 2,9 - 89.
Jag har tänkt köra med Ford Scorpio Cosworth motor (V6a 24v och ca 204hk)
och även turbokonvertera denna med singelturbo, E85 och eftermarknadssprut.

Motorn i grund är standard, men renoverad och genomgången.
Grenrör och Insug bygger jag själv.

Andra ändringar på bilen (Kan det räcka för ombyggt fordon?)

Framvagn
Coilovers från GAZ
Original länkarm och kränghämmare (tjockare typ 28mm är ett alternativ)
5-bults spindlar från Scorpio
Standard styrväxel med servo och standard styrvinkel.

Bakvagn
Sitter för tillfället original 2,9 men värre bromsar ska på
Samt att den hänger i Gaz coils.
Är Sierra Cosworth eller scorpio cosworth bakvagn ett bättre alternativ?

Drivlina
Svetsad Bmw e36 328i växellåda
Bmw hardyskiva
Kortad Volvo 940 kardan
Scorpio 7,5" diff 3,36 utv
Hemmagjorda fästen till växellåda och kardan.

Bromsar
Fram
Mercedes eller audi skivor 5-bult (300 - 350 mm:s)
Passande 4kolvsok med adapter till spindeln.
Bak
Cossie 4x4 ok och ventilerade skivor.

Inredning
Fullbur Finess 6-punkt
(stumsvetsad i golv och bakre hjulhus, står på boxar fram och bak samt svetsad i dubbla 3mm:s plattor på hjulhusen)
Borttaget baksäte och byggd brandvägg till bagaget.
Autometermätare, hastighet,varvtal
Sparco eller OMP sportstolar
original bälte samt 4-punkt?

Tänkt köra
60L fuelcell placerad i bagaget tillsammans med batteri

Så vad tror ni?

Finns det något liknande bygge i Sverige?
Såg någon Sierra cosworth som var reggad med Bmw V8 osv.
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Inlägg: 728
Blev medlem: tor aug 07, 2003 11:26 am
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88
Ort: Bollnäs

Inlägg av Limpdjur »

Regeln i grunden har du ju hört, hela drivlinan å hela bromssystemet utbytt. Å det verkar du ju uppfylla.

Problemet är väll att motorn är lite väl stark i grunden så det är svårt att hamna innom gränsen med vettig turbo och ladd. Men du kanske kommer upp i lite lämpligare vikt med helbur.

Fuelcellen skall du nog skita i om du vill klara dig utan problem

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

Jag fick också för mig att fuelcell innebär en hel del problem!
Man ska väl ha påfyllnadsskydd osv ?
Får väl inte tanka genom att öppna bakluckan osv heller?

Originaltank är kastad, men är iofs inga problem alls att fixa en ny och hänga upp.
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
racepeter
Erfaren
Inlägg: 67
Blev medlem: tis maj 22, 2007 8:13 pm
Namn: Peter Walfridsson
Kör: Mondeo st200.Sierra p100 turbo.
Ort: Frändefors
Medlemsnummer: 461

Inlägg av racepeter »

Hela bromssystemet räknas med servo och huvudbromscylinder sa sfro till mig.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

Läste följande SFROs hemsida nu:

Tillfälligt (?) stopp för ändrad motor i ombyggt fordon med E85!
Frågan om E85 och ändrade motorer i ombyggt fordon (som turbokonvertering) togs upp till diskussion på det möte med hobbyfordonsgruppen (ett samarbetsmöte mellan besiktningsorgan, Transportstyrelsen och olika intresseorganisationer för hobbyfordon) som SFRO arrangerade 24 september 2013. Efter en hel del diskussion kom mötet fram till att den tolkning som gällt de senaste åren, att det vid E85-konvertering i ombyggt fordon är möjligt att modifiera motorn genom att till exempel turbo eller kompressor monteras skulle fortsätta gälla.
Den 17 oktober fick SFROs ordförande Gustaf Ridderstolpe ett brev från FBB (Fordons Besiktnings Branschen, en av två branschorganisationer för besiktningsorganen) där man meddelade att man i samråd med Swetic (den andra branschorganisationen) beslutat att begära ett allmänt råd i frågan från Transportstyrelsen.
Man har också beslutat att tills vidare underkänna liknande byggen, i väntan på svar från Transportstyrelsen.
Det betyder att vi måste informera våra kunder om att det tills vidare är stopp för detta.
SFRO kommer att arbeta för att det fortsatt ska vara möjligt att registrera ombyggda fordon anpassade för drift på det miljöanpassade drivmedlet E85 med ombyggda motorer. Försvinner den möjligheten försvinner också möjligheten att överhuvudtaget registrera ett fordon av årsmodell 1976 eller nyare med ändrad motor. Då försvinner också den effekt som reglerna haft de senaste åren, att uppmuntra byggare att välja E85 som bränsle för sitt fordon.


Det står ju ganska klart men vad betyder det för oss som är inne i ett projekt, planerar eller funderar på ett sånt?
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Gå in och läs på SFRO hemsida . det verkar ju stupa på avgasreningskrav & effektökning över 20% det kan vara möjligt om fordonstillverkaren tillåter detta men har man bytt ut det mesta i chassi väg i övrigt så är nog fordonstillverkarens intyg värdelösa men lyssna med Ford. Det andra altenativet är ju Amatörbyggt fordon då slipper man mycket av avgaskraven /effektkraven , men då skall ju själva "grundstommen " göras om t ex rörchassi osv
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Hans-Christer
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: lör nov 30, 2013 7:25 pm
Namn: Hans-Christer Christensson
Kör: Ford Sierra V8
Ort: LUND

Sierra som ombyggt fordon

Inlägg av Hans-Christer »

Trevligt att höra att fler är intresserade av att bygga om Sierran. Jag har byggt om min Xr4i och satt i en Rover 3.9 L V8. Till detta har jag lagt Volvo 940 framvagn och bakvagn med Torsen diff. 180 hp och 315 Nm. Inga problem att få det SFRO-godkänt och sen SBP-godkänt. Hör av dej om du vill ha bilder.

Skriv svar