Zetec 2,0 l i en SuperSeven, installationshjälp

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Rena
Erfaren
Namn: Fredrik
Kör: SuperSeven med Zetec

Zetec 2,0 l i en SuperSeven, installationshjälp

Inlägg av Rena »

Hej,

Håller på att bygga en Superseven med en Zetec 2 liters motor i. Denna är konverterad till förgasare. Närmare bestämt dubbla Weber 45or.

Är inte helt inne i det mekaniska så jag behöver hjälp med hur slangar skall dras.

Kylningen är jag tämligen på det klara med hur den skall dras, men värre med vakuum till bromsservon, vevhusventilationen m.m.

Hur skall detta kopplas bäst?

Tack!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Har du bromsservo (brukar vara lite överkurs på en Seven) så ska det anslutas till vakuum, ofta räcker det med en runner på insuget för att det ska funka.

Samma sak gäller egentligen med PCV-ventilen, men för att minska pulserna kan man välja att dra den till två eller flera runners (gärna då med strypningar till respektive runner så flödet inte störs så mycket).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Rena
Erfaren

Inlägg av Rena »

Hej,

Har bromsservo - således kopplas till ena insuget. Det insuget jag har, har två anslutningar. Ena går då alltså till servon.

Tänkte koppla in en oljefälla. Om jag förstått allt rätt så skall jag alltså dra från ventilkåpan till en oljefälla/catchtank. Andra anslutningen på oljefällan skall till insuget. Korrekt? Den anslutning som agererar "retur" i originalmotorn, vad gör jag med den? Pluggar?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det beror lite på hur det ser ut och hur du vill koppla. Men ska man ha riktig sluten vevhusventilation ska motorns vakuum suga luft genom vevhuset och det gör man normalt sett genom att ha en anslutning på själva vevhuset, som via en oljefälla är ansluten till insuget, normalt sett med en strypning så flödet inte blir för högt. Sedan har man en anslutning från ventilkåpan till någonstans mellan luftfilter och spjällhus.

Då får man ett flöde av luft som går på följande sätt;
orenad luft -> luftfilter -> ventilkåpa -> vevhus -> oljefälla -> insug -> oljan förbränns

Gustaf

Rena
Erfaren

Inlägg av Rena »

Funkar detta?

Pluggar då inloppet till sumpen.
Bilagor
vevhusvent.JPG

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, för du måste kunna få ett flöde, och flödet av luft ska gå genom vevhuset. Som du ritat kommer motorns insugsvakuum suga ihop packboxarna i motorn.

Slangen du ritat från oljefälla till ventilkåpa ska gå till anslutningen på vevhuset, och från ventilkåpan drar du en slang till baksidan på luftfiltret.

Gustaf

Rena
Erfaren

Inlägg av Rena »

Väldigt tacksam för du hjälper mig Gustaf, detta är inte alls min grej, så ursäkta om jag framstår som lite trög.

Ser detta bättre ut?

När du säger "Baksidan av luftfiltret" så är jag inte helt säker på vad du menar. Jag vill inte minnas där är nånstans att ansluta slang på mina Weber, men du kanske vet?

Edit:
Hit slangen skall anslutas till vevhuset?
Bilagor
motor-sida.jpg
Vevhus MOD.JPG

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu är det rätt :-)

Det finns nog ingen anslutning på filtrets "backing plate" men det är enkelt ordnat.

Man kan också använda ett litet separat filter men Bilprovarna gillar lösningen med att använda huvudfiltret bättre. Annars kan de tycka att vevhusventilationen inte är sluten...

Gustaf

Rena
Erfaren

Inlägg av Rena »

Suveränt Gustaf!

Ja, man kan väl egentligen bara borra ett hål i ena filtret och sätta dit en nippel?

Rena
Erfaren

Inlägg av Rena »

Väcker en gammal tråd. Hur kan man minska flödet mellan insuget och vevhuset? Finns det någon reduceringsventil eller liknande att sätta?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Normalt sett använder man bara en strypning, dvs någon sorts förträngning. De flesta backventiler som original sitter antingen i någon av anslutningarna eller i någon oljefälla brukar ha det. Finns ingen sådan kan man göra en själv, det är ju bara en rörbit eller något med ett mindre hål i.

Gustaf

Rena
Erfaren

Inlägg av Rena »

Satt o funderade på detta och väckte frågan till liv igen på Locostforumet. Anledningen till att jag tar upp det igen är att det är just ur den förgasaren som det kommer lustig rök.
Därför tänkte jag att det var konstigt med min installation. På locostforumet säger de att min inkoppling är fel....

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag håller inte med, flödet ska bli så litet att det inte ska spela någon roll om förgasarna bestyckas för det. Men kör man separata spjäll är det klokt att ansluta vevhusventilationen till alla fyra runners, för att jämna ut flödet.

Gustaf

Skriv svar