Zetec 2,0l + Typ 9 växellåda

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Rena
Erfaren
Namn: Fredrik
Kör: SuperSeven med Zetec

Zetec 2,0l + Typ 9 växellåda

Inlägg av Rena »

Hej,

Håller på att sätta ihop min Superseven. Receptet är 2,0l Zetec från en Focus -99 och en Typ 9 låda.

Tittade igår på kopplingslamellen och den såg lite skadad ut. Började då leta efter en ny och halkade in på en sida där de rekommenderade att byta svänghjul till ett från en 1,6/1,8l istället pga vikt.

Vad säger ni?

Någon annan som vet var jag hittar billig kopplingslamell?

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Dalhems o KL-Racing har lösa cinterlameller o sälja, det finns många olika diametrar och centrum o välja på, så det finns troligen en koppling för alla.

Givetvis finns det ju fler firmor som har, men dom två jag skrev var dom som poppade upp ur dumskallen.-.öäääääääääääää*_______________(katt på tangenterna)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Tippar att ett lättare svänghjul skulle fungera mycket bra i din Superseven, det är ju s a s gratis hästkrafter på bekostnad av bottenvridet som inte behöver vara så högt i en dylik lättviktare. Stirling Moss själv förordade det som en grundläggande del i seriös trimning. Ofta går det att svarva av vikt från det befintliga svänghjulet, men det får man kolla vad som gäller på respektive motor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Till Pinto har jag någonstans lagt upp bild på hur "det ska se ut" och då även en ritning, sen om du ska vara riktigt manlig så är det ju ett svänghjul i aluminium som gäller :D

Sen finns det dom som inte gillar dom i alu, men det finns även dom som gör det, så jag har ingen åsikt i ämnet då jag inte har kört någon bil med dito hjul.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Köp en vanlig standardlamell på Ebay. Sinter är komplett onödigt i en Seven med standardmässig Zetec.

Focus 1.6 har 220 mm lamell, medan Focus 2.0 har 230 mm. Det skiljer också på splines, 17 splines på 1.6 och 23 (samma som på typ 9) på 2.0. Vill du köra med 1.6/1.8 svänghjul måste du alltså byta till en 220 mm lamell med 23 splines. Lamell från till exempel Sierra 2.0i med Pinto (1985-88) borde funka fint.

Lättare svänghjul är en mycket bra ide, det funkar utmärkt i Zetecmotoriserad Seven.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88

Inlägg av Limpdjur »

varför inte mt75, trevligare på alla sätt å vis?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

I en Locost är det bra med en smal låda, det är en fördel för typ 9.

Personligen tycker jag en fräsch typ 9 är trevligare att växla än en vanlig MT-75, det krävs rätt mycket jobb med spakstället för att den ska bli riktigt bra.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88

Inlägg av Limpdjur »

Ja de är så ja då förstår jag. En mt75 med fixat spakställ är trevligare tycker jag men garanterat mer jobb att få till det.

Skriv svar