utlöst airbag på ford focus st -06

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
jimzaan
Nybörjare
Namn: jimmy johansson
Kör: Ford Focus ST -06

utlöst airbag på ford focus st -06

Inlägg av jimzaan »

Halloj!

har letat runt överallt om information om airbagsen på ford focus st 06.

Fick en upplevelse en dag när jag körde bilen, då airbagen utlöste sig i stolen och gardinen på förarsidan. ja, jag sket nästan ner mig FYFAN!!!

Jag har iallfall pratat med ford skövde och dem vill ha 1800kr i felsökning vilket i mina ögon inte leder till så mycket... Jag har inte kopplat någon el eller något annat. Då jag tycker det är jäkligt märkligt detta att den bara löser ut sig sådär.

Jag vet inte vad jag ska göra heller eftersom bilen står avställd nu över vintern och då har jag ingen helförsäkring på den heller, vet inte ens om det täcker airbags på försäkringen.

Är det någon som vet hur man ska gå till väga för jag har faktiskt inte en aning och jag kan ju inte besiktiga bilen med 2 trasiga bags.

tacksam för svar vad ni har för funderingar!

mvh

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Det där låter sjukt märkligt att dom bara löser ut så där.
Framför allt livsfarligt!
Jäkla tur att ratt-airbagen inte löste!

Förflyttade du bilen när den var avställd eller?
Jag hade ändå ringt försäkringsbolaget och frågat. Typ om dom kan stå för felsökningen på någon vänster.

Någon mer info om bilen i sig. Alltså, har den bara stått, du har kopplat på/av batteri polen kört en runt och då löste dom eller ?
Mest så man förstår händelseförloppet, något som kan leda till en ev. förklaring till varför det hände.

Inga grejer löst under stolen?

Kan dom se på Ford i någon logg anledningen till att det löst?
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Förvånande, jag trodde ju att Ford skulle vara jäkligt intresserade att kolla upp vadför det löste ut, menar på så att det inte är ett fel på mjukvaran/delarna, och då ett tillverkningsfel.

Jag hade som biltillverkare inte velat förklara ett fel i krockskyddet för någon som förlorar en anhörig, pga felaktigheter i systemet, normala deffekter som uppkommer av ålder/felaktigt brukande osv, är ju en annan sak.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Låter som sagt helskumt även om liknande fall förekommit genom åren som ofta där med av någon underlig anledning varit snudd på ointressant hos dess tillverkare.
Tills vederbörande gått via någon i fallen bilrelaterad biltidning som det i regel sedan tagit mer skruv i maskineriet.

Så gör du med så om du känner för det om det även i detta fallet tas mer på alvar...

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Låter mycket märkligt att inte Ford visar något intresse över en sådan händelse , Jag skulle nog kontakta Ford generalagenten
jag vet att andra märken (bla där jag jobbar) lägger stort allvar på säkerhetsdetaljer som ej fungerar som de skall , Äver på de som fungerat vid olyckor där dessa löst ut finns intresse att se vad som hänt
En airbag får under inga omständiheter lösa ut när den inte behövs ,
Även när olyckor händer så är det ett flertal faktorer som avgör om airbagen skall lösa ut ,t ex retardation , krockväld (smällen i plåten ) ,antal passagerare ,om de är bältade osv
Old FORD's can always be faster ......

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det minns jag med från tiden i yrket att ofta tog som med torde ses som självklart som biltillverkare att visa stort till mycket stort intresse får sådana fall.

Så ta innan eventuell mediekontakt först detta med Ford centralt som sagt.
Mycket märkligt om dom därmed vill sopa detta under mattan, som annars skulle se mycket illa ut om det även kom ut i media.

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Namn: Marcus A
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Medlemsnummer: 151

Inlägg av CruelCosworth »

Håller med MrB.
Ett av märkena jag jobba tidigare fick in ett liknande fall.
Då skulle jag stunta i alla andra jobb och jobba med den bilen tills jag hitta felet (oder från huvudkontoret) bara för att det inte skulle bli några skriverier.
Den gången så hade kunden dragit in en 70mm lång trä skruv i airbaghärvan när han skulle skruva fast sin kupévärmare...
Nu menar jag inte att du Jimmy gjort något fel men din lokala Fordhandlare borde prioritera detta tycker jag iallafall.
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Självklart ska det ju som sagt vara på det viset och dom flesta generalagenter oavsett fabrikat är överlag mycket måna om detta.

Så ta kontakt med dess generalagent som har huvudansvaret för dom svensksålda bilarna och se om det inte direkt händer grejor!

jimzaan
Nybörjare

Inlägg av jimzaan »

grejen är att bilen är mycket låg, men då borde den ha löst ut tidigare eftersom jag kört så i 2 år, och jag har inte kopplat av eller på poolen på batteriet heller, dock så var den inne på lackering och svetsning av hålen i listerna och då antar jag att dem tog av polen, men detta skedde 2-3 veckor efter lackeringen. Och jag pratade med dem om det, men dem skulle inte tro att det var någon anledning till det.

Jag ska kontakta Ford Sverige om detta för jäkligt tråkigt, kan inte besiktiga bilen och framförallt vill jag ju inte köra utan heller. Och sen är stolen heltrasig då den utlöstes där.

Ska slå dem ett samtal för att se vad dem säger!

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Säkert en varm svetsloppa som har hoppat in där den inte hör hemma och ställt till med tråkigheter i någon härva.

jimzaan
Nybörjare

Inlägg av jimzaan »

men borde det ha dröjt så länge då? Har ju varit på verkstad där dem vet vad dem gör liksom, visst kan hända även den bästa men varför kommer det ca 2-3 veckor efter! borde ju gett något tecken direkt på att något varit galet isåfall.. och inte ute på landsväg! tycker jag men

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia

Inlägg av Caprimk1 »

gjorde du något skärskilt innan den utlöstes? tryckte exempel på någon vindrutespolare, bänkvärmare etc.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

jimzaan
Nybörjare

Inlägg av jimzaan »

hej på er igen, jag har kört runt med trasiga airbags ett tag nu och känner att det måste fixas, men tyvärr snordyrt att köpa dem delarna, jag har hört en del om motstånd som jag fått information om att sätta dit istället, så undrar om det är någon kunnig på vad det ska vara för motstånd på sidoairbagen i stolen samt gardinen på vänster sida... ska kolla vad det står på airbagen när jag åker ut till garaget nästa gång, då jag tagit ur stolarna nu så tänkte jag att nu måste det verkligen fixas så man kan köra "lagligt" även om nu 2 airbags inte kommer vara i funktion, men att lampan är släckt utan en massa skruvande bakom paneler osv...

tacksam för hjälp av någon kunnig :)

Bmcmini
Nybörjare
Namn: Joakim johansson
Kör: Focus ST 225

Inlägg av Bmcmini »

Vad jag kan se ska det vara 3,3ohm på stol och sidoairbag, finns att köpa på massa styling sidor på nätet.

jimzaan
Nybörjare

Inlägg av jimzaan »

Bmcmini skrev:Vad jag kan se ska det vara 3,3ohm på stol och sidoairbag, finns att köpa på massa styling sidor på nätet.
Det är ju sidoairbagen i stolen som ska sättas motstånd på, måste man sätta ett motstånd på själva stolen också? för sidoairbagen sitter väl i stolen? eller menar du gardinen som sidoairbagen? :)

tack för snabbt svar iallafall :)

Skriv svar