Lätt demonterbara extraljus
-
- Erfaren
- Inlägg: 23
- Blev medlem: mån jan 06, 2014 7:13 am
- Namn: Henrik Berlin
- Kör: Galaxy 2011
- Ort: Luleå
Lätt demonterbara extraljus
Jag gillar bra helljus men har inte behov av det dagligen. Dessutom har vi väldigt litet garage så bilen ryms inte i det med x-ljus monterade. Jag vill också öka chansen att få ha x-ljusen i fred. Därför har jag gjort en smidig lösning för snabb, enkel montering av en extraljusramp. Den fungerar på alla bilar med likartad motorhuv som S-max, Galaxy, Mondeo, Saab 9-5 m fl.
Nedre fästet döljs av nummerplåten och består av två rostfria plåtar som jag svetsat ihop kortsidorna och undersidan. De bildar ett "brevlådeinkast" eller en slits. Rampens nedre fäste som består av en enkel plåt förs in i "brevlådan"/slitsen. Rampens övre fäste består av en plåt som jag format efter profilen som är mellan huven och grillen. Plåten har en hållare som jag fäst strax framför kylaren. Huven håller övre fästet på plats. Jag har tejpat genomskinlig folie i huvens underkant/framkant för att skydda lacken.
Kablarna har jag dragit vid vänster strålkastare och ansluter dem med kontakter. Extraljusreläerna styr jag på traditionellt vis med strömtjuv från helljuset men via ett fjärrstyrt relä så att jag enbart kan köra med bilens helljus om jag vill. På det viset slapp jag dra kabel in i cupen utan nyttjar fjärrkontrollen istället.
Jag är mycket nöjd med funktionen och har inga vibrationer i extraljusen, de är helt stabila, behöver inte justeras om och tiden att montera dem är under 60 sekunder.
Nedre fästet döljs av nummerplåten och består av två rostfria plåtar som jag svetsat ihop kortsidorna och undersidan. De bildar ett "brevlådeinkast" eller en slits. Rampens nedre fäste som består av en enkel plåt förs in i "brevlådan"/slitsen. Rampens övre fäste består av en plåt som jag format efter profilen som är mellan huven och grillen. Plåten har en hållare som jag fäst strax framför kylaren. Huven håller övre fästet på plats. Jag har tejpat genomskinlig folie i huvens underkant/framkant för att skydda lacken.
Kablarna har jag dragit vid vänster strålkastare och ansluter dem med kontakter. Extraljusreläerna styr jag på traditionellt vis med strömtjuv från helljuset men via ett fjärrstyrt relä så att jag enbart kan köra med bilens helljus om jag vill. På det viset slapp jag dra kabel in i cupen utan nyttjar fjärrkontrollen istället.
Jag är mycket nöjd med funktionen och har inga vibrationer i extraljusen, de är helt stabila, behöver inte justeras om och tiden att montera dem är under 60 sekunder.
- Bilagor
-
-
-
-
-
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10232
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

-
- Legend
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
- Ort: Örebro
-
- Erfaren
- Inlägg: 23
- Blev medlem: mån jan 06, 2014 7:13 am
- Namn: Henrik Berlin
- Kör: Galaxy 2011
- Ort: Luleå
Kul att få uppskattning. Flera har bett mig tillverka några ramper och prova sälja vidare. Hade jag haft ett bättre garage med utrymme att snickra så hade jag nog gjort det. Tänkte att fler som inte bara har xtraljus för att det ser fränt ut utan vill ha bra ljus de gånger man ger sig i väg utanför tätorten kan få inspiration att göra något liknande. Den som lägger ut pengar på tre xenon NBB 225 vill säkert ha dem i funktion så länge som möjligt. Slippa onödiga parkeringsskador, minimera stöldrisken (lägger dem i bagaget om man är på hockeymatch), minska åldrandet. Mina Boschar är inköpta för 25 år sedan till min första bil, monterade på liknande ramper och lika fräscha idag som då.