Behöver tips på pinto effekt ökning.

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
opel_linus
Erfaren
Namn: Linus Lindgren
Kör: beror på vad som är helt nu sierra

Behöver tips på pinto effekt ökning.

Inlägg av opel_linus »

Her en transit som jaag skulle vilja ha mer effekt i tycker den är lite slö och för lågt växlad

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hitta en annan rova, gärna en pinto innan 88 från Sierra/Scorpio då hade dom 9,2:1 i komp, när kisen kom så blev det 8,5:1 och jag tror att i Transiten är det ännu lägre, typ 8:1.

EFI toppen har vad jag läst mig till störst kanaler och det går bra o köra med förgasarinsug på EFI toppen, när det gäller kompet så är det kolvbultshöjden som skiljer på kolvarna.

32/36 är en bra förgasare och räcker till ca 140 ärliga pållar, om den är rätt bestyckad vill säga.

När det gäller en Pinto så behöver du inte gått på Chalmers för att skruva med den, dom är basic, men det är ju bra o läsa på lite, Des Hammill och David Vizard har ju skrivit varsin bok i ämmnet och tar väl så vitt jag förstått upp allt, söker du på nätet så brukar det gå o finna dom i PDF format, eller ännu hellre i bokform att köpa, helt klart läsvärda.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Transit har original en lågkompressionsmotor med 8.2:1 i kompression. Som SK säger behöver du byta bottendel eller i alla fall kolvar för att få vettig kompression.

Det är samma storlek på ventilerna på alla Pinto 2.0.

Kent FR34 är en vettig kamaxel tycker jag, den har mycket lyft men inte så farligt med duration och överlapp. Jag kör med den i en Capri ibland och gillar karaktären. Tillsammans med ett bra extraktorrör, portat insug (viktigt!), fräsch 32/36DGAV och en fördelare med fixad tändkurva kommer du få en trevlig motor.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

FR34 är ingen värsting kam, men en bra brukskam, jag har den i min brukis och det var en hitt o montera den, bättre bränsleförbrukning och en bättre register, drar jämt o fint till varvstopp utan några konstigheter, jag funderar dock på o montera en något vassare för o få lite mer knuff på Sierran, dock är jag övertygad att det är helt rätt kam i en Transit som ska dra tunga lass och den passar rakt i utan o behöva hålla på med Lashcaps och/eller längre ventiler för att få till vipparmsgeometrin.

Alternativet är ju o köra med std kam från någon annan Pinto än just transvestiten, då den delar kamaxel med Pinto 1600 så vitt jag förstått och den är riktigt mesig, så en kam från vilken 2,0/1600-GT rova som helst är bättre än den som sitter std i en Transit.

opel_linus
Erfaren

Inlägg av opel_linus »

tack för info ni verkar kunna era fordar bättre än jag.
sk: att skruva i motor skall jag nog klara men funderar lite på lyftare behöver man byta dessa eller lachcaps till dom? jag tänkte till en början bara göra topp och i ren hederlig snabb meck svetsar jag i toppen för att ändra komp förhållande. framsörallt snabbast och enklast. kan ni om det finns någon 5växlad låda som passar i transit eller är det bara svetsa kardan som gäller? fr34 vart hittar jag info om denna kam? är en husbil men vill kunna ha marsfart och inte trilla ner i 50 bara av att tänka på en liten kulle 1mil bort. tack igen och skriv gärna fler ideer

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

David Vizard´s bok går att läsa online här: http://www.scribd.com/doc/26804743/How- ... vid-Vizard
Den avhandlar främst den äldre typen av motorfamiljen OHC/"Pinto", alltså de med block märkta 20 (eller 16 om det är en 1600) i stället för 200 (eller 205 etc för speciella kvalitetsgjutningar).

Des Hamill´s bok är senare skriven och mera inriktad på den senare serien som introducerades i Sierra, kan också den läsas online men bara lite - det mesta är suddat i oregistrerat visningsläge: http://www.scribd.com/doc/62284828/How- ... sworth-DOH

Tillsammans ger de en ganska heltäckande inblick i motorfamiljen, resten kan man ju alltid fråga om här på forumet ;).

Insprutartoppen från Sierra har jag hört sägas ska ge flöde för uppåt 10 hk mera än förgasartopparna redan innan portning, så det är ju en bra början. Vad gäller portning så gäller det att vara förtänksam eftersom insugskanalerna på en Pinto förgasartopp redan har för mycket radie på sina ställen, det handlar i inloppet snarare om att hellre bygga upp golvet med Araldit-spackel där det bär av för tvärt ner mot "grytan" över en taskigt designad nacke i kanalen och sedan slipa fram en bra kurvning. Avgassidan har en rätt bra dragning redan att börja med. Detta förklaras förstås på ett mycket bättre och grundligare sätt i böckerna (själv ska jag försöka mig på det när jag törs :whistling med någon topp från skrottraven i vrån :D).

Lite överkurs (och tidigare avhandlat) så har jag fått mig berättat att bland det häftigaste man kan göra billigt är att få tag i en 2.3L bottendel (dessa motorer kallas Lima efter motorfabriken i USA, satt i Sierra XR-aliaset Merkur som byggdes för USA-marknaden, som basmotor i Mustang och Ford´s amerikanska lättlastare m m) och skruva på en Volvo B230-topp vilket lär vara förvånansvärt enkelt bortsett från lite aluminiumsvetsning och omportning av kylkanalerna i toppens bakkant som inte riktigt matchar, men resultatet ska iaf bli en tusan så kapabel maskin med rätt många hästar "till skänks". Det har gjorts en mindre handfull (runt 5-6 tror jag siffran var) såna bastarder av några norrländska isracers - en av de inblandade gav mig en bra bakgrund om upprinnelsen i regeltänjande på 80-talet där det var okay att modifiera hårt men det gällde oeftergivligt att behålla samma motorfamilj (fast byta topp var okay) som var "original" i respektive bilmodell och Merkur var ju också en Sierra... så, javafan... :D Konceptet har även använts av amerikanska hotrodders (Lima´s originaltoppar spricker lätt) som då gärna kopplat på turbo också. Mycket bättre flöde (nu har jag tyvärr glömt vilken 8-ventils Volvo-topp som designades om av Porsche, ska vara i särklass bäst i flöde) är en av de påtagligaste skillnaderna och man slipper den taskiga kamgeometrin :). Återigen andra har påstått att detta skifte går att göra även på vissa Pinto 2.0, men jag vet inte om sena typen har samma större spacing mellan cylindrarna som 2.3L? :confused: På de äldre motorerna stämmer det iaf inte. Kamdrevet har iaf samma tandning som Volvo, det underlättar då samma typ av rem kan användas men klart jag glömt nu vilken Volvo-rem de tog :banghead:. Har iaf för mig det sas att standard B23/B230 är för lång till Pinto-bastarden. B19 eller B21 rem kan det ha varit. Inte lätt, det där med garagelegender :p.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Släggmek skrev: Inte lätt, det där med garagelegender :p.
Bra ord, har jag snappat upp :)

När det gäller delar till Pinto och Ford så handlar du dom på Burton, en firma som funnits länge och som kompisarna och jag inte haft några problem med, ännu vill säga.

Ööö, svetsa på toppen :confused:, det är gjutgärn och det är inte det lättaste, lossnar det så blir ju motorn sopor.

Pinton har inga lyftare i den bemärkelsen, vippor är det som ligger under kammen och tycker ner ventilerna, med std 2,0 kam och eller FR34 så är det drop in fitt, jag hade inga problem med geometrin på min topp när jag monterade FR34, mer kam, ja då blir det ju problem då det är mindre, eller inget matrial på undersidan av kamaxelnocken, detta för att få mer matrial att slipa en bättre profil, det gör ju dock att ventilen behöver förlängas med samm längd för att geometrin mellan vippa och kam ska stämma, renoveras toppen så bruka renoveraren fräsa ventilsätet så ventilerna ligger helt plant mot förbränningsrummet och detta brukar flytta upp ventilen någon tiondel, eller millimeter beroende på utgångsläget.

Det går ju också att när det ska trimmas på ordentligt och monteras kokomaffe ventiler, beställa dom längre för att slippa mycket problem, alt montera lachcaps.

Det finna oftast mer än en lösning på problem med motorer och det är alltid beroende på omständigheter/utrymmen som dom kan användas, men en bra renoverare med mycket timmar bakom svarv/fräs ser oftast lösningar, istället för problem.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker INTE du ska svetsa i toppen. Det är mycket bättre att byta hela bottendelen till ett block med högkompressionskolvar, och enklare. Alternativt en helt komplett motor (block och topp) från Sierra/Scorpio EFI, använd ditt förgasarinsug bara och flytta över fördelare, bränslepump etc.

Ska man ändå byta kam kan man lika gärna stoppa i en FR34, det finns ingen anledning att använda en standardkam. Kents kit med kam, lyftare, fjädrar etc. är prisvärda hos Burton, Rally Design med flera.

Typ 9 fanns i Transit, även med Pinto (sena bilar), en sån borde passa fint. Men du kommer aldrig ifrån att det är en relativt liten motor i en tung bil så det kommer gå trögt...

Gustaf

opel_linus
Erfaren

Inlägg av opel_linus »

Gick i helgen hos en bekants garage och tror ni inte jag snubblade över en pinto motor då!
Frågade om han ville sälja och vad det va för något.
Den kom från en granada 76a som han hade kört som bruksbil för massa år sedan. Enligt honom skall den vara borrad och ha 2,8 kolvar kam va han väldigt osäker på och övrigt topp jobb (om det är gjort) är han osäker på.
Den plockades ur pga något började banka i bottendelen. Så nu blir det nog motorbyte ändå om inte det visar sig vara skrot i bottendelen.
Någon som vet vad fords original kamar heter och har för prestanda.

Iövrigt har jag tidigare bygt en gjutjärns topp där den tigats i och det gick. Nu körde jag själv bara denna bil ca 200mil men hörde aldrig något från han som köpte motorn men är helt med på att känns lurigt med svets men han som gjorde jobbet påstog att han svetsar mycket gjutjärn främs grenrör mm. Men jag tänker inte starta en diskution om det funkar eller ej då jag själv inte är expert på det ämnet. vet bara att grenrör har jag fått lagat och den toppen svetsade han.
Men klart man inte vill bli stående i tyskland med halva bilen full i öl och motorn rasat:Odd:.
Köper ni lager och packningar i sverige eller uk?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Med 2,8 kolvar så blir det alltså 93mm i borr, bank i bottendelen, tja troligen ett eller flera lager som gått kaffet, men är borret/kolvarna i 93mm blocket fint så använd det och ta vevaxel och stakarna från den Pinton i transvestiten.

Jag har köpt packningar både i Sverige och England, beroende på vad jag fått grejerna för här hemma vs på andra sidan sjön, det är lönande o hålla koll på Tradera, har köpt lite Forddelar där för fikapengar.

Ja gjutjärn går o svetsa i, helt klart, men mängden av olika gjutkvalitér gör det väldigt svårt att välja rätt metod, men får en till det så fungerar det utmärkt, inget snack om saken.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Originalkammarna är sällan märkta. Men trimkammar har oftast beteckningen stansad i kortsidan på motorns baksida. En Kent FR34 är normalt sett märkt KCFR34.

Kolla upp motorn noga bara, för om det är en standard Granada -76 så har den med all sannolikhet samma lågkompkolvar som Transiten...om kompisen minns fel om 2.8-kolvarna alltså.

Gustaf

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Där fanns en del så kallade "smoggmotorer" i Fords 4 cylindriga motorfamilj med andra ord?

Trodde det var bilar med automat monterat som var smoggade, förutom Transit, är dock motorn borrad så får du ju ett högre kompförhållande, så vid ev planing av toppen så får ju det tas med i beräkningarna, annars så blir det inget bra, tydligen så ska Ford std kolvar klara runt 11:1, över det, ja då brister dom i kolvringsspåren, en trimkam sänker det verkliga kompförhållandet, ska du räkna på det så får du räkna från kolvens läge i blocket där både insug och avgasventilen är stängd.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, man kan hitta lågkompade motorer även i manuellt växlade 1976-77 års modeller. Varför är inte så gott att veta men så är det...

Gustaf

h-e hansson
Erfaren
Namn: Hans-Erik Hansson
Kör: BMW 530

Inlägg av h-e hansson »

Hej! Ett litet tips bara byt till lite vassare cam och byt ut avgasgrenröret mot ett extraktorgrenrör, det blir en ganska stor skillnad.

Skriv svar