Deviant Valiant (Plymouth Valiant -65)

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Deviant Valiant (Plymouth Valiant -65)

Inlägg av Släggmek »

Jo – tänkte jag startar en liten tråd om en bil utan blå oval eftersom jag blev föreslagen (tack Mats ;)) efter att ha muttrat nåt OT om den i en helt annan fråga... :p

Plymouth Valiant var en av Ford Falcons värsta konkurrenter och ironiskt nog styrdes designen fr o m 2:a generationens (1963-1966) 1:a facelift (1964-65) av Elwood Engel som ledde arbetet med bl a Falcon i slutet av 50-talet. På sin tid var de Sveriges vanligaste polisbil jämte Amazon och rätt vanliga som taxi, sålda av ANA (senare SAAB-ANA), innan rost och raggarliv tog de allra flesta.

Ett av de raggarvraken råkade jag köpa på mig för reservdelspris för länge sedan, i jakten på något billigt objekt att bygga busracer av... och på den vägen är det. Nå, som det ofta blir med sånt vill man inte släppa taget och särskilt med nåt man numera knappt ser på en bilträff ens, än mindre på Blocket. Ett ämne som fått utstå en del kommentarer men även fått en och annan säljförfrågan utan att nån visat cash så jag velar om att slänga lite av semestern på syna spöket och räkna på tid och kostnader för att starta om – hypotetiskt, åtminstone :snail:. Idén går ut på att bygga för landsvägen och kapabelt för sporadiska dragrepor på kort bana, som en gång tänkt – rensad, rustik och tålig med vettiga köregenskaper. Klart det går ju att tömma någon skrotimporterad Barracuda eller Dart Swinger för en massa pengar och i princip bara skruva ihop, men avsikten var snarare att ta från förrådet, som blivit bättre försett sedan köpet. Sen, att börja labba med Chryslers egna prylar ger huvudvärk redan från start eftersom t o m bultmönstret skiljer så fort man stiger upp några årsmodeller. Fordrar ingående detaljkunskap för att veta vad som funkar med vad, även om det ungefär som med våra kära Fordar går att blanda & ge med mycket över långa serier.

Mina tankar har från början rört sig kring vad som redan fanns på lut och/eller jag sedan kommit över till projektet:
Volvo axlar (fram valbart 164 A-arm eller 200 alt. 700-baserat McPh., bak en gedigen 1031 som ju är en göteborgsk Dana M31), småvarm Chev SB (-78 350" med TRW pressgjutna kolvar 11:1 om det blir den befintliga - eller kanske kompromissa med nån 305"), preppad automat finns men det lutar alltmer åt lägre trim och i stället manuell låda? 200-framvagn syns minst troligt att gå på utifrån vad jag ser, alltför klumpigt och det som sämst följer originallayoutens balkar osv.

Nu är frågorna att börja med... :hidesbehimer fler lär komma om det blir nån omstart;

- Har nån här sett nåt dylikt som reggats för gatan? Jag vet det byggts om en och annan genom åren eftersom originalbitarna iofs har bra geometri, men den som kollat vet att torsionsfjädringen och den märkliga O-formade (edit: nej, nej faen U-formade, förlåt...) framvagnsbalken med hål för oljesumpen mitt i (...framför styrstagen) ger knappt plats för annat än de skräddarsydda originalprylarna.

- Saker att tänka på vid inmätning av framvagn? Erkänner jag är lite dåligt påläst :idiot: om detta med caster-vinkel och åkhöjd, att bara bulta på en balk från en annan bil och tro det ska hamna lagom högt går ju inte.

- Hur mycket får man modda inom Ombyggt-reglerna? Byta axlar, motor, styrning och bromsar ska ju vara okay vad jag förstått, men kan man ersätta ramtassarna med andra hellre än att börja karva & skarva i originalen tills det passar? Det måste ändå rostlagas, så det skulle kännas bra att göra ordentligt på en gång i stället med designen grundligt inbyggd hellre än påskarvad med passbitar, typ. Ny tunnel krävs för att ge plats åt en större låda och subframe connectors lär också krävas för att få ökad vridstyrka, så golvet lär bli lite bearbetat för att slippa bocka balkarna ner och upp. Hur mycket får man ändra innan det börjar anses som nybygge?

Kul om någon har konstruktiva idéer i ämnet, även om detta är en idag udda modell med i original udda lösningar så går ju samma metoder och mycket av tillsatsdelarna att använda på många gamla bakhjulsdrivna oavsett märke så jag tror fler kan dra nytta av svaren :). Och jo, jag inser att det finns vettigare saker att lägga tid och pengar på :p, men passion är något annat än förnuft som vi alla här vet :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max, Granada och Dodge
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

:worth:

Egentligen inte, men jag vill se hur "skrotet" ser ut ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Haha, visste väl det skulle bli en del extra input direkt :D... SK Racing-Mats, du har så rätt om Chrysler :) - jag är inte heller expert så jag kan inte bekräfta varje detalj men iaf det mesta finns belagt. 8 3/4"-axeln ska vara nästan lika stryktålig som vissa Ford 9". Min Valle har nog lilla axeln eftersom den hade 100-hästars-sexan men den kan vara bytt eftersom det är en gammal upplagad busbil som hade ölkapsyler som extrautrustning :p under baksätet. Hårdare fjäderpaket i bak antyder att axeln kan ha bytts mot nåt från en ex-polisbil.

Jo, som sagt är det nog tur att vi inte bor nästgårds :D - fler vildhjärnor på så liten yta kunde nog bli förödande :laughing:;), tänker på en gammal bekant med många fullbordade projekt bakom sig som funderade i liknande spår kring en likartat vilande motorlös Falcon hgv och Volvo S90´s raksexa. Det där med Saab Turbo, BMW-prylar osv är iofs bra idéer, finns rätt gott om både delar och kompletta skrotbilar för småslantar i krokarna här då saltvintrarna gör slut på karosserna och fukten tar elektroniken långt innan drivlinorna nötts ner och många plockar ur godiset innan de skickar skalet till skroten. Samtidigt var tanken från start low-tech eftersom jag saknar både kunskap och utrustning för att mackla med insprutningar, ODB II-system och dylikt. Dyrt att få till också. Nå, just nu står bruksholken 740 inför avverkning av ovannämnda orsaker så jag tänkte iaf detaljjämföra lite mera på undersidan och se vad som skulle kunna flyttas över - som sagt är man ju mycket friare med nåt asgammalt, än i alla fall :D. Inte utan att jag funderat på att skörda hela torpedväggen, tassarna och fjäderbenstornen från Volvon och på så vis få en fullt fungerande paketlösning för framdelen i stället för att bygga vuxen-lego med lösa bitar av blandat ursprung. Kanske även transplantera bakaxelfästen osv för att kunna ersätta bladfjädringen fabriksmässigt, men det medför väl ganska oundvikligt Amatörbesiktning då stora delar av stommen bytts och problem att avregga donatorn om den anses hemmaskrotad. Men vi får se - lite pysseltid kan man ju offra att börja med och se vart det bär, tid och skrot har jag mest att ta av :jobbar5::confused::D.

...Så du vill ha bilder, Fordofilen?:D Det skulle vara antitesen till bilporr, men med risk att framkalla svår betraktarångest kan jag ju posta några när jag hinner, får väl ta några av de välbevarade partierna :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Klart jag vill se bilder!
Som tack kan jag sponsra med en 4cyl Datsun diesel från King cab med tillhörande låda (ev kardan och bakaxel också, men det kräver ogräsröjning i skrothögen) Seriös? Inte ett dugg :D

På tal om den skrothögen, där i ligger en 4.3 liters (om jag minns siffrorn rätt) rak sexa som har gått mindre än 24h, sägs vara samma motor som valiant men inte säker. Den här har dock aldrig suttit i en bil utan en båt. Den ersatte en Volvo gissningsvis B18 som inte riktigt var dimensionerad för en båt i den storleken, lite skillnad mot chryslern trots sin egenvikt.

Du nämnde 740, skippa volvomöget och gå på Bmw 740 som reservdelsbil istället. Turbomatad Bmw 6a sitter ju i varannan toyota idag, sällan man ser något med åttan. Fast det kanke finns en anledning till det...

Dyrt att få till med insprutning? Inte om man plockar från donatorbilen, det är gratis (om man inte räknar priset på bilen). Eftermarknads är en annan femma.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Mina herrar - tackar för alla vilda idéer :D, men det där med en massa heta kanelbullar som snurrar och digitala flipperspel lär jag hålla mig ifrån i möjligaste grad tror jag :) (sålde förresten en AirResearch från Saab 900 i ovanligt fint beg.skick häromåret efter att den värmt hyllan sen 90-talet). Man är som The Pirate Bay "Away From Keyboard" :laughing:, efter en och annan intressant :rolleyes::banghead: jämförelse mellan att bli stående i vägkanten eller ännu sämre ställen (typ på en bro, nu sist...) med nåt digitaliserat kontra nåt analogt har jag förtroendeproblem med datorer som rymt från skrivbordet :p.

Men jo, detta med att staga upp, rensa ur och sen passa in en hel bottenplatta är vi på samma spår om - glädjande att ni också ser det som ett möjligt koncept, för jag hade det i tankarna som en sista utväg men tyckte det var lite väl urartat för att ta upp i tråden som alternativ :D. Inte så att det vore unikt då jänkarna gjort det närmast till en vana under senare årtionden (ofta då på rambaserade bilar) men jag vet inget svenskt bygge undantaget Cheemer, Chevy Impala 60:an som sattes på en BMW 8-serie bottenplatta och blev väl iofs tyvärr lika omtalad för att ha fått SBP:s ogillande (såldes i stället till USA) som för det radikala bygget i sig.

Nu ska jag vara astråkig och säga att det blir Volvo 740-platta som grund i så fall, både för att den ändå står och skräpar och för att måtten är ganska idealiska (undermedvetet kanske jag köpte bilen mest därför? :shifty:) ända ner på axelavståndet. - liiiiten edit april 2019: bredden på golv och trösklar ligger inom en tum i avvikelse vad jag grovmåttat med karosserna ännu :p intakta, då är Volvon den som har största måttet mellan skarv till skarv i främre dörröppningarna, en aning överlapp precis som önskvärt. - T o m vissa proportioner stämmer väl: stort överhäng fram och hjulen nära torpeden ("The Forward Look" :D). Att sen tröskelpanelerna och främre och bakre hörnen på Volvon är kvaddade/ruttna men resten av botten hyfsat friskt medan det är raka motsatsen med Vallen (Flinta-bil :p) gör det extra logiskt mitt i tokerierna :). Inte minst då tassarna i Vallen var värre än jag ville minnas, med en sprucken gammal raggarlagning på vänstra övre länkarmsfästet troligen efter nåt dikesbesök på 70-talet. Ja, sen säljer ju inte skrotarna mer än en halv bottenplatta heller vad jag vet; det där med bilskojare som rustar om kvaddade/stulna bilar hindrar det. Btw har karossernas sidopaneler närmast identisk kurvatur vilket gör att Volvo 700´s plåt kan användas för att rostlaga typiskt rostmalätna raggar-Valianters dörrar och framskärmar :D.

Volvofemma, njaa... sexan ur samma familj kanske. När det gäller oortodoxa motorval skulle jag hellre kunna överväga VAG/Audis utskällda första V8 - kan det bli mera anti än en vinkel från DKW:s arvtagare och dessutom baserad på motorn ur Golf 1.8, med t o m samma kolvar och stakar? :laughing: Att de sen har bra kräm och härligt rå gång trots ursprunget är tillsammans med torrsumpsmörjning och relativt låg vikt bonusar som försvarar dom rätt bra. Jag vet åtminstone en som hållit bra länge mot alla odds.

Ska förresten tillägga mest för kunskapsinsamlandets skull att både övre länkarmar och spindlar är påfallande lika i design och mått på Valiant etc v/s Volvo 164 utom att styrarmarna kan lossas och skiftas på Valiant. Det rör sig grovt mätt med tumstock på monterade delar omkring 18-18,5 cm totalhöjd på spindlarna och på länkarmarna diagonalt omkring 20-20,5 cm mellan kulbultens centrum och in till bakre lagring. Sen vet jag inte om Volvo måttat metriskt där, de hade ju fortfarande kvar ovanan att blanda med tum på gängmåtten vid ingången av 70-talet beroende på underleverantör. Balkarna sitter väsentligt längre in på Volvo, ungefär så att de skulle rymmas tätt innanför de Valiant-baserade bilarnas (det mesta från USA-Chrysler i den storleken mellan 1960 till 1977, nånstans 80-tal om vi räknar in de latinamerikanska derivaten.

...Mycket på en gång, jo, hehe. Frågor på det? :D

PS - Cheva-smallblock är bland de vanligaste motorbytena i Volvo 700-serien :), 305 för att kunna besikta och Chevas lilla yoke har samma knutkors som Volvos stora så den kombinationen är inga stora grejer att få ihop. Femväxlade Tremec T5-lådan syns som ett enkelt men obekvämt alternativ (tänk lastbilslåda med tröga växlingar), roligare i så fall vore Corvettes ZF-låda men dyyyr. DS

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Då är det bestämt, plocka över botten från traktorn och släng ner en diesel ;)
Blir det skit av alltihop så häng dit en LGF och sälj den för vansinnigt mycket pengar:Odd:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

:biglaugh:... Fan, de här spånorna börjar nu gå så tvärsemot alla normer att det framstår som en tänkbar och smått genialisk lösning om man tar det till spetsen och tankar gammal fritösolja från de lokala matställena :laughing:.

Nå, lite seriöst nu - visst, Datsun och jag har en historia så där klickar det, sen rullar det en Cadillac -58 i Härnösandstrakten med GM diesel-V8 (Oldsmobiles tror jag) hopsatt enligt samma premisser som killen på TV så det sticker inte av totalt ändå. Lite som på Kuba, där är det ju helt okay och väldigt vanligt att hänga japanska dieselsexor i gamla jänkare så idén är alls inte tokig egentligen :cool:.

Ah, tål att fundera på - den kunde bli en trivsam grusvägsglidare i dessa tider när att glida på stan reducerats till en samhällssanktionerad/organiserad och snudd på museal paradkaravan några få kvällar om sommaren. Jag ser en byggbudget inkl. avgifter på mellan 10-20 lakan före uppsnyggning och gamla lagda pengar oräknat, maximalt nöjesutbyte för slantarna.

Förresten kunde den ju även vid nederlag försedd med förnedrande :^o LGF-skylt användas för de där få etablissemangstillvända organiserade cruisingkvällarna som ändå maxar i 30 knyck - inte minst för att jäklas med de av gårdagens raggarrebeller som blivit dagens grånade stilpoliser :D. Om inte annat som sagt avsåld till nån ung snusbert att stöka på byn med i god tradition :laughing:.

Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Namn: erland johansson
Kör: sierra

Inlägg av erlan »

innan du byter bort valiantens förnämliga framvagn så bör du nog läsa på lite om den.
här är en länk att leta vidare från.

http://www.google.se/url?url=http://www ... LVT9TNq1Yw

bussningar, fjädrar, kränghämmare, allt man kan behöva för att utnyttja
den fina geometrin i den framvagnen finns fortfarande att köpa.

erlan

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Tja, tack för länken till den roliga anekdoten om att banköra Valiant även om den inte innehöll så mycket fakta - men jag fattar vad du menar :).

Visst, det är inte dåliga grejor för att vara så gammalt (på sin tid hade den bästa väghållningen av alla amerikanska kompaktbilar och svenska polisen hade dem som favoritfordon fram tills -74, patrullförarna tyckte visst i regel inte alls Volvo 244 var en jämförbar ersättare, det säger en del). Jag snappade senast upp igår från Roadkill Ep.40 (https://www.youtube.com/watch?v=juGNz1DJ4xw) att de fick dessutom lite förstärkning genom bättre övre kulleder på -74 Duster, lätt att byta på äldre så de fixade det på sitt budgetvärstingbygge :cool:. Och jodå, jag har sett en del olika byggen på Chryslers A-body-bilar där det ganska ofta hamnat Chryslers Big-Block V8:or (värsta jag sett IRL var nog en bakgårdbyggd -64 med Wedge 413" nerhållen med kätting på motorfästena för att hindra avbrott :D - nej, den var inte besiktad...) på den beniga framvagnen som verkar palla avsevärt mera än Chrysler tänkte från början. Ja, fast med Dart V8:s grövre torsionsfjädrar såklart.

:kopfkratz... Nånstans i en gammal amerikansk Rodders Digest-tidning (90-talets bästa magasin för seriöst busbyggande) finns förresten nåt sagt att man kan ta torsionsfjädrar till Valiant från sena 70-tals Chrysler Cordobas framvagn och få ännu bättre styrsel (nysåldes nån handfull i Sverige, men det är iofs samma som den något vanligare dieselsedanen S:t Regis har jag för mig - nya skatteregler för tjänstebilar ca 1980 var det som trängde ut dem ifall jag inte minns helt fel). Men det där bör jag nog kolla mer på hur det passar. Jag får dyka in i tidningsförrådet så att inga utvägar är okollade :).

Fast, som så ofta när det gäller Valiant så handlar mitt periodiska skrotåterfall :D om "maximum bang for the buck" och när nu Volvo-delarna finns tillhands medan ett bygge med fina beg. eller rent av repro/NOS Chrysler-delar nog skulle rendera en prislapp bortom en bastard t o m med total omtypning. Alternativet vore snarare att sälja av den som racekaross till nån som har slanten för att gå pro street med rörchassi, men jag känner inte riktigt för det utan att ha försökt allt först.

...Nåja, jag har inte haft isär originalbitarna än och mätt ordentligt om man kan aptera Volvo 164-spindlarna :) och på så vis följa nån originalnära linje, men ramtassarna är uppenbart så typiskt kass att det fordras nytillverkning för att gå vidare, och då blir ju genast 740-alternativet intressantare särskilt som en grovmätning igår antyder nog nära matchning (inom decimetern på kritiska ställen) för att vara intressant att göra en närmare koll på möjligheten - vet ju inte hur det ställer sig besiktningstekniskt, men nog tycks det vettigare än att lapplaga en gammal botten och byta ramtassarna för att sedan hänga i en starkare motor än nåt 100 hästars som den gamla hyvelbänken (tvärslut, så den kördes till skrot på 90-talet).

Motormässigt var Chevy SB V8 (en -78 350 i förvar) tanken, men idag kanske en raksexa ur en 80-90-tals Jeep Cherokee vore lättare att få igenom och lättfunnen på skroten med - stammar tillbaka till samma period fast då var det Rambler den satt i så är det ju ett klassiskt raggarjärn ändå :D.

Ja, vi får se vad det blir, om det blir. Tips och nya idéer - eller enstaka skambud framåt hösten :D - är aldrig fel att ta under övervägande :).

Ska förresten peta in lite sidoinfo som ger mer förklaring till mina smågalna alternativ :prop: - Chryslers bromsar är ju rätt massiva prylar även om de var bra, om man ska ha skivor fram (givet!), medan 164:s ventilerade 4-kolvsskivbromsar från Ate var bland det bästa vanliga på sin tid i europa-bilar av den storleken/viktklassen (har för mig Opel Diplomat har typ samma), så det handlar inte bara om att göra det enkelt. och Volvo-bakaxlarna är Dana 30/31 (stadiga Volvo-kopior i 200/700-serierna, med Dana´s differentialer) som Volvo ansett tåla 200 hk DIN för de äldre och det var väl 230-40 nånstans för 700-seriens, sen har de bevisat tåligheten väl på gatan så de tilltalar.

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Ha! Kollar du på roadkill så kan det inte bli annat än iaf underhållande :D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Satisfaction guaranteed :D - enda sammanhanget där en total skrothög kan få betyget "Mint!!!" :laughing: - ah, sjukt roligt och än värre så kan jag t o m uppleva det nostalgiskt, särskilt när saker oundvikligt går sönder :Odd::p. För andra kan det funka som en kurs i vad man INTE ska göra med en bil ;). Inte ens jag skulle prövat köra med mellanaxeln de brutalkortade på arbetsbänken, huga...

Mats - ja, det där stärker vad jag sett och hört :). De där axlarna tål kraftigt övervåld på ett fascinerande sätt, så att klara 300 hk verkar mycket rimligt om axeln är lite preppad och bilen inte för tung. Jag har nog nämnt minst en gång hur en lokal racer tog drivaxlarna ur en 1031, kapade & splinsade om (inkl. avhärdning/omhärdning förstås) och ersatte de söndervridna originalen i en kortad Cheva-axel (minns inte exakt vilken, men ändå en av de bättre) och fortsatte tävla på strippen med sina helsickes breda slicks (tvärfäste :D) bakom en smallblock med respektingivande effekt. Novan i fråga vägde runt tonnet raceklar.

Just ja - ryktesvis lär det gå att använda extra stadiga diffar åtminstone i de Dana-märkta axlarna, avsedda för andra varianter av Dana 30 (familjen omfattar t o m framaxlar på Jeep CJ men förstås då med radikalt olika axelrör och det mesta annat) om man byter till andra tillhörande lager etc, men det där måste man förstås kolla noggrant närmare på vad som funkar ihop.

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Roadkill är löjligt roligt, undrar hur många avsnitt man kan se innan man tröttnar...
Ang den kortade axeln så körde dom ju väldigt lugnt och fint i början, det var ju inte så att dom eldade upp bakhjulen det första dom gjorde :laughing:

Ha General Mayhem i åtanke när du snickrar så blir det perfekt, hårdare yxbygge får man leta efter :D Lite synd att dom "förstör" den nu med hellcatmotorn, men med handen på hjärtat så hade jag gjort precis likadant...

Så, nu har du en byggplan och en förebild, kör hårt ;)
Just ja, jag vill fortfarande se bilder på vad vi snackar om för objekt, inte ens ni har väl snö att skylla på nu :hidesbehi

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

General Mayhem-Chargern är absolut en... ja, stilförebild vore att ta i :Odd:, men den sätter nån slags lägstanivå för hantverket (ifall det ens går att besikta nåt dylikt här :p) och mjo, inte är "projekt Deviant" bättre som utgångsämne heller :^o. Däremot finns såklart en gammal föresats om att kunna pressa lika hårt :D, den väger ju betydligt mindre så en mindre maskin kan göra rätt bra ifrån sig. Om den klarar att lämna järnmalmstadiet, förstås :rolleyes:.

Jooodå, snön har smält utom möjligen ute i skogsdalarna :D. Några bildbevis på att den existerar mer än i mardrömmar ska upp när jag gnott av den värsta patinan, lovar. Men frågan är hur mycket som går att visa utan att traumatisera ovana betraktare ;).

Ja, mellanaxeln förresten... ett stort fel de gjorde skymtar i bild - dom kapade rakt igenom styrhylsan som sitter inuti axelns ände (en bit sitter kvar i röret) och brände ihop allt rakt över. Hade de varit lite mera noga och bara gnagt igenom ytterröret med kapen så att hylsan behållits intakt och kunnat underlätta återinpassningen kunde det nog ha funkat även med den stora maskinen, jag vet en som fixade det på en gatracer och det höll bra men då var han förstås också noga med att balansera om den så gott det går med enkla medel.

Btw - Mats, missade först länken till Aussie Locker-diffen, tack för tipset :). Ser hård ut den där och priset var ju överkomligt. Får väl se om den behövs, jag sparar sidan.

Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Namn: erland johansson
Kör: sierra

Inlägg av erlan »

med dagens regler är väl bytt framvagn och nya ramtassar svårare att få igenom än en cheva 350.
koll av rätt motor/effekt ingår numer inte i bilprovarnas arbetsuppgifter.
det enda dom kan anmärka mot är så hög effekt att bilen blir en trafikfara.
och att den inte stämmer med avgasreglerna, inte aktuellt på en gammal Valle.

torsisionsstavar från större chryslerbilar går att använda, men fodrar flytt av tvärbalken med bakre infästning, för det skiljer i längd.
alla svensksålda hade det amerikanarna kallar V8-stavar.
Opel asconaB stötdämpare passar med minimal modifiering.
på den tiden mercedes och chrysler var ihop så kunde man beställa MoparPerformans delar hos närmaste mersaverkstad, till förmånliga priser.
man behövde bara leta på reservdelsnummren själv, dom hade inte katalogerna.

erlan

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Tack erlan, det var klart intressant info :), går direkt till ritbordet för vidare klurande. Tror det är dags att jag beställer en ny SFRO-handbok för att ha senaste regelverket framme ser jag, uppenbart är min förstaupplaga klart utdaterad vid det här laget. Klart den inte ha mera pulver än vad den kan styras med (klassisk drifting på snö räcker för mig :D;) och med dagens bränslepriser är det inget att tänka på längre att bygga med en massa "reserveffekt" :rolleyes: bara för särskilda tillfällen), men det är ju bra om den inte fastnar i papperskvarnen för att effekten stör även om konstruktionsändringarna skulle accepteras.

Hmm, tydligt då att den för enkelhets skull ska ha V8-Darts torsionsstavar om det inte redan sitter på :confused:, jag blir lite brydd av detta med "V8-stavar" men det skulle kunna förklara varför den inte har/hade vägegenskaper som en hammock, som de flesta jänkare. Jag får borsta ytrosten av detaljnumren och jämföra. SFRO vet jag har listat numren för respektive sidas fjäderstänger avsedda för Dart V8 som krävs vid motorbyte till vinkeljärn.

Synd förresten att Daimler-Benz släppte taget för även om de förståeligt inte kunde hålla full service på prylarna var det ju gott nog att de höll en kanal öppen. Chansen att Fiat skulle bry sig om att hålla trimdelsutbud för gamla riktiga Chryslers torde nog vara lika med noll när moderskeppet mest verkar vara inne på att rädda sina egna nerkörda varumärken med Chryslers överlevnadstalang och pånyttfödda modellflora, host...:whistling. Hm, undrar om inte Daimler-folket vill sparka sig själva nu :banghead: när en annan koncern cashar in på investeringarna som möjliggjorde återuppståndelsen, men nu blev det lite OT.

Ascona B stötdämpare syns ju som en enkel och bra idé, snart 20 år sedan jag rev några men jag minns så pass att det var stadiga prylar och borde väl fortfarande gå att finna hårdare rallycross-version så det blir riktigt tajt :). Om inte annat, med Ascona B att utgå från så går det ju bra att leta vidare - de har t o m byggts i Brasilien som Chevrolet Ascona och med några spinoffs så det bör finnas flera möjligheter om man vill ta det ett steg extra. När vi ändå är på framvagnen; vad tror du som syns känna konstruktionen väldigt väl i detalj om att byta spindlarna på originalframvagnen till Volvo 164 som jag var inne på lite i inledningen, eller kanske göra om fästena för att ta med Volvos övre länkarmar när det ändå måste ersättas (eller åtminstone repareras omfattande)?

Edit: Smyger in ett litet apropå-tips på en välmatad sida med många nyttiga tips och data på delar för Valiant-tokiga som kör projektlimbo ifall nån annan drabbad råkar trilla in :D och iaf ett och annat om heta gamla små USA-Fordar - bläddra runt lite http://waywardgarage.com/

Edit 2: För lite för en uppdatering, men det visade sig att instinkten hade rätt iaf så långt som till att Volvo 140 1971, Volvo 164 1972 och motsvarande har KPI/SAI 7,5 grader vid 0 grader Camber och det är samma värde som Chrysler A-body 1973 och senare. Det finns en del skillnader mellan äldre och senare eftersom bl a kullederna förbättrades, men iaf en pusselbit till - få se vart det kan leda :). Intressant artikel apropå att uppgradera A-body:s framvagn: http://www.hotrod.com/how-to/chassis-su ... -spindles/. En del tycks anse att B-body´s 8 grader ger bättre köregenskaper, med två parametrar ska man ju kunna räkna ut allt säger matematikens grundregler.

Skriv svar