Deviant Valiant (Plymouth Valiant -65)

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jo, inte vågar jag direkt-länka till Fiat forum i din tråd :)

Den som söker skall finna...

Bättre form på 244 GISSAS med skinnbyte i tankarna, mer lik form utanför sidorutorna och att konstruktionen bara skiljer tre år!!! :D

Fasen, vid 144;ans introduktion körde väl Volvo med tum fortfarande.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Åja, det är ju ett så hedniskt koncept det handlar om så en till svordom i Ford-kyrkan :D kan knappast störa nån ordning ;). Hmm, ibland kan hyperlänkar fallera och få det att verka som att en sida inte funkar :lam: men då kan det funka att prova skriva in adressen manuellt, så jag testade det när klipp&klistra inte ledde fram, men näe. Jag får prova senare, måste ju se vad i hel...:rolleyes: du håller på med :D, fast jag förmodar det är nåt med bättre förutsättningar :).

Ska man tänka jämförelser kring Volvo 140:s kaross är nog tidiga 60-tals Ford Zephyr/Zodiac närmare, det syns förutom på de likadana proportionerna (lång bakdel, går tillbaks till tidiga fenbilar som 1948 Cadillac, stylinginfluens efter stridsflygplanet Lockheed Lightning) tydligt på takets skarpa pressningar, det snarlika extra fönstret på toppversionen Zodiac och grillen på instegsmodellen som nog stod förebild till facelift-grillen som kom på 1968(?) års GL och blev standard nåt år senare. Ja, och förstås skuldrorna. Och de låga bakåtsvepta bakre skärmkanterna på första serien av 140 - nästan exakt som Zephyr/Zodiac.

Sant att 242/244 stämmer bättre när det gäller bredden på dörrarna och överhänget bak är såklart närmre i mått, totalbredden har jag inte jämfört men jag tror 700-serien vinner med ett hipsterskäggstrå eftersom 140-serien har nån fem centimeter eller nåt smalare spårvidd fram och bak medan 200-serien blev bredare fram (samma som 700-serien) och 700-serien tar hem potten med den bredden också på bakaxeln. Vad jag minns 142 cm likt Taunus-Cortina (142 cm fram/bak) alltså samma spårvidd som Valiant har fram (bak 141 cm). Eller... nån lös uppgift säger spårvidd 146 cm på 740, jag får kolla i Haynes bok. Axelavstånd på Volvo 740 är 2770 mm och Volvo 244 är 2649 mm mot 1963-66 Valiants 2692 mm så det är nästan felräkningsören där. 1963-66 Valiant (bredd 178,4 cm) är ändå aningen svälligare utanför stolparna än 740:n (bredd 175 cm), så 240:n (bredd 172-170 cm beroende på år och stötfångare) är nog allt sammantaget inte det bästa valet (må vara att jag har axlarna från både en sån och en 164, undrar om jag borde gallra samlingen men nähhh... bra&ha...:j:).

Kan också tilläggas att drivaxlarna i Dana/Volvo-axlarna är extremt stryktåliga och fyller man axeln med eftermarknadsdelar tål de ännu mera pisk enligt ryktet, 6-700 hk har nämnts (i Lazzat-tråd http://www.lazzat.se/showthread.php?480 ... lvos-1031&) men det är ju vridet som har sönder saker så beror väl på (enda ras jag hört om var när en 164-åkare rödvarvsbörnade ut från en plåtskiva och fick tvärfäste på betongunderlaget :p).

Minns jag inte fel så är det mycket blandat tum och milimeter fortfarande på 140/164 och i nån mån på 240/264 till många mekars ständiga irritation :wild::banghead::D. Till saken hör att även Volvos egna stela axlar i 1030-serien är inte bara en kopia av Dana-Spicer Corp.´s legendariska 30-serie (infördes där med Amazon GT 1966 har jag för mig, märkt Spicer, standard fr o m 1968 var det nog) utan har deras original differential i sig och inte lär jänkarna ha gått helt metriska bara för en liten svensk tillverkare. Man får ha i minnet att 1031 har viktiga avvikelser (förbättringar, men i stället passar inte amerikanska eftermarknadsdelar för att göra bra ännu bättre). Bromsarna är Lockheed-Airheart på tidiga 200-seriens bakaxel (Ate fram) och som jag minns ganska hopplösa att hålla fungerande i svenskt saltat väglag.

- Sent tillägg apropå detta med likheter och nära datum mellan Valiant och Volvo 140 (och sen 164): jag missade väl att nämna att kullederna i framvagnen är av samma inpressade typ och inom nån tumdels avvikelse om man jämför Valiant et al och Volvo (Underleverantören Moog har/hade kulbultar till bägge i sina listor), dessutom detaljändrades de på bägge märkena ungefär samtidigt, -74 tror jag det var. Osvuret är bäst, men det syns som en tanke att Volvo-spindlar skulle kunna fås att funka med Valiant/Dart-framvagnen. De kan säkert ha funnits med bland studieobjekten när Volvo satte ramarna för 140-serien fast i designen ser jag många drag av Ford Zephyr från strax före 140:n spöka, även om traktorfansen hellre viskade om Alfa-Romeo när förseriebilarna visades :p.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php? ... post158157

Även Coupen och bruks-Stilon har "projekt-trådar"

Liksom Escorterna; http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php? ... -galenskap

Men där händer inte så mycket...

Användarvisningsbild
Uekati
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jun 13, 2018 2:19 pm
Namn: Craig Fnatic
Kör: bmw e3
Ort: Amsterdam

Inlägg av Uekati »

erlan skrev:innan du byter bort valiantens förnämliga framvagn så bör du nog läsa på lite om den.
här är en länk att leta vidare från.

http://www.google.se/url?url=http://...RZgDLVT9TNq1Ywfree...RZgDLVT9TNq1Yw

bussningar, fjädrar, kränghämmare, allt man kan behöva för att utnyttja
den fina geometrin i den framvagnen finns fortfarande att köpa.


my hemsida



erlan
Tack för att du delar, mycket intressant artikel! Som nybörjare kommer den här informationen att vara användbar för mig!

All the best: https://diceus.com/open-source-erp-java ... ct-choose/

Skriv svar