Deviant Valiant (Plymouth Valiant -65)

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:hidesbehi Mjaha... frågan är väl om man ens bör lyfta en sån här skrottråd (bokstavligen!:D) då den i praktiken är en samling teorier kring objekt och delar som samlar rost, men kanske kan nån ha nån nytta av brottstycken som nåt att luska vidare på i andra liknande projekt.

Nå, när jag ändå rotade i relikerna (vet ni, man kan faktiskt köra på 95-oktanig "svensk" bensin som stått i tanken i strax över ett år, åtminstone i en Pinto-motor med förgasare :D) innan eftersläpande vardagsreparationer tog semestern som gisslan så kröp jag in under offer-Volvon med tumstocken jämte soppadunken och konstaterade att 740´s bakaxelupphängning och dess infästningar stämmer förvånade väl med Chryslers gamla kompaktmodell. Egentligen för enkelt för att inte genomföra ett byte. SK Racing-Mats förslag att skära ut rosten och flytta över karossen på en annan bottenplatta är iofs en beprövad metod i USA och det fanns med i tankarna redan vid köpet av Volvon, men nu kan jag rapportera att Volvon vid närmare undersökning visade sig tyvärr tvärslut på kritiska punkter i botten.

Klart, att sätta karossen på t ex en Cheva S10 ram är iofs en möjlighet. De åretruntkörda börjar nå botten av prisskalan häruppe eftersom inte mycket mer nertill än ramen verkar tåla klimatet och åtminstone de tidiga (upp till -95, karossbyte men jag tror ramen är samma) har en ram enligt modultänk. Som jag minns utan att grotta fram ett nummer av numera tyvärr nerlagda men utmärkta USA-tidningen Rodders Digest från nånstans kring de åren har de fram- och bakram sammankopplade med ett par skenor som skjutits in tre tum eller nåt i ändarna (siffror ska gå att hitta nånstans) och svetsats men inte mer omfattande än att de kan friläggas genom att slipa bort svetsarna i stället för att snitta av balkarna, och därmed ska det gå att korta schabraket utan att måsta använda en chassijigg vad jag förstår. För GM:s del var poängen att kunna använda samma grundram till både kort och lång hjulbas och göra skenorna billigt av metervara. Och även om Ford av gammal hävd bygger de bästa pickuperna :king: så har S10:orna bland de bättre ryktena i den lilla klassen därborta. Åtminstone vad gäller ramarna, en del annat är inte lika bra.

Ett aber är möjligen att det inte erbjöds mera än en stötstångs-V6 (Chevrolet Vortec, börjar på 155 amerikanska hästar) i S10 men för just en Valiant 100 så är det ändå en uppgradering över slant-sexan som mest bara gav ett ruskigt traktorvrid i den versionen.

Jo just - den manuella 5-växlade lådan bakom V6:an man får nöja sig med har spaken rätt långt fram eftersom det är en pickup men det kan man ordna med att byta struten till en från en Camaro för att få den längre bak i en personbil. Som t ex en Valiant eller annan Chrysler A-Body, så kom tråden tillbaka till huvudämnet igen :p.

Nu har jag inte siffrorna framme (en kontorsslav som inte har ordning på sina egna papper:^o, haha...:D) men en enkel grovmätning på Valiant respektive Volvo visade på upp till omkring ca 5 cm/2 tum i avvikelse på många av de viktiga ställena, t ex att de yttre länkarmarna stämmer bra nära med främre partiet av bladfjädrarna i både längd och bredd och deras fästpunkter på Volvon har ungefär samma yta som hänkena på Chryslern såvitt man kan se utan att demontera allt (när det hinns med). Typ som att det krävs inte svartkonster för att klämma dit den USA-ättade (utvecklad från standardtypen Dana 30) Volvo-bakaxeln med tillbehör som en betydligt tåligare ersättning för den klena pjäs bilarna med 100-hästarssexan brukar ha, inte avsedd för höjd effekt. Utrymmet är förstås gott och väl jämförbart under golvet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jag har inte hunnit lusläsa allt och smält intrycken men; för några år sedan fanns en Valiant (runt -65) med Ford Escort Diesel! till salu på Blocket. Jag gissar att någon kreativ entusiast tröttnat på klena bakaxlar och torsions-fjädring och helt enkelt, (kanske inte HELT enkelt), svetsat dit ett frontclip med hela drivpaketet och justerat växellänkaget så spaken kom upp där den gick att använda och sedan njutit av sin nya, precisa kuggstångs styrning. Kardanaxeln är ju bara att slänga och om inte original bakaxel skurit helt och hållet kan den gott få vara kvar, för enkelhetens skull.

Vill man prompt ha kvar bakhjulsdrift och använda Volvo-delar kanske en 960 kan gå att använda? Dom är väl ganska lika 740 och kanske skulle man kunna få ett tre-pack SU-fuggar och en fördelare med brytare att passa om man inte orkar eller vill sätta sej in i hur modern skit fungerar. Orkar man å andra sidan, kan man ju få med en massa komfortutrustning som a/c och farthållare å kanske en rättvisande hastighetsmätare.

Det där med karossbyte på en bil med självbärande kaross har tydligen en Steven Järud lyckats med riktigt bra...

http://www.speedhunters.com/2014/07/mee ... charger-6/

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hr Järuds Charger är ju definitivt något att ha som föredöme och handlade det bara om patinan så vore min Deviant redan klar när det gäller stilen :D. Tyvärr finns det inte i budgeten att finna någon sådär modern och komplett donator som man bara kan kapa av och sänka karossen på. Volvon tycktes ha en potential för det ända tills jag konstaterade riktigt hur tvärslut den är i stora delar av botten, men det är inte uteslutet att den får bestå med drivlinan, ifall jag kan behålla uppställningsplatsen för utan parkering ingenstans att meka :(.

Iaf, re maskineriet så är 940´s mellanaxel en rejäl bit som håller bättre än en del amerikanska dito och tveklöst hanterar rimliga effekter ur en V8 i en bil av den här storleken enligt alla källor. 740 är inte riktigt lika stryktålig men tål vad jag vet åtminstone en normalslö Chev 350 ur en Caprice eller liknande. Samma med dess bakaxel, fast det finns väl inget av standardbilprylar som tål rena idiotstarter under nån längre tid så det gäller ju att bestämma sig i förväg vad man ska ha grejorna till.

Apropå så påstods på en amerikansk Volvo-sajt att även om 1031-axeln är aningen förbättrad över den äldre 1030 så är 1030 det bättre valet genom att det finns mycket mera och billigare eftermarknadsprylar för att bygga riktigt starkt med (i närheten av Ford 9" eller 8.8"), eftersom 1030 har färre skillnader mot den ursprungliga Dana/Spicer 30-familjen de stammar från och det mesta tillverkat för dessa sas vara bolt-in eller enkelt att anpassa. 1031 däremot är mera volvofierad och har tydligen bl a skillnader inne i huset som stjäl utrymmet för eftermarknadsprylarna så där gäller mest Volvo-specifika prylar med typ dubbla prislappen, men det där får man titta på. För mig lutar det mot att använda de 164-axlar (riktig Dana bak :D) jag råkar ha, eftersom den framvagnen bör vara enklast att anpassa de nya frambalkarna efter (både spindlarna och övre länkarmar är slående nära Valiant pre-74 i design och mått - Volvo bytte sina USA-tillverkade kulbultar av samma pressa-in-typ ungefär samtidigt med Valiant, syns som en tanke), men hänga bakaxeln i 740-länkarmarna ifall de går att få dit utan för mycket fabrikation som jag saknar utrustning för - erfarenheten säger att bland det dyraste i ett projekt är det man måste leja ut till hantverkare, precis som vilken husreparation som helst.

Ja just, motorn då. Njaa, Escort-Diesel och hela dess framvagn (spårvidden åsido, pallar den vikten av karossen???), det låter som nåt bortom min begreppsvärld :Odd: för att uttrycka sig diplomatiskt... nog för att jag gett den arbetsnamnet Deviant men nånstans går en gräns :p. Det bär även emot hela ursprungstanken att placera Volvo B230F:n där fram, men den är iofs gratis och inte alls värst sliten vad jag vet, minus att motorstyrningen gått åt h-e och ventilerna slamrar över 4.000 varv (nån kännare sa att troligen är det bara igenslammade ventillyftare). Skulle vara då om det går att tjyvkoppla den bakplacerade fördelaren och klämma på ett insug för ett par Webrar då. Med en oförklarlig (3 verkstäders utlåtande) konstant förbrukning i originalinstallationen på runt 1,5 liter milen (sånt som bara Volvo-fantaster accepterar för en fyra :D) syns det t o m vettigare att göra en överhalning på nån av mina gamla Pintos i förrådet och sänka i.

Nu ska jag faktiskt posta ett par fluktarbilder :red_eyes: för att åtminstone påvisa min Deviants existens (det som är kvar utav originalet) som något mer än en skruvad tanke :D, fast uppenbarligen inte mycket mera. Klart, själv tycker jag det underlättar ju mera av det som ändå ska bort som är ur vägen... det började med en stötfångare som säljaren lovade återkomma med - jomenvisst...:rolleyes:. Resten har varit ett spel mellan mig och klimatet.

Ena bilden visar den vanligaste dödsorsaken för dessa bilar - utrostade främre ramtassar - bortsett möjligen från avåkning under vilda raggarstyrningar. Och jo, jag har faktiskt stött på en mycket fint originalrenoverad bil som åtföljdes av en bit ännu mer utrostad ramtass (samma parti) bevarad för bevisningens skull som skulle varit omöjlig att identifiera utan bilderna från renoveringen, sånt inger visst hopp :D. Den andra tror jag tydligt visar årsmodellen (65) och för tankarna till teoribildningen om vart Jimmy Hoffa tog vägen :p. Man KAN vara både cynisk tvivlare på mänsklig utveckling och obotlig optimist samtidigt :D.
Bilagor
DSCN3841.JPG
DSCN3839.JPG
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Dags att lyfta lite på tråden eftersom det blev att lyfta skrot idag - originalbakaxeln åkte loss och ur på under timmen (utan medhjälp - känns bra att inte ha degat ihop alldeles :laughing:) och fick sen åka iväg till en behövande annan raggarvalle av årsmodellen före, som lär störa allmogen igen nästa år genom detta, men sånt är livet :p. I bästa fall hjälper detta tilltag för att få till ett nytt ryck med Projekt Deviant genom lite återvunnet kapital och att det blev fritt fram att prova Volvo 740´s bakaxel under vallen när också den kommit loss. Och med det kommer lite data som kanske kan vara till hjälp ifall nån har liknande griller :D med nån annan förfallen Chrysler A-body eller kanske undrar hur väl deras V8-utrustade varianters bakaxlar kan platsa under en Taunus-Cortina eller dylikt :starter: - trådens syfte är ju minst lika mycket folkbildning/teknisk upplysning/varnande exempel som nåt slags projektbeskrivning:

Axelrören har samma omkrets, ca 65 cm (testade med att flytta över ett schackel från Valiants bladfjäderpaket, passade perfekt på Volvo-axeln).

Volvo-axelns hus mäter ca 24,5 cm från drivaxelns centrum till husets framkant, inklusive medbringare mäter paketet ca 28 cm från husets bakkant (kåpan oräknad). Den här minsta Chrysler-axelns hus mäter som jämförelse totalt ca 24 cm för huset från fram- till bakkant och med den gaffelformade originalmedbringaren totalt 30 cm (från drivaxelns center till husets framkant ca 22 cm). Mellan axelrörens kanter ca 136 cm, till bromstrummornas utsidor ca 142 cm. Diffhusets bredd ca 35 cm. Egen koll med meterstock alltså, eftersom fabriksuppgifter på detta är svåra att hitta.

Om nån undrar över designen så sitter det vad jänkarna brukar vad jag minns kalla en "pinion snubber" längst fram på diffhuset, en liten dämpkudde mot genomslag som inte är medräknad i måtten. Att hjulbultarna är bara tre beror på att nån tidigare ägare inte kände till att gängorna på vänstersidans hjul går åt "fel" håll på dessa och några få fler årgångar i syfte att vara självåtdragande, en säkerhetfiness som alltför många missade och därför avskaffades den. Köparens kompis påstod förresten att vissa USA-Ford från samma era har samma idé, nåt att lägga på minnet kanske. Och apropå Volvo att Amazonerna kan rosta av vid framvagnsfästena de med.
Bilagor
valle-axel_1.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Men ge nu inte upp innan Volvo axeln sitter på plats! Och är kopplad till något som gör sitt bästa för att bevisa att four-link borde byggts samtidigt!

Chryslers 7 1/4 eller vad den nu heter borde ju snudd på vara utrotad idag, dom som finns kvar borde sågas upp strategiskt, målas i klara färger och visas upp i gamla raggares bokhyllor i rent avskräckande syfte, med en plakett som meddelar; "Avsedd för Max 110 Din hästar"

För mottagaren av donationen har bergis en 318! Å då kan man ju helt plötsligt börna sönder bakaxlen med fyra polare i baksätet. (Med orginal slantsexa dog väl bara motorn...)

F'låt jag menar inte att vara dum, jag tänker bara på vart min lilla axel tog vägen för 26 år sedan...och varför!
G.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Äh, fan...:p Nog tål jag sånt där, man har väl jobbat på bilskrot ju :D, om än bara sporadiskt (en gång blev vi tvungna att avbryta oss i käftslängandet för det stod en liten gubbe i dörrn och såg förskräckt ut, så vi måste försäkra honom om att det var ingen fara att beträda hallen - vid ett annat tillfälle kom chefen in och sa åt oss att hålla käften en stund för han hade ett gäng miljöinspektörer väntande på att visas runt :laughing:...). Finns förresten tror jag nämnt redan en bitskt uttänkt Chev 355" i bitar som tyvärr måste ses över igen efter förvaring i mitt dåligt klimatkontrollerade förråd = ytrost på kritiska ställen på en del prylar, så teoretiskt finns maskineriet till hands för att rita lakrits :starter:.

Ja, det ska väl vara det, 7 1/4" kronhjul på Valiant V100. Måste vara ungefär samma skrot som Ford´s lilla Köln-axel i Taunus 1300/1600, bromsarna håller ju samma storlek som den och Escort :eek:, så...:Odd:

Tja, faktiskt så varnade jag mellanhanden för att det där är inget att ha om det sitter en aldrig så liten V8 i bilen men tydligen var det visst en sexa i den bilen, så det borde väl gå då. Hoppas jag. För det priset lämnar iaf jag inga garantier mot ren dumhet hos köparen, då axeln var helt okay utom de två saknade hjulbultarna då som tidigare nämnt nåt klantarsel vridit av för länge sen.

Nåå, vi får väl se vad som händer - osvuret är bäst, Taunusarna har förtur före vänsterprasslet men det lutar nog åt att försöka blåsa liv i kadavret känns det som. Även om det bara är en bitvis blank skugga som återstår så är det nog kvar att svetsa fast ny plåt i och tämligen friskt i trösklarna och golvet från baksätet och vidare akterut, fast vilken väg det tar i så fall är en öppen fråga. Rapp genom kurvorna hägrar mera än snabbare på rakorna. Th400-automaten i garaget fick respass till en annan köpare samtidigt med bakaxeln, det lär bli manuellt 5-växlat om det blir nåt och det där med däckspinn känns som ett passerat stadium (och inte inom budget att bygga nog för att hänga med idag, ja du vet) så en sån där ineffektiv och tung street/strip-automat lär inte behövas i vilket fall. En tanke jag har är att utgå från 740´s hjulställ men styva upp prylarna - jag fick en tur med en hemmapreppad sån en gång som satt hårdare i böjarna än Hisingens egen 740 Turbo, som iofs inte är dålig där den heller. Blev väl lite mersmak, inte för bilarna i sig men för chassiesättningen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Dags för den årliga... äsch, sen ännu längre fördröjda :p uppdateringen av den kanske skrotigaste tråden, androm till varnagel :D eller om den fritänkande gruppen läsare kan komma med nya inpass ;) innan det barkar iväg ännu mera :D och kanske nån kan plocka nån faktadetalj ur uppräkningen av noteringar kring råmaterialet.

Processen är ju applicerbar på annat också. Om inte annat som varnande exempel på hur man inte ska gå till väga, som sagt :D. Eller om nån yngling vill göra sin 740 A-traktor mera liknande en gammal raggarhäck från sin farsas ungdomsår så kan detta tjäna som en guide, men tänk då på att köpa framdörrarna från samma fyrdörrarsvrak också, för att plåten ska linjera upp hela vägen :D. Jag menar, kan man som nån slyngel härikring svetsa på bakdelen av en mäktig Cheva -59 på en kapad Duett så finns ju inga gränser :Odd::D... En Dart-nos e dyl på en 740 skulle nog lira bättre ändå.

Jo - längst bak i kön av att göra så har det inte rört sig mycket under presseningen sen sist heller. Men samlingen av byggmaterial har fått viktiga tillskott från huvuddonatorn 740 och i processen har mycket klarnat om kompabiliteten. Som misstänkt kunde många former och mått under skalet varit klonade från Valiants avläggare Volare som debuterade tror det var 1977 då kilformen inte hunnit längre än till ritbordet hos varken Chrysler eller Volvo.

Några färska foton visar bäst överensstämmelserna i mått mellan frontpartierna, som exempel. Efter bilderna kom tigersågen fram och rensade lite i hörnen för att kunna flytta bak framskärmarna motsvarande de röda strecken jag lagt in för att visa var de hamnar, alltid bättre att skissa före.

Grovt inmåttat säger inget att mer än några passbitar (främst för att kompensera kilformen på innerskärmarna) behöver svetsas in för att få rätt vinkel och inpass mot huven, som bör ganska enkelt kunna fästas på Volvons gångjärn som kan behålla sin plats i stommen (såklart ligger inte skruvhålen exakt lika, nån måtta får det vara på turen :D). Lägg märke till hur flyglarna har bra nära exakt samma kurvning på gaveln, sitter ungefär som en smäck om det inte vore för tröskelns utskjut som hamnar lite i vägen, men inget som ska med (btw har Valiant betydligt högre och något bredare trösklar om nån behöver veta, de tycks gjorda för att bära det mesta av påfrestningarna som karossen utsätts för och därför lär det vara fritt fram att bygga om en original 2-dörrars stolpe till hardtop-varianten eftersom de avviker mest bara i frånvaron av rutramar och de extra bitar som behövs för att passa in kortare sidorutor i bakkant).

Nu är det framme vid tanken att ta tillvara komplett frontstomme inkl torpedvägg samt transkåpa (ev med tunnel) och golv till bakaxels främre fästen ur 740:n för att svetsa in som en enhet (gissar detta kräver proffs och intyg på jobbet? Jag får börja kolla telefonboken...). Byggtekniskt skulle det vara bästa lösningen då slutresultatet skulle bli snudd på identiskt som att kapa i och ändra om halva botten för att stämma med annan teknik, dessutom följer det med extra balkar utmed kardantunneln från Volvon, i USA är det ganska vanligt att efterinstallera liknande på Valiant/Dart och liknande bilar vid höjda effekter för minskad chassiflex. Original ramben (i princip identiska mått, kickup och design utom i bakkant) måste ersättas oavsett alternativ a) eller b) p g a rosten som ingick i köpet och transkåpan för en trepetad manuell rymmer knappast ens en 5-växlad Volvo-låda (motor och låda är fortfarande en ganska öppen fråga).

Alltså Volvo 700-serie fram- och bakaxel, styrinrättning och bromssystem i bägge fallen (motor/låda ej bestämt men det blir utbytt, om Volvo så troligen inte fyran).

Ska förresten inte glömma nåt av det viktigaste - en annan provmätning visade att länkarmarna på 740:s bakaxel hamnar på bra precis samma plats under en Valiant, vilket är precis under baksätesdynans framkant. Tänker man sig att behålla bakramen på amerikanen intakt så behöver fästena på axeln förskjutas en aning utåt för att armarna inte ska krocka med bakramen, alt. bygga om just det partiet så att balkarna kommer aningen längre in just där. Kanske bra att veta för någon som har liknande hyss för sig med en mer intakt Mopar A-body https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_A_platform än denna.

Tips eller åsikter, någon? Tvivlar dock på att jag lär lyssna mycket på alltför förnuftiga råd om att lägga av och sälja delarna var för sig i stället :p, nu när det börjar styra upp sig med hur allt kan passa ihop så kan det om inte annat sluta med en snyggare trädgårdsskulptur än hittills :D.
Bilagor
Photo0642-2.jpg
Photo0640-2.jpg
Photo0624 mätning.jpg
Photo0619-2.jpg
Photo0616.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Har du tigersågen framme så flå hela Volvon, måtta och fäst Valiantskinnet på den.

Se till att behålla valiantens insrumentbräda med ID så orörd som möjligt.

Tror ifs att 244 är bättre i formen än 740 dock.

Ser fram mot första bilden på en svetsloppa. :)

G.

(Egna dummheter på Sfk.ibk/ "sådant man kan göra med en Marea")

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tanken har föresvävat mig, men det måste i så fall bli att Volvon klyvs utmed trösklarna, som det mest bara är sneda fragment kvar av efter en väjning med dikesbesök. Sammansvärjningen, jag menar sammansvetsningen :rolleyes: måste alltså göras med Valiants trösklar (riktigt välbehållna som tur är) som en del i ekvationen, men de är också nyttiga genom att de är som sagt kraftigare än Volvos så ifall lär den bli styvare än original-Valianten.

Jag lär undvika att bara för att slippa inledande krångel massakrera sönder något mera än nödvändigt på nåndera utan ta tillvara så mycket som möjligt (sen är det väl frågan om ifall skroten tycker det är nog kvar för att skriva ett intyg om inlämning på :whistling: eller om pappersspöket efter 740:n måste leva kvar för femti spänn om året, men å andra sidan inga pengar jämfört med bilskatten på nåt yngre än 30 bast. Kaffepengar i löpande "overhead cost" ovanpå vad bedömning, typgodkännande osv lär rendera men jag kalkylerar med att på rull bör alltihop inte ha kostat mera än en vanlig överprissatt pilsnerdart med 318 och i bästa fall att den kan gå igenom med det gamla chevajärnet jag skaffade till den, då blir slutsumman antagligen lägre än så (om inte nån har en fungerande PRV-V6 ur en Renault 30 för buspris kanske, det vore liksom en ironi i sammanhanget :D, eller en Cologne 4.0 OHV från en Explorer). Då gick alltså bägge bilarna på 3 lappar för Volvon och 7 för Vallen, ratad ner till reservdelsbil eller återskapbart pilsnerobjekt (den hade en sån bakgrund) då ett hyfsat motsvarande ex låg nånstans runt 30-40 som jag minns och sen har som sagt bakaxeln och lite till gett nån tusing tillbaka till byggkassan. Resten går på utbildnings- och nöjeskontona. :cool:

244 bättre i formen? Nja, beror på hur man menar. Grejen är att 740 har bra nära samma proportioner och måttindelning som 1963-65 Valiant tack vare att bägge har framaxeln relativt långt bak och ett ovanligt stort främre överhäng för att vara bakhjulsdrivna bilar. Som en av bilderna visar ligger framaxlarna ungefär på samma avstånd från A-stolparna, inte riktigt samma med 240 som dessutom har lite sämre framvagnsgeometri tycker åtminstone jag, dessutom är ramtassarna (kanske jag nämnde) så lika man kan begära mellan de här två - en Taunus TC stötfångare passar precis på bägge utan att flytta fästena i sidled, risk att jag norpar en inte alltför sned en från min skrotstack för att ersätta den klumpiga original-skenan som Vallen förlorat innan köpet om jag inte finner på annat. Designen är inte så långt från vad de hade 1963 om man vänder på den.

Jo, förhoppningen är att sätta nån loppa innan hösten (nu jää...), frågan är väl om jag måste lämna bort det stora jobbet för att få den godkänd men annars är det inte såååå långt ifrån min första Taunus som höll på att bli spanskflaggad när de insåg att mer än halva botten och det mesta av frampartiet var made by undertecknad :D hemma i garaget under en hängiven vintermånad. Det tog ungefär en kvart extra innan de knackat på alla fogar och kommit sams om att släppa igenom den :laughing:, men godkänt blev det.

Avåkningen var en av orsakerna till att jag senare kunde köpa den annars raka och tämligen fräscha tonårsfavoriten för tre lakan och köra nybesiktat ett år - skadorna skedde alltså innan besiktningen men tillsammans med ett taskigt fungerande motorstyrningssystem som flera verkstäder gått bet på att få ordning på utan att byta alltihop så var detta mest av allt en kandidat för reservdelsdonation eller värre - folkrace eller detta läge :D.

Konstigt :confused: - din webbplats för Marean gick inte att öppna, felstavat eller?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jo, inte vågar jag direkt-länka till Fiat forum i din tråd :)

Den som söker skall finna...

Bättre form på 244 GISSAS med skinnbyte i tankarna, mer lik form utanför sidorutorna och att konstruktionen bara skiljer tre år!!! :D

Fasen, vid 144;ans introduktion körde väl Volvo med tum fortfarande.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Åja, det är ju ett så hedniskt koncept det handlar om så en till svordom i Ford-kyrkan :D kan knappast störa nån ordning ;). Hmm, ibland kan hyperlänkar fallera och få det att verka som att en sida inte funkar :lam: men då kan det funka att prova skriva in adressen manuellt, så jag testade det när klipp&klistra inte ledde fram, men näe. Jag får prova senare, måste ju se vad i hel...:rolleyes: du håller på med :D, fast jag förmodar det är nåt med bättre förutsättningar :).

Ska man tänka jämförelser kring Volvo 140:s kaross är nog tidiga 60-tals Ford Zephyr/Zodiac närmare, det syns förutom på de likadana proportionerna (lång bakdel, går tillbaks till tidiga fenbilar som 1948 Cadillac, stylinginfluens efter stridsflygplanet Lockheed Lightning) tydligt på takets skarpa pressningar, det snarlika extra fönstret på toppversionen Zodiac och grillen på instegsmodellen som nog stod förebild till facelift-grillen som kom på 1968(?) års GL och blev standard nåt år senare. Ja, och förstås skuldrorna. Och de låga bakåtsvepta bakre skärmkanterna på första serien av 140 - nästan exakt som Zephyr/Zodiac.

Sant att 242/244 stämmer bättre när det gäller bredden på dörrarna och överhänget bak är såklart närmre i mått, totalbredden har jag inte jämfört men jag tror 700-serien vinner med ett hipsterskäggstrå eftersom 140-serien har nån fem centimeter eller nåt smalare spårvidd fram och bak medan 200-serien blev bredare fram (samma som 700-serien) och 700-serien tar hem potten med den bredden också på bakaxeln. Vad jag minns 142 cm likt Taunus-Cortina (142 cm fram/bak) alltså samma spårvidd som Valiant har fram (bak 141 cm). Eller... nån lös uppgift säger spårvidd 146 cm på 740, jag får kolla i Haynes bok. Axelavstånd på Volvo 740 är 2770 mm och Volvo 244 är 2649 mm mot 1963-66 Valiants 2692 mm så det är nästan felräkningsören där. 1963-66 Valiant (bredd 178,4 cm) är ändå aningen svälligare utanför stolparna än 740:n (bredd 175 cm), så 240:n (bredd 172-170 cm beroende på år och stötfångare) är nog allt sammantaget inte det bästa valet (må vara att jag har axlarna från både en sån och en 164, undrar om jag borde gallra samlingen men nähhh... bra&ha...:j:).

Kan också tilläggas att drivaxlarna i Dana/Volvo-axlarna är extremt stryktåliga och fyller man axeln med eftermarknadsdelar tål de ännu mera pisk enligt ryktet, 6-700 hk har nämnts (i Lazzat-tråd http://www.lazzat.se/showthread.php?480 ... lvos-1031&) men det är ju vridet som har sönder saker så beror väl på (enda ras jag hört om var när en 164-åkare rödvarvsbörnade ut från en plåtskiva och fick tvärfäste på betongunderlaget :p).

Minns jag inte fel så är det mycket blandat tum och milimeter fortfarande på 140/164 och i nån mån på 240/264 till många mekars ständiga irritation :wild::banghead::D. Till saken hör att även Volvos egna stela axlar i 1030-serien är inte bara en kopia av Dana-Spicer Corp.´s legendariska 30-serie (infördes där med Amazon GT 1966 har jag för mig, märkt Spicer, standard fr o m 1968 var det nog) utan har deras original differential i sig och inte lär jänkarna ha gått helt metriska bara för en liten svensk tillverkare. Man får ha i minnet att 1031 har viktiga avvikelser (förbättringar, men i stället passar inte amerikanska eftermarknadsdelar för att göra bra ännu bättre). Bromsarna är Lockheed-Airheart på tidiga 200-seriens bakaxel (Ate fram) och som jag minns ganska hopplösa att hålla fungerande i svenskt saltat väglag.

- Sent tillägg apropå detta med likheter och nära datum mellan Valiant och Volvo 140 (och sen 164): jag missade väl att nämna att kullederna i framvagnen är av samma inpressade typ och inom nån tumdels avvikelse om man jämför Valiant et al och Volvo (Underleverantören Moog har/hade kulbultar till bägge i sina listor), dessutom detaljändrades de på bägge märkena ungefär samtidigt, -74 tror jag det var. Osvuret är bäst, men det syns som en tanke att Volvo-spindlar skulle kunna fås att funka med Valiant/Dart-framvagnen. De kan säkert ha funnits med bland studieobjekten när Volvo satte ramarna för 140-serien fast i designen ser jag många drag av Ford Zephyr från strax före 140:n spöka, även om traktorfansen hellre viskade om Alfa-Romeo när förseriebilarna visades :p.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php? ... post158157

Även Coupen och bruks-Stilon har "projekt-trådar"

Liksom Escorterna; http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php? ... -galenskap

Men där händer inte så mycket...

Användarvisningsbild
Uekati
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jun 13, 2018 2:19 pm
Namn: Craig Fnatic
Kör: bmw e3
Ort: Amsterdam

Inlägg av Uekati »

erlan skrev:innan du byter bort valiantens förnämliga framvagn så bör du nog läsa på lite om den.
här är en länk att leta vidare från.

http://www.google.se/url?url=http://...RZgDLVT9TNq1Ywfree...RZgDLVT9TNq1Yw

bussningar, fjädrar, kränghämmare, allt man kan behöva för att utnyttja
den fina geometrin i den framvagnen finns fortfarande att köpa.


my hemsida



erlan
Tack för att du delar, mycket intressant artikel! Som nybörjare kommer den här informationen att vara användbar för mig!

All the best: https://diceus.com/open-source-erp-java ... ct-choose/

Skriv svar