Zetec i RWD

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 623
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Zetec i RWD

Inlägg av MrB »

Nu när Capri'n har funkat så bra så kommer planerna för "nästa" projekt ...
sagt & gjort
Escort mk2 & zakspeed plastkit finns nu inhandlat
Men nu kommer drivlinan in i bilden. Efter mycket funderande vad som skall sitta under huven så har det nog slutat med alternativet ZETEC...
Nu är jag helt novis på dessa snurror så hjälp behövs .
Ursprungsläget måste väl vara en 2,0L men det verkar finnas en del versioner av Zetec så jag undrar om det är några årsmodeller som skall väljas /undvikas .
vad Zetec'en har för nackdelar (om det finns någon )
Eftersom det är en"nostalgiracer " det är frågan om så kommer den att matas med förgasare men hur löser man det med tändningen ??? (finns ju ingen fördelare på motorn :banghead: )
Som ni förstår så önskas massor med input från folk som har erfarenhet så slipper man uppfinns hjulet en gång till
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Tags:

Markus
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: mån feb 16, 2009 7:55 pm
Namn: Markus Jonsson
Kör: Focus -07
Ort: Västervik,Bygdeå Västerbotten

Inlägg av Markus »


ulm
Veteran
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:01 am
Namn: Ulf Melander
Kör: Escort MK II Cosworth YBG
Ort: Hedemora
Medlemsnummer: 307

Zetec

Inlägg av ulm »

Hej Björn !

Skulle i princip vrida på nyckeln med min Zetec installation när jag kom på att YBG:en skulle i. Så har väl lite koll :-)
Bilagor
CIMG3195.jpg
Uffe Melander

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Zetec är en mycket bra motor, enda nackdelen är att den har gjutjärnsblock och därför är lite tung varför seven folket väljer apskits Duratec istället.
Det finns kamkåpa till Zetec som får den att se ut som BDA, vidare finns allt för rwd montering att köpa över disk om man inte envisas med att slöjda själv.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 623
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Det verkar finnas en del kunniga på området på forumet... Inte visste jag att du provat Zetec Uffe....bra med någon som provat . Kommer förbi någon dag.
har sett att det finns en hel del hos Burton men jag älskar ju att "slöjda" så en hel del blir nog hemma mek beroende på om tiden räcker till .
Lite folk i omgivningen försöker naturligtvis få mig att överge förgasare också då en modern insprutning är så mycket bättre ......men vi får väl se
Såg även ventilkåpan alla BDA . Mumsigt ! det går att få en Zetec att bli en BDA Clone som lurar de flesta
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

En liten men viktig detalj som inte kom upp här är att den första serien av Zetec (minns jag rätt ända upp till de fyra första åren, men möjligen färre) har några viktiga konstruktionsmissar i toppen som gör att kamaxlarna går ner sig i förtid, så de bör man undvika helt har det sagts mig. Någon här som mekat Zetec kan säkert redogöra för detta i detalj, men det bör annars gå att finna en genomgång av de exakta bristerna med lite surf.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar