Mätning av bromskraftfördelning vid besiktning

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
LeoL
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 11, 2016 7:12 pm
Namn: Leo Lindstrand
Ort: Gusum
Kör: Focus HGV 1999

Mätning av bromskraftfördelning vid besiktning

Inläggav LeoL » mån jul 11, 2016 7:43 pm

Vid min sensaste besiktning (Clearcar Norrköping) fick jag underkänt på bromskraftfördelning bak. Samtidigt var även fördelningen fram ojämn (dock ej underkänt) åt samma håll. Detta förefall mig konstigt eftersom jag aldrig haft det förrut och att bromsverkan kändes helt normal, utan att dra åt sidan. Jag bytte i alla fall bak bromsarna och gick till efterkontroll på en annan närmare Clearcar station (Söderköping). Hade då kört ung 10 mil och fick helt jämn bromskraft både fram och bak. Jag klagade hos Clearcar Norrköping, deras huvudkontor och även Swedac. Clearcar nekade naturligtvis att det var fel på deras testutrustning. Swedac svarade efter 3 månader att Clearcars ackrediteringen blivit återkallad (för andra gången under samma år) och att dom inte längre har tillsyn.

Första mätning
VF 2.9 HF 2.3
VB 2.5 HB 1.7

Andra mätningen
VF 2.0 HF 2.0
VB 1.9 HB 1.8

Har någon annan fått liknande resultat? Är det möjligt att frambromsar med mycket nya belägg kan variera så där? Killen i Norrköping sa att 'något måste ha låssnat' fram så att dom blev jämna mellan åt, men i så fall hade siffrorna sett annorlunda ut. Min åsikt är att första stationens vänster mätning var klart felaktigt högt.

Tags:

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3436
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Ort: Norrtälje
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inläggav davve d » mån jul 11, 2016 7:49 pm

Svarvade du eller fasade du skivorna när du bytte belägg? Annars måste det nya belägget slitas in mot kanten och kan ge ojämn bromsverkan.

Själv så tror jag inte att en besiktningsman/organ är ute efter att jävlas utan förlitar mig på deras testutrustning.
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Ort: Borlänge
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inläggav MrB » mån jul 11, 2016 9:03 pm

Företag som är ackrediterade har mycket höga krav på kontroll av sin utrustning så att det skulle vara något fel på deras bromsprovare tror jag inte , dessutom borde väl samtliga fordon de provade med felaktig bromsprovare få ungefär samma resultat ,
Upptäcker ett ackrediterat företag en defekt kontrollutrustning så skall detta noggrant protokollföras samt de fordon som blivit bedömda med felaktig kontrollutrustning återkallas
Anledningen till att Clearcar var av med ackrediteringen var inte att de fuskade på något vis utan att ägarförhållandena stred mot de stadgar som finns för ackrediterade verkstäder /kontrollbesiktningar
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

LeoL
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 11, 2016 7:12 pm
Namn: Leo Lindstrand
Ort: Gusum
Kör: Focus HGV 1999

Inläggav LeoL » tis jul 12, 2016 10:07 pm

davve d skrev:Svarvade du eller fasade du skivorna när du bytte belägg? Annars måste det nya belägget slitas in mot kanten och kan ge ojämn bromsverkan.

Själv så tror jag inte att en besiktningsman/organ är ute efter att jävlas utan förlitar mig på deras testutrustning.


Skivbromsarna fram (klossar och skivor) var nya sedan över ett år. Trumbromsarna bak fick nya belägg mellan besiktningarna. Bakbromsarna fick bra normala värden medetsamma trots helt nya belägg. Inget arbete fram mellan besiktningarna.

Om man tittar på första värdena är vänster bromsarna konstigt höga. Hur kan man förklara det? En trög kolv eller oslipat belägg kan väl inte orsaka ökad bromsverkan? När jag bytte bak syntes inget fel eller trögt till vänster.

Jag tror inte heller att besiktningsmannen ville jävlas med mig, men snarare att dom inte ville medge att det blivit fel på utrustningen (just den dagen) med tanke på att Clearcar höll på att förlora akreditering.

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Inlägg: 5506
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik Wolf
Ort: Helsingborg
Kör: Volvo V70
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inläggav -FW- » ons jul 13, 2016 12:43 pm

Lite beroende på hur trögt hjulcylinder eller kolv rör sig blir det olika resultat. Byter man bromsbelägg eller bromsbackar kan skillnaden i hur mycket sakerna rör sig även göra skillnad på bromskraftfördelningen.
Det låter mycket osannolikt att det skulle vara fel på en bromsprovare och ännu mer att felet i så fall skulle ge felaktig fördelning utan att man märker att något inte stämmer.

LeoL
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 11, 2016 7:12 pm
Namn: Leo Lindstrand
Ort: Gusum
Kör: Focus HGV 1999

Inläggav LeoL » tor jul 14, 2016 4:50 pm

Jag håller helt med på era åsikter, men jag är inte säker på att vi talar om samma sak. Naturligtvis skulle jag vänta mig att bromsverkan påverkas av arbete på broms, men det är just det som inte hänt här. Frambromsarna fick inget arbete mellan första och andra besikningen (inom 10mil och 2 dagar), dock har deras värden (se ovan) ändrat väsentligt, dvs vänster bromskraft har minskat. Om det tidigare fanns något som helst fel som sedan försvann på den bromsen, vilket fel kan åstakomma en märkbar ökning av bromsverkan? Rost på vänsterskivan: otänkbart eftersom jag kör varje dag. Trög kolv eller oslipat belägg: minskad bromsverkan.
Att båda värdena till vänster var så höga jämfört med vanliga värden för en Focus är bara det konstigt.

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Inlägg: 5506
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik Wolf
Ort: Helsingborg
Kör: Volvo V70
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inläggav -FW- » tor jul 14, 2016 5:39 pm

Det syns ofta skillnad på frambromsarna om kretsarna är diagonala. Det kanske låter otroligt men jag ser det ofta. Självklart är det inte så på alla bilar, det kan vara andra typer av kretsindelning, ventiler osv.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Inlägg: 5506
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik Wolf
Ort: Helsingborg
Kör: Volvo V70
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inläggav -FW- » fre jul 15, 2016 2:16 pm

Måste vara lite diplomatisk men det hänger lite på hur mycket man själv anstränger sig när det är ojämnt. Stå och nöta ett tag i bromsprovaren eller köra lite och bromsa med vänstern kan göra stor skillnad.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

LeoL
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 11, 2016 7:12 pm
Namn: Leo Lindstrand
Ort: Gusum
Kör: Focus HGV 1999

Inläggav LeoL » sön jul 17, 2016 10:16 pm

Förstår inte hur kunden kan anstränga sig för at få bättre resultat. Har själv inte höger och vänster broms pedaler, så kan inte köra en sväng med bara vänster bromsar.

Som jag trodde hela tiden finns det alltså ingen tekniskt förklaring till hur ett fel kan förklara hur bromsverkan kan bli högre än normal. Det beror troligtvis på mätarens fel.

Jag hade också hört att bromskrafternas värden beror på hur hårt man trycker på bromspedalen. Är det alltså inte max kraften man mäter, utan gäller det bara att jämföra höger och vänster?

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Inlägg: 5506
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik Wolf
Ort: Helsingborg
Kör: Volvo V70
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inläggav -FW- » mån jul 18, 2016 4:42 am

Jag menade inte kunden heller och att bromsa med vänster fot samtidigt som man kör en liten bit. Det går ut på att värma bromsarna så att mindre kärvning släpper.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6225
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » mån jul 18, 2016 6:59 am

Att montera nya belägg på en gammal skiva och ställa sig i bromsprovaren direkt säger sig självt att det inte funkar alla gånger. Iaf för mig.
Andra mätningen antar jag att man kört lite med bilen och i sin tur slitit in bromsarna, likaså fått bort eventuell kärv i ok iom att de hamnar på samma ställe som de gamla beläggen.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

LeoL
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 11, 2016 7:12 pm
Namn: Leo Lindstrand
Ort: Gusum
Kör: Focus HGV 1999

Inläggav LeoL » tis jul 19, 2016 2:49 pm

MalZon skrev:Att montera nya belägg på en gammal skiva och ställa sig i bromsprovaren direkt säger sig självt att det inte funkar alla gånger. Iaf för mig.
Andra mätningen antar jag att man kört lite med bilen och i sin tur slitit in bromsarna, likaså fått bort eventuell kärv i ok iom att de hamnar på samma ställe som de gamla beläggen.

Mvh Jonas


Jag var kanske inte tydlig nog: belägg och skivor fram byttes ej och var redan över ett år gamla och borde alltså inte slitas in märkbart under 2 dagar och 10 mil ytterligare körning (mellan besiktningarna). Dom helt nya beläggen bak med gamla trummor däremot fick perfekt bromsverkan after bara 2 mil.:banghead:

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6225
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » tis jul 19, 2016 3:11 pm

LeoL skrev:Jag var kanske inte tydlig nog: belägg och skivor fram byttes ej och var redan över ett år gamla och borde alltså inte slitas in märkbart under 2 dagar och 10 mil ytterligare körning (mellan besiktningarna). Dom helt nya beläggen bak med gamla trummor däremot fick perfekt bromsverkan after bara 2 mil.:banghead:

Och jag läste nog inte ordentligt. Det var alltså bak det var ojämnt.
Trummor är speciella, du kan ha 60% diff. Kör ett varv med kryckan idragen sen har de aldrig vart så jämna någon gång. Så där ser jag inga problem heller.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Inlägg: 5506
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik Wolf
Ort: Helsingborg
Kör: Volvo V70
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inläggav -FW- » ons jul 20, 2016 5:18 pm

Dessutom kan frambromsarna visst påverkas av hur bakbromsarna beter sig. Kanske inte jättemycket men ändå.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Fritz85
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån aug 01, 2016 3:28 pm
Namn: Jonas Lindén
Ort: Borås
Kör: Ford escort cabriolet

Inläggav Fritz85 » mån aug 01, 2016 6:10 pm

Att det kan diffa i bromsprovaren kan bero på mycket, torra/våta däck, skit i mönstret, mönsterdjup, olika temperaturer mm mm, allt handlar om hur mycket friktion däcket klarar ge mot rullarna. Om det diffar mycket brukar man mäta någon gång extra! Sen kan utrustningen fela men det är inte så ofta som tur är!


Skickat från min iPhone med Tapatalk