Pressrelease: Ford presenterar en rad nya hjälpsystem för förare

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5482
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Pressrelease: Ford presenterar en rad nya hjälpsystem för förare

Inlägg av RickardEM »

Ford presenterar mycket ny teknik för att underlätta och göra bilkörningen säkrare för tillfället. Man räknar med att dem här hjälpsystemen kommer inom dem närmsta två åren. :)

Undanmanöverassistans
Med hjälp av radar och kamera monterade på bilen hjälper systemet föraren att undvika påkörningsolyckor.
System för att bromsa bilen automatiskt har funnits ett tag nu men nu tar man det hela ett steg längre och hjälper föraren att styra förbi hindret vid tillfällen då bromssträckan helt enkelt inte räcker till.
System uppmärksammar föraren med ljud och ljussignaler, nästa steg är att systemet bromsar bilen automatiskt som dagens system men man räknar nu även ut om bromssträckan kommer att räcka till för att inte köra på hindret framför. Om bromssträckan inte kommer att räcka till så hjälper systemet föraren att styra runt hindret, föraren måste dock själv påbörja undanmanövern och kan när som helst ta full kontroll över bilen igen.



Varningssystem för enkelriktad trafik
Med hjälp av en kamera monterad på bilen läser systemet av trafikskyltar och varnar om man av någon anledning kör in på en enkelriktad gata åt fel håll.
Olyckor som orsakas av bilar som kör åt fel håll på motorvägar och även mindre vägar orsakar stora skador vid kollisioner och orsakas ofta av att man kört vilse, är förvirrad eller inte känner till omgivningen.
Systemet varnar med ljud och ljussignaler om man passerad ett vägskylt som visar att man inte får köra där.



Adaptiv strålkastarteknik
Teknik för att få längre räckvidd på heljuset och kurvljus är inget nytt men nu presenterar man ett system för att få en bredare ljusbild vid korsningar och rondeller. En kamera läser av trafikskyltar och vid skyltar för stopp, väjningsplikt och rondeller så ställer strålkastarna om sig så att ljusbilden blir bredare för att man ska kunna se mer av vägen som man ska köra in på.



Detektering av oskyddade trafikanter
Fotgängare, cyklister och djur kan vara mycket svåra att uppptäcka när det är mörkt ute, med hjälp av en indraröd kamera söker systemet efter kroppsvärmen hos oskyddade trafikanter och riktar dimljuset mot den delen av vägbanan som dem befinner sig på för att uppmärksamma föraren.



Utökad parkeringshjälp
Parkeringsassistans presenterades för flera år sedan, nu har man förfinat systemet så att det även klarar av att gasa, bromsa och växla själv. Allt man behöver göra är att hålla inne knappen för parkeringsassistansen när man passerar en parkeringsficka så sköter bilen resten.
Systemet som använder ultraljusgivare klarar av att fickparkera eller att backa in bredvid andra bilar.



Backövervakning
Ett system för att hjälpa föraren när man backar ut ur trånga ställen som parkeringsplatser vid mataffärer och liknande platser. Med hjälp av radar varnar systemet med hjälp av ljud- och ljussignaler om fotgängare, fordon eller något annat dyker upp på sidan eller bakom bilen. Om föraren fortsätter att backa så kan systemet bromsa bilen automatiskt om det föreligger en risk för kollision.



Kökörningshjälp
Med hjälp av radar och kameror sköter systemet kökörningen åt dig vilket gör rusningstrafiken lite lättare och mindre ansträngande.
Kamerorna ser till att du håller dig mitt i körfältet genom att läsa av vägmarkeringarna och hjälper dessutom radarn att hålla rätt avstånd till framförvarande bil.
Systemet tar adaptiva farthållaren till hjälp för att hålla avståndet och hastigheten och kan dessutom stoppa fordonet helt om det krävs.


Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5482
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Ännu ett hjälpssystem, detta ska förhindra skador på bilen när man kör på dåliga vägar. :)
Ny crowdsourcing-teknologi från Ford hjälper bilförare upptäcka potthål
dzcqzkwz6tfba7jhb29t.jpg
Ford hjälper bilförare upptäcka potthål med hjälp av crowdsourcing-teknologi.

Europas slitna vägar ligger bakom en tredjedel av alla bilolyckor varje år. Som en del av lösningen på detta problem har Ford presenterat ett sätt att undvika de kostsamma potthål som ofta uppstår efter vinterns påfrestningar. Företagets nya crowdsourcing-teknologi gör det möjligt för förare att upptäcka potthål med hjälp av realtidskartor som baseras på information från internetanvändare.

Varje vinter medför försämrade vägar runt om i Europa, på grund av frysande temperaturer, is och snö. Under 2011 anmäldes exempelvis 20 miljoner potthål, varav endast hälften åtgärdades. Fords forskningsavdelning arbetar nu på en crowdsourcing-teknologi, där information samlas in från förare som stött på hål efter vägen, vartefter andra kan se informationen och därmed undvika rutter med de upptäckta skadorna. Begreppet crowdsourcing kan beskrivas som en metod för att lösa problem, där en grupp människor bidrar till en gemensam lösning, vanligtvis med hjälp av internet.

– Tanken är att en virtuell karta över potthål upptäcker och registrerar hål samma minut som de uppstår och kan därmed varna andra förare för problemet. Våra bilar har redan idag sensorer som upptäcker potthål, men med den nya crowdsoursing-teknologin tar vi det hela till en ny nivå, säger Uwe Hoffmann, forskningsingenjör på Ford Europa.

Teknik för att upptäcka hål finns redan idag
Ford-modeller som Galaxy, Mondeo och S-MAX använder redan idag teknologi som upptäcker hål i vägen med hjälp av inbyggda sensorer, varefter bilens fjädring anpassas. Den framtida teknologin skulle innebära kameror och inbyggda modem. Tillsammans skulle dessa teknologier samla ihop information om hål, för att sedan dela detta i molnet. I dagsläget testar Ford sina nya modeller i Belgien, på en 1,9 kilometer lång mardrömssträcka, full med potthål. Tester av den nya crowdsourcing-teknologin kommer börja senare under året.



Källor:
http://cordis.europa.eu/project/rcn/192281_en.html
http://crowdsourcingweek.com/what-is-crowdsourcing/
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5482
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Ett hjälpsystem för att uppmärksamma föraren för fotgängare. :)
81 procent rädda för mörkerkörning
zh1e8fxppk65ucygqfnu.jpg
Ford Fiesta Vignale.

Dödsolyckor med fotgängare fördubblas då mörkret infaller, enligt en undersökning gjord av European Road Safety Observatory. För att råda bot detta och rädslan för mörkerkörning har Ford utvecklat sin teknik för fotgängaravkänning så den ska fungera även vid mörkrets infall. Systemet scannar av vägen men även trottoaren för att upptäcka fotgängare i tid.

Rädsla för att köra i mörker och därav kollidera med fotgängare är något som ökar, enligt en undersökning gjord på uppdrag av Ford där företaget intervjuat 5 030 förare. 81 procent av de svarande berättar att de är rädda vid mörkerkörning, en siffra som går upp till 87 procent hos kvinnorna i panelen. Mer än hälften av de svarande berättar att mörkerkörning orsakar stress, och mer än en tredjedel oroar sig för att vara med om en bilolycka – framförallt med fotgängare involverade.

Enligt European Road Safety Observatory fördubblas antalet dödsolyckor med fotgängare när det är mörkt. Under 2014 konstaterades att en av fem avlidna personer vid bilolyckor i Europa var fotgängare, varav hälften av dessa omkommit på grund av mörkrets påverkan.

– Vi vet att många förare tycker det är obehagligt att sätta sig bakom ratten då mörkret gjort sitt intrång. De oroar sig över oaktsamma fotgängare, ofta med fokus på sina mobiltelefoner, som kliver ut i gatan utan att se sig för. Fords fotgängaravkänning hjälper förare upptäcka fotgängare, vare sig det är dag eller natt, säger Gregor Allexi, ingenjör på Ford.

Hämtar information från radar
Fotgängaravkänning tillsammans med aktiv inbromsning hämtar information från en radar, placerad vid fordonets stötfångare, men även från en kamera fastmonterad vid vindrutan. En databas med olika former av fotgängare gör det sedan möjligt för systemet att urskilja personer från exempelvis träd och trafikskyltar. Tillsammans med den aktiva inbromsnings-teknologin kan fordonet även stanna automatiskt med varningen. Den avancerade teknologin kan till och med förutse när fotgängare förväntas att gå från trottoaren ut på gatan.

Den utvecklade fotgängaravkänningsteknologin som nu fungerar vid mörkerkörning kommer bland annat finnas på nästa generations Ford Fiesta, som nyligen visades upp vid den internationella motormässan i Geneve.

Källor:
Undersökning genomförd av “Opinion Matters”, med en panel på 5 030 förare från Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien.

European Road Safety Observatory. Trafiksäkerhetsfakta från 2016
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5482
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

2 nya system som man håller på att testa vilket baseras på att man skickar ut signaler mellan bilarna ute i trafiken. :)



\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5482
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Nytt system som håller på att utvecklas. :)
Ford utvecklar teknologi för att underlätta framkomlighet för utryckningsfordon

wggckh7sw61ucdxqssqq.jpg
Ny teknologi från Ford ska varna medtrafikanter för olyckor och göra rum för utryckningsfordon.

Ford och Vodafone har gått ihop för att ta fram teknologi som automatiskt kan varna medtrafikanter för olyckor, och som visar hur du som förare kan skapa en "akutkorridor", så brandbilar, ambulanser och polisbilar kan köra fram obehindrat – en situation där varje sekund kan vara livsviktig.

Ford arbetar tillsammans med Vodafone med att ta fram en prototyp som genom uppkopplad teknologi ska kunna varna medtrafikanter för olyckor. Ett vanligt problem vid olyckor är att förare blir förvirrade i trafiken, vilket leder till köer och svårigheter för utryckningsfordon att ta sig fram.

– Uppkopplad och automatiserad bilkörning är en viktig del av fordonsvärldens framtida teknologiska lösningar. Ford har lång erfarenhet när det kommer till att utveckla och testa fordon kopplat till infrastruktur, och lösningar för att få fordon att kommunicera med varandra för ökad säkerhet på vägen. Tillsammans med Vodafone och ett partnerskap med en rad andra aktörer, siktar vi på att finna nya insikter i hur vi utvecklar kommunikationsmöjligheter mellan fordon, säger Gunnar Herrmann, VD för Ford of Germany.

Bättre framkomlighet vid olyckor räddar liv
Framkomlighet för utryckningsfordon är av yttersta vikt. Enligt experter ökar överlevnadsgraden med 40 procent om utryckningsfordon kommer fram fyra minuter snabbare. Den teknik som Ford och Vodafone nu testar varnar förare för olyckor bara några sekunder efter att de inträffat. Systemet ska också signalera när utryckningsfordon närmar sig och då meddela vilken fil föraren ska lägga sig i för att öka framkomligheten och skapa en så kallad "akutkorridor".

Systemet med akutkorridorer testas just nu i Düsseldorf som en del av ett 150-miljonersprojekt som praktiskt testar nya uppkopplade fordonsteknologier och automatiserad bilkörning.

eCall i nya Ford Focus underlättar kontakt med akuttjänster
I nya Ford Focus finns möjligheten att ringa akuttjänster med Fords eCall, genom att trycka på en SOS-knapp vid bilens instrumentpanel. I en framtid där fordon kommer kommunicera allt mer med varandra via mobila nätverk och integrerade modem, ser Ford och Vodafone nu över hur eCall Plus ska kunna informera andra förare kring olyckor över ett avstånd på 500 meter. Akutfordon ska få varningar och information på en inbyggd display som visar upp den aktuella akutkorridor som skapas.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5482
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Ford presenterar en rad nya hjälpsystem för förare

Inlägg av RickardEM »

Ford testar ny teknik för att skydda cykilister och andra trafikanter. :)
Ny teknik från Ford varnar förare för kollision med cyklister
exitwarning.png
Ford har utvecklat Exit Warning, en teknik som ska hjälpa till att förhindra dörrolyckor med oskyddade trafikanter.

Varje år orsakas tusentals olyckor på grund av att förare eller passagerare öppnar sin bildörr på en cyklist. Detta problem förväntas bli värre när allt fler börjar använda cykeln som transportmedel. Nu har Ford utvecklat Exit Warning, en teknik som ska hjälpa till att förhindra dörrolyckor med oskyddade trafikanter.

Nu presenterar Ford en ny teknik, Exit Warning, som varnar förare för korsande cyklister eller andra oskyddade trafikanter när du ska öppna bildörren. Ford har sedan tidigare sensorer och teknik som gör att bilen automatiskt kan upptäcka och bromsa in för cyklister. Sensorerna varnar även föraren för trafikanter i döda-vinkeln. Med hjälp av dessa befintliga sensorer analyserar och förstår Exit Warning rörelserna hos de närmsta trafikanterna. Om systemet upptäcker att dörröppning kan orsaka kollision sätts ett larm igång för att varna föraren eller passagerarna om faran.

– Cyklister möter dagligen säkerhetsutmaningar på våra trafikerade vägar. En av utmaningarna är bildörrar som plötsligt öppnas. Exit Warning ska hjälpa till att göra vägarna bättre för alla – oavsett om du kör på två eller fyra hjul, säger Friederike Philipsenburg, fordonsarkitekt på Ford Europa.

Fords kampanj ”Share the Road” ökar förståelsen mellan bilister och cyklister
Tidigare lanserade Ford kampanjen ”Share the Road” vars syfte är att öka förståelsen mellan bilister och cyklister, och därigenom skapa en säkrare trafikmiljö. Bland annat tog man fram virtual reality-konceptet ”WheelSwap”, som sätter cyklister bakom ratten och vice versa för att öka den ömsesidiga förståelsen. Utvärderingarna visar att nästan alla deltagare i konceptet uppgav att de var villiga att ändra sitt beteende efter deltagandet.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar